Förvänd böjning

Sv: Förvänd böjning

Fast det är väl samma sak? Förvänd sluta och kontraböjd sluta- men kontrasluta kan det väl inte bli förrän det är ett spår som faktiskt är böjt, dvs inte på rakt spår där det eg. inte krävs någon böjning..

För mig kändes det lättare att förstå kontraböjd sluta på volt än förvänd sluta på volt.

Usch, ska inte läsa mer i den här tråden då lär inte kusen få vilodag idag heller! :p
Blev tvungen att testa förvänd sluta i trav igår bara för det! ;)

Kontra är samma mot emot.
Menar du motställd?
emotböjd finns bara inte.

Om vi säger att du rider vanlig öppna så kan du för att lösa problem rida med lite kontraställning- en bit.
Kruxet är att du förlorar böjning i bålen- vilket är helt rimligt- för man gör det för att få hästen att mer hålla ihop- få böjningen där den ska vara o inte få ut ytterbogen o sladdra iväg.

även för att stretcha innersidan.

Vad menar du med det?
Att ena delen av hästen är böjd åt ena hållet o resten åt andra?

annars blir det bara förvänd sluta:confused: eller inte sluta alls- fattar inte - rita[/QUOTE
]

Du skrev att det i princip blev att rakrikta hästen och få med bogarna. Och att hästen var kontraställd. Jag menar att jag inte rakriktar hästen utan rider den böjd med böjning genom hela kroppen.

Senast ändrad:

om den bara är böjd åt utsidan och rids i sluta låter det enklare att säga förvänd sluta på volt bara.
[/QUOTE]

Visst kan man säga så. Jag har upplevt att många krånglat till det med den beskrivningen bara därför är har det varit lättare att säga sluta i kontraböjning på volt. Vilket man väljer är väl en smaksak.

Då menar du kort o gott förvänd sluta på volt- bra om man talar om samma sak:D
Den övningen har ingen samlande effekt eftersom det är bakdlen som går längre väg än fram.
Sluta på volt tränar bakdelen.

kan man inte säga att övningen om det funkar tänjer på steget, att hästen har en bärfas som måste till för att komma rätt med hoven och utföra övningen, samtidigt som vägen töjer påskjutet för att komma runt på volten så man får ett längre men ändå bärigt steg?

om man tänker en skala så finns ju bärighet både i samling och ökning, och att den övningen lösgör samtidigt som man behåller bärighet då det ju ändå är en sluta -ytter bak kommer fram och hästen måste vinkla sig lite och bära och sedan trycka ifrån med samma ben, svårt men nyttigt!?

Jag har kopplat ihop ordet "kontra" med då man ställer nacken åt motsatt sida som höfterna är placerade, ej ren böjning, och drog en för snabb slutsats att det kanske handlade om s-kurvad häst.
Men man kan väl lika gärna uttrycka sig med kontra som i -tvärt emot voltens böjning.
men då låter "förvänd" mer logiskt då man säger förvänd sluta om det är längs spåret man rider.

Det kan vara en bra träning o stretch om man inte gör det för svårt för hästen- för mkt böjning o därmed tvärning.

Men om vi pratar ur AR-aspekt så vill man ju inte att den trampar förbi tyngdpunkten o det gör man ofrånkomligen där.

Just i tvär/ svår sluta blir det stor tvärning med bak o den måste trampa förbi. Det är ganska förkastligt på en häst som inte har styrkan eller som inte rids optimalt.

Senast ändrad:

Ja det är två sätt att beskriva samma sak, som jag skrev ovan. Jag skrev också varför jag valde den beskrivningen. Men övningen är bra för att stretcha bakdelen. (alla bra övningar är inte samlande i sig)
tex: Min häst som inte gärna sätter vänster bak inunder sig ordentligt har det väldigt bra effekt på. Efter lite sluta i kontraböjning på volt i vänster varv har hon mycket lättare för att ta med vänster bak.

Det behöver inte nödvändigtvis sitta i bakbenet- utan att den är stel i sidan. en övning som är jättebra är svag öppna i galopp utmed långsidan o ngt felställd- i frisk galopp- typ nästan mellangalopp. Brukar även få galoppen att bli bättre.

Man måste dock sitta kvar på inre sittbenet för att inte välta hästen.:eek:

Det kan vara en bra träning o stretch om man inte gör det för svårt för hästen- för mkt böjning o därmed tvärning.

Men om vi pratar ur AR-aspekt så vill man ju inte att den trampar förbi tyngdpunkten o det gör man ofrånkomligen där.

Just i tvär/ svår sluta blir det stor tvärning med bak o den måste trampa förbi. Det är ganska förkastligt på en häst som inte har styrkan eller som inte rids optimalt.

Läste i KW´s bok om det senast idag och hittade den intressanta "AR-varianten" av framdelsvändning.
Om man tänker renvers där framdelen står mer och mer stilla - men ytterbak fortfarande trampar mot tyngdpunkten, och blir mer och mer centrerad - då "måste" man inte tappa bärigheten.
Men det verkar grymt mycket svårare än det man normalt sett kallar framdelsvändning, svårare att få till rätt, för det är inte rätt om ytterbak slutar trampa in mot tyngdpunkten.

Likaså kunde man rida renvers genom ett hörn genom att bromsa frambenen och låta bakdelen gå längre väg, men fortfarande mot tyngdpunkten som sagt.
Tycker inte det låter lika samlande som en piruett eftersom det verkar svårare att få framdelen ännu lättare än innan rörelsen genom att utföra rörelsen, men rent teoretiskt sett (har ju inte provat själv) borde den gå att hålla samlad och styrketränande..

Den kan inte ta längre steg o bära samtidigt.

Det är ju därför som piaffen blir i stort sett på stället.

Det är möjligt att det går på ngt sätt- men knappast för gemene man- cirkus kanske

Jag övar ganska mycket svag öppna i galopp. Den gångarten behöver vi förbättra helt klart.

Den kan inte ta längre steg o bära samtidigt.

Trampa in mot tyngdpunkten med ett/båda bakben = bära.
Man vill ju även ha kvar viss bärighet i ökad trav vilket vore omöjlig med ditt resonemang.

Det är ju därför som piaffen blir i stort sett på stället.

Bör man verkligen jämföra med piaff = maximal samling? (nåja, förutom levad)
Med tanke på hur lång väg det kan vara till en riktig piaff och hur mycket förberedande samlingsjobb det är på vägen dit. Jag jämför t ex inte en skrittpiruett eller diagonalsluta med piaff, men de förstnämnda kan (ska) ju vara samlade för det! :p

Man får skilja på "trampa fram mot tyngdpunkten" jämfört med att helt enkelt ta långa steg.

Det är möjligt att det går på ngt sätt- men knappast för gemene man- cirkus kanske

Det tror jag inte. Däremot verkar det inte vara någon vanlig övning som man brukar se på träningar/instruktionsvideos/videoklipp osv, men det känns mer sannolikt att det är för att det finns andra övninga som ger ungefär samma resultat än att det är för svårt. Det är ju t ex knappast svårare än piaff vilket en och annan "gemene man" lyckats lära sig.

Trampa in mot tyngdpunkten med ett/båda bakben = bära.
Man vill ju även ha kvar viss bärighet i ökad trav vilket vore omöjlig med ditt resonemang.
Bara det att nu tvärar bakkärran.

Bör man verkligen jämföra med piaff = maximal samling? (nåja, förutom levad)
Med tanke på hur lång väg det kan vara till en riktig piaff och hur mycket förberedande samlingsjobb det är på vägen dit. Jag jämför t ex inte en skrittpiruett eller diagonalsluta med piaff, men de förstnämnda kan (ska) ju vara samlade för det! :p Allt som centreras runt bakdelen kan ju samlas. inget korsande/ tvärande med bakbenen.

Man får skilja på "trampa fram mot tyngdpunkten" jämfört med att helt enkelt ta långa steg.
Men om man rider den övningen- blir det inte mot tyngdpunkten, utan förbi- inget fel med det men det tar på dem.

Det tror jag inte. Däremot verkar det inte vara någon vanlig övning som man brukar se på träningar/instruktionsvideos/videoklipp osv, men det känns mer sannolikt att det är för att det finns andra övninga som ger ungefär samma resultat än att det är för svårt. Det är ju t ex knappast svårare än piaff vilket en och annan "gemene man" lyckats lära sig.
Det är en centrering runt framdelen!. hästen måste tvära bak för att komma runt- liksom framdelen måste tvära när den centreras runt baken.

Kan man samla på framdelen:angel: Vad är målet där?
sparka bakut:D

Bara för att så testade jag övningen idag, fast det fick räcka med renvers i ett hörn där framdelen måste trampa mer på stället. Kusen behöll samlingen och fick bära med mer ytter bak, det räcker som "bevis" för mig.

Att samla "runt framdelen" känns inte som den smidigaste vägen om man vill skola hästen till samling. Men att det är omöjligt att få hästen vända runt framdelen i samling stämmer helt enkelt inte.

[
QUOTE=axel;11134726]Den kan inte ta längre steg o bära samtidigt.

Men det är ju inte längr steg i sig man är ute efter utan ett steg som går längre in under hästen och framförallt att hästen lyfter upp benet igen tidigare. Alltså att steget förflyttas längre fram och att mindre del av steget sker bakom höften.

Men om hästen ska flytta sig runt på en så centrerad volt- blir det mest i sidled. Den måste ju kliva förbi sitt inre ben.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 619
Senast: Ragdoll
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
788
Senast: miumiu
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 245
Senast: lizzie
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 750

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka