Fototråd nr.5

Jag använder till 90% Adobe Photoshop CS5 och till 10% Adobe Lightroom 5.6, hade tur när jag studerade att studenter fick rabatterade priser på vissa produkter, så kom över dessa billigt och jag tror att jag kommer fortsätta använda dom även om dom blir "antika". Mycket av det som jag ser i tutorials med nya photoshop går att göra i det gamla, bara att det är lite bökigare men det är inte omöjligt.
Så jag är nog för snål för att uppgradera, är nöjd med mitt. :)
Dom har slutat med den rabatten, nu får man bara rabatt på det stora kittet och det känns onödigt för jag lär aldrig använda flera av de program som ingår där (inte så mycket att det är värt nästan 100 kr mer än fotopaketet i alla fall). Men det lutar åt fotopaketet i alla fall, för elements känns alldeles för begränsande.
Hade jag haft mitt CS3 på den här datorn hade jag nog fortsatt med det dock, för den här datorn sköter sig till skillnad från det gamla åbäket ;)

Dom har slutat med den rabatten, nu får man bara rabatt på det stora kittet och det känns onödigt för jag lär aldrig använda flera av de program som ingår där (inte så mycket att det är värt nästan 100 kr mer än fotopaketet i alla fall). Men det lutar åt fotopaketet i alla fall, för elements känns alldeles för begränsande.
Hade jag haft mitt CS3 på den här datorn hade jag nog fortsatt med det dock, för den här datorn sköter sig till skillnad från det gamla åbäket ;)
Tja, det är väl förvisso sant, jag har Adobe Master Collection CS5 och de enda programmen jag använder är photoshop, lightroom, illustrator och premiere pro. Resten har jag nog inte ens öppnat. :angel:

Och eftersom jag ändå bara tjatar sönder den här tråden: var säljer ni fotoutrustning ni inte behöver? eller var har ni köpt när ni köpt begagnat?
I och med det nya objektivet (som jag hämtade i fredags, efter att ha cyklat 13 mil för att komma dit) blev två av mina gamla helt onödiga. Det ena av dom skrapar lite när det fokuserar, så det tänkte jag behålla som slit och släng eftersom jag inte vågar sälja om det är på väg att rasa. Men det andra är så gott som i nyskick, och gör sig bättre i någon annans kameraväska där det kan komma till användning. Men var annonserar man?!
Har testat i två köp-och-sälj-grupper för mitt närområde på fb, utan napp.

Det nya objektivet har jag än så länge bara tagit upp och klämt lite på. Har varit på tok för trött efter den där cykelturen för att ens orka hålla upp kameran, men det börjar ordna upp sig nu så imorgon då jäklar ska det testköras! Ett 70-200/2.8 macro :love:

Och eftersom jag ändå bara tjatar sönder den här tråden: var säljer ni fotoutrustning ni inte behöver? eller var har ni köpt när ni köpt begagnat?
I och med det nya objektivet (som jag hämtade i fredags, efter att ha cyklat 13 mil för att komma dit) blev två av mina gamla helt onödiga. Det ena av dom skrapar lite när det fokuserar, så det tänkte jag behålla som slit och släng eftersom jag inte vågar sälja om det är på väg att rasa. Men det andra är så gott som i nyskick, och gör sig bättre i någon annans kameraväska där det kan komma till användning. Men var annonserar man?!
Har testat i två köp-och-sälj-grupper för mitt närområde på fb, utan napp.

Det nya objektivet har jag än så länge bara tagit upp och klämt lite på. Har varit på tok för trött efter den där cykelturen för att ens orka hålla upp kameran, men det börjar ordna upp sig nu så imorgon då jäklar ska det testköras! Ett 70-200/2.8 macro :love:
Det enda jag sålt är mitt gamla kamerahus, det la jag ut på Blocket. Där köpte jag också mitt "nya" och har även köpt ett objektiv där. Kommer eventuellt våga mig på Ebay när jag har samvete att köpa ett fisheye för det är en vansinnig skillnad på priserna, men det får vi se (om inte du kommer på att du ändå ska sälja ditt :angel:).

Idag har jag varit ute på en liten roadtrip, med andra ord kört runt på mindre vägar lite här och där :D
Några bilder blev det:

(Testar att ladda upp med Flickr. Hoppas det funkar)

Skulle hämta vattenkannan för att vattna blommorna, råkade titta ut och fick se solnedgången. Slutade med att jag rusade för att hämta kameran, ut på balkongen i full kareta, fixa snabbt till inställningarna och sen försöka hinna ta den där bilden innan solen försvinner.
Blev faktiskt lite småsugen på att ta upp fotograferandet igen, men jag vet inte. :/

63434_1094011450613801_4491639033122724875_n.jpg

Vilka filter har ni till era kameror? Vilka "bör" man ha?

Jag har bara ett uv filter nu men funderar på att köpa ett gråfilter.

Jag har uv-filter som i princip alltid sitter på de flesta objektiven, billigare att köpa nytt filter än objektiv om det skulle repas! Sen har jag gråfilter som nog är det som använts mest, ett ND 2,7 och ett 3,0. Ett par makrofilter, ett soft focus- och polfilter ligger också i kameraväskan men används bara någon enstaka gång.

Har UV-filer på alla mina objekt, dels som ett extra skydd till linsen (billigt skydd).
Försöker fortfarande få tag i ett ordentligt polariseringsfilter, har inte kommit så långt med filter då kameran mest ligger och dammar nu.

Shoppade nytt objektiv på Tradera igår, ett 50 mm F1,8. Köpt i april och bara använt typ 100 exponeringar, med uvfilter som också följer med. 630:- ink frakt och det har skickats idag :) :up:

På tal om objektiv, idag blev jag bara sådär grymt sugen på att köpa ett EF 100/2,8L Macro IS USM, för jag har velat ha ett riktigt bra makro objektiv. Dock velar jag lite på om det går bra att använda till annat än makro, sägs förvisso vara bra till poträtt. Åh jag är en sån velpotta. xD

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 681
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 024
Senast: Anonymisten
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 840
Senast: geting
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 241
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar