Förvänd böjning

Sv: Förvänd böjning

Inte mig heller, jag är inte förvånad över vilka ord och rörelser som fingerar i dessa kretsar

"I dessa kretsar"?
Jag har inte hört ordet användas inom ridning i mina kretsar (vilka kretsar det nu skulle vara). Att det finns ett ord som heter kontraböjd och att kontra = emot gör att själva ordbruket blir logiskt i mina öron.
Ungefär som att "lägda" hade varit mer lättförståeligt för folk söderut och mer logiskt om det kommit från grekiska eller latin snarare än något egenpåhittat (som jag inte vet vart det kommer ifrån iofs).

Kontra/ motställd finns, men inte kontraböjd.

Man utgår från en rörelse som har ett namn t. ex. förvänd sluta o sen gör man ngt i den som inte är korrekt, men medvetet- korrigering.

Om alla har ett eget namn på rörelserna kan det bli stooor förvirring.

Förvirringen är redan ett faktum. Eftersom ett och samma ord kan betyda olika saker för olika personer.

Det jag menade var helt enkelt att "kontra" är ett vanligt låneord. Bevisligen finns också termen "kontraböjd" eftersom det finns dom som använder den, men oavsett så är det enligt mig ett lättförståeligt begrepp. Inte precis som att man tagit vilket ord som helst och gett det en betydelse. Typ "grönböjd". ;)

Faktiskt ser jag hellre flera ord för samma sak än att man använder samma ord till olika betydelse. Men smaken är väl som baken.
Sluta överlag är ju liksom en och samma rörelse med massor av olika namn. Kontraböjd sluta är för mig lättare att förstå än renvers, om jag nu inte redan hade vetat betydelsen vill säga.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 619
Senast: Ragdoll
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
788
Senast: miumiu
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 245
Senast: lizzie
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 748

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka