Fototråd nr.5

Alla här är så duktiga! Det är alltid lika roligt att öppna den här tråden och se vad som har hänt.

Fick ett ryck i veckan och har varit ute och jagat solen, det har varit oinspirerande gråmulet så länge.
lightness_by_sotfux-d84qxxb.jpg

Alla här är så duktiga! Det är alltid lika roligt att öppna den här tråden och se vad som har hänt.

Fick ett ryck i veckan och har varit ute och jagat solen, det har varit oinspirerande gråmulet så länge.
lightness_by_sotfux-d84qxxb.jpg
Jättefin, älskar hur spindeln träffas av ljuset!

Ja visst är det härligt att solen varit tillbaka en liten stund i alla fall, det behövs verkligen.

Jättefin, älskar hur spindeln träffas av ljuset!

Ja visst är det härligt att solen varit tillbaka en liten stund i alla fall, det behövs verkligen.

Tack! Önskar att jag hade ett objektiv som kom ännu närmre med samma bländartal som mitt fasta 50, så man kommer ännu närmre småkrypen. :D

Visst har det varit en seg högst? De riktigt bra dagarna har varit få, tycker egentligen om lite oväder men det har ju mest bara varit...platt och grått. :down:

Tack! Önskar att jag hade ett objektiv som kom ännu närmre med samma bländartal som mitt fasta 50, så man kommer ännu närmre småkrypen. :D

Visst har det varit en seg högst? De riktigt bra dagarna har varit få, tycker egentligen om lite oväder men det har ju mest bara varit...platt och grått. :down:
Förstår det, det hade inte jag heller tackat nej till :D

Ja verkligen. Jag gillar också när det är busväder, annars ska det vara sol :p Men snart borde väl den första höststormen komma?!

Åh, tack så mycket!

Dina vinterbilder är helt magiska. :love:

Tack!
Var ute en sväng idag och fotade lite profilbilder till en kompis dejtingsida :D haha.
Fotade lite övrigt också men kände ingen riktig feeling.

10606553_10152305601271841_7465701729614766245_n.jpg

10689660_10152305605711841_6251017784292182525_n.jpg

Så tråkigt att vara i stan och fota, jag har såååå dålig fantasi, haha.

Brann igår kväll utanför vår lägenhet, var spännande att se brandmännen jobba och så fick jag denna bilden publicerad på en lokal tidnings hemsida! :D

container_brand_004_5457b08dddf2b34b547b6c7e.jpg

En allmän fråga till alla (kanske varit uppe redan?)

Redigerar ni era bilder mycket och om så i vilket program?

Jag använder Picasa (:D ) och fixar mest med kontrast/ljusstyrka och liiite färg. Försöker att fota en bra bild från grunden som inte behöver redigeras så mycket!

En allmän fråga till alla (kanske varit uppe redan?)

Redigerar ni era bilder mycket och om så i vilket program?

Jag använder Picasa (:D ) och fixar mest med kontrast/ljusstyrka och liiite färg. Försöker att fota en bra bild från grunden som inte behöver redigeras så mycket!
Generellt redigerar jag inte så mycket (tänker som du, det är mycket roligare om bilden är bra från början!), men ibland går jag bananas och manipulerar bilden en hel del. Typ lägger ihop flera olika bilder till en eller jobbar i olika lager för att redigera olika delar av bilden. Ofta har jag då den tanken redan när jag tar bilden/bilderna.

Jag använder Paint.Net (gratisprogram) men har en provversion av både Lightroom och Photoshop nu. Jag är dock inte alls kompis med dem än, trivs bättre i gratisprogrammet :p Det går att göra det mesta med det!

Jag fotar ju numera i RAW och använder framkallaren i lightroom för att fixa till bilden efteråt. Ibland lite cloning, men ingen annan retuschering, enbart framkallning/redigering.

En gång på världen lärde ju jag mig att fota analogt, och då kunde man ju inte göra speciellt mycket efteråt så bilden var tvungen att vara färdig när man tog den, och det ligger kvar hos mig :)

Så. Det här med att fota i mörker, det är ett jävla gissel :rage: Det är också kul och sjukt beroendeframkallande, för det blir liksom aldrig perfekt... :banghead: Jag har en bild i huvudet som jag vill ta, den involverar gnistor från stålull som studsar över klippor och skapar en siluett av en person som står nedanför (med paraply för att slippa få gnistor i håret :p). Förra gången vi var ute i mörkret fick vi till en bild, som jag var sjukt missnöjd med eftersom den helt enkelt inte blev som jag sett framför mig... När jag tittade på den nu så gillade jag den lite mer faktiskt, så jag bestämde mig för att visa den trots allt :D
(inkl askass kvalitet pga facebook...)
10636204_10154859726165061_6657801815939156312_n.jpg

Vi åkte ut igen, för att göra ett nytt försök med stålullen. Hon som försökte få fyr på skiten höll på att spräcka ett blodkärl eller något, så till slut tvingades vi ge upp. Ett par misslyckade försök senare så drog vi fram min gamla ljusstencil som jag gjorde för nästan ett år sen. Bilden är inte alls bra, pga att det är SKITSVÅRT(!), jag hade regndroppar på linsen, fjärilarna hamnar konstigt med mera, men bilden ger mig ändå inspiration till att fortsätta försöka, för det KAN bli en jäkla bra bild!
dsc_1596_thumb.jpg

När vi ändå är inne på en uppsats om mörkerfotografering och hur jag misslyckas hela tiden, så kommer en extra halloweenbild (det finns en bättre i Fotoutmaning-tråden). Jag gillar "läskigheten" mer i den här men ljuskällan syns och stör...
dsc_1568_thumb.jpg

Sådär. Färdigspammat. ;)

@Flixon - jag ska ev försöka mig på mörkerfoto imorgon. Det är "Allt ljus på Uppsala" och jag är ändå nere på stan utan barn för en annan grej. Frågan är bara om jag kommer orka släpa på kameran innan!

Tycker det är dags att dra igång en ny fototråd, eller vad tycker ni? :)

Kommentera gärna bilderna. Personligen vill jag höra både positiv och negativ kritik.

---------------------------------------------

Börjar väl jag då. Den här bilden är från när ridskolehästarna släpptes på bete. Jag gillar bilden men jag kan inte riktigt bestämma vilken redigering jag gillar bäst.. Vad tycker ni?

fluxan_51c00ea2ddf2b305eacfb054.jpg

flux_51cc04749606ee0cd9e81550.jpg
Jag gillar också den översta. Tycker den är klarare i färgen medan den andra påminner jättemycket om en målning eller illustration i färgen. Roligt med fototråd förresten :up:

Det blev fotografering på en eldshow igår. Grymt duktiga ungdomar som uppträdde, och riktigt roligt att fota! Ser fram emot att redigera ikväll :)

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 681
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 027
Senast: Anonymisten
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 840
Senast: geting
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 241
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar