Förvänd böjning

Sv: Förvänd böjning

Men om hästen ska flytta sig runt på en så centrerad volt- blir det mest i sidled. Den måste ju kliva förbi sitt inre ben.

Inte förbi som i att den tvärar över, men till ungefär lika långt fram som innerbak eller strax bakom möjligtvis.
Som bigganl skrev så är det inte riktigt steglängden man pratar om (den steglängd man pratar om vid t ex övertramp) utan att den tar mer vikt, vinklingen är viktigast och bär hästen bra kommer inte själva steget bli särskilt långt. Ytterbak kommer närma sig innerfram iom att innerfram knappt eller inte alls ska röra sig framåt.
Egentligen samma som i framdelsvändning men med den stora skillnaden att eftersom hästen är (ska vara) bra böjd kommer det inte bli något överkorsande moment och kräver mer samling/bärighet från ytterbak.

Det rimmar iallafall illa.
Iom att bakbenen har längre väg att gå- större radie.

Då får vi nog komma överens om att inte vara överens i den här frågan! :p
Men jag håller med om att det knappast är enklaste och mest logiska vägen till samling/bärighet.

Här är vi överens. Jag kan inte få ihop att framdelsvändning skulle kunna vara samlande. Däremot smidiggörande.

Kanske ska påpeka igen att jag inte propagerar för metoden för att samla hästen, men en ganska nyttig övning ur variations-/koordinationsaspekt verkar det ändå vara (tänker mest på de korta varianterna, förvänd sluta genom hörnpassering, verkar grymt svårt att få till en hel vändning bra).
Så om du är intresserad, läs KW´s beskrivning i boken.
Det är inte frågan om framdelsvändning utan förvänd sluta där framdelen förhålls och ytterbak fortsätter kliva på mot tyngdpunkten. Tror som sagt inte det kan jämföras med t ex piruett, men klart bättre övning än framdelsvändning eftersom bakbenen inte korsas/trampar förbi tyndpunkten.

Det brukar vara större problem att göra en korrekt snäv hörnpassering.
sladda genom hörnen har jag inte haft problem med alls när den ena var ung:D

visst kan man träna på lösgjordhet, men man ska inte göra ngn övning som sätter hästen på Pottan:crazy:

Haha håller med om det du skriver :p

Tycker dock inte det har något med "vanliga" hörnpasseringar att göra, det är ju inte var dag man försöker rida runt ett fyrkantsspår i förvänd sluta och liknar inte på något vis vanliga hörnpasseringar.
Sen får man tänka på svårighetsgraden - varierar säkert från ekipage till ekipage, men inget man tränar på förrän hästen redan lärt sig att samla sig och först efter att kusarna lärt sig diverse andra skolor/övningar - öppna, sluta, förvända skolor, diagonalsluta, piruetter osv. Det är ju en svårighet i sig att utföra en rörelse som "triggar" till att lätt hamna på bogarna om det utförs fel men ändå få till det bra och konstruktivt. I en av skolorna ovan mark (dålig på att komma ihåg namnen) ska ju hästen sparka bakut. VÄLDIGT hög svårighetsgrad om man vill behålla balansen! :p

Kanske ska påpeka igen att jag inte propagerar för metoden för att samla hästen, men en ganska nyttig övning ur variations-/koordinationsaspekt verkar det ändå vara (tänker mest på de korta varianterna, förvänd sluta genom hörnpassering, verkar grymt svårt att få till en hel vändning bra).
Så om du är intresserad, läs KW´s beskrivning i boken.
Det är inte frågan om framdelsvändning utan förvänd sluta där framdelen förhålls och ytterbak fortsätter kliva på mot tyngdpunkten. Tror som sagt inte det kan jämföras med t ex piruett, men klart bättre övning än framdelsvändning eftersom bakbenen inte korsas/trampar förbi tyndpunkten.

Ok. Nu ska jag villigt erkänna att jag inte lusläst tråden helt och hållet. Nu trodde jag ni pratade framdelsvändning helt enkelt. (förlåt) Sluta i kontraböjning tycker jag också är en väldigt bra övning. (men det skrev jag nog innan i den här tråden)

Hur var det med det nu?
Sluta med kontraböjning- var det förvänd sluta?
annars är det inte sluta.

Ok. Nu ska jag villigt erkänna att jag inte lusläst tråden helt och hållet. Nu trodde jag ni pratade framdelsvändning helt enkelt. (förlåt) Sluta i kontraböjning tycker jag också är en väldigt bra övning. (men det skrev jag nog innan i den här tråden)

Och renvers i hörnpassering alt. inte bara den kvarts vändningen utan hel vändning blir ju "AR-varianten" av framdelsvändning! :p
Så det var väl inte riktigt bara sluta i kontraböjning som pratades om. Men men, är inte så insatt själv mer än det jag läst i boken och provat i skritt i hörnpassering, diskussionen uppstod väl genom ifrågasättandet huruvida man kan hålla hästen samlad/bärig när framdelen nästan står still och bakdelen rör sig - som i en framdelsvändning, men inte framdelsvändning i det här fallet..

Usch vad det blev rörigt! :)

Japp, det kom vi fram till va?

Visst gjorde vi det. olika beskrivning för samma sak.

Det blir lätt lite rörigt när diskussionerna går från det ena till det andra. Det blir ju lätt så. Det ena leder till det andra. (men det är ju bl a därför det är roligt att diskutera) Jag tror jag är med nu.

Senast ändrad:

Jag har till och med fått lära mej att utåtböjd på voltspår (runda spår) AVLASTAR bakknäna och är ENKLARE för hästen. Fråga mej inte hur det går till, men fråga hästen ;). Det ÄR enklare tycker de med!
Övningen är också lösgörande för bogarna då det blir "längre väg" för frambenen.

Jag har till och med fått lära mej att utåtböjd på voltspår (runda spår) AVLASTAR bakknäna och är ENKLARE för hästen. Fråga mej inte hur det går till, men fråga hästen ;). Det ÄR enklare tycker de med!
Övningen är också lösgörande för bogarna då det blir "längre väg" för frambenen.

När jag (under tiden för den här tråden och ett tag efteråt typ) övade mycket på förvända skolorna så märktes det rejäl skillnad i lösgjordheten av bogarna! :) Och jag personligen hade nog lättare att få till kvalitet i förvända öppnorna än dom rättvända öppnorna.. :o
Sådär att jag gärna började varje ridpass efter första uppvärmningen med lite förvända öppnor och slutor i båda varv för att komma igång så var hästen mycket roligare att rida!

Borde nog lägga in lite mer förvända öppnor på volt nu för nu har vi en svacka med sämre koll på bogarna igen..

Angående förvänd öppna på volt så blir det kanske mindre risk att hästen vinklar in innerbak och snedbelastar? Ingen aning egentligen men jag upplever som sagt också det enklare!

så du menar öppna på volt. i trav?
ja där hamnar den på bogarna,men visst kan det funka lösgörande- i skritt.

så du menar öppna på volt. i trav?
ja där hamnar den på bogarna,men visst kan det funka lösgörande- i skritt.

Om man lyckas bra med övningen upplever jag det tvärtom, att kusen måste korta sig för att hålla balansen och lätta i bogarna för att inte lägga krokben för sig själv! :p
Därav att förvända öppnor på volt i trav har gett mig massor! :banana: och det faktum att yttertygeln har befästs så kusen äntligen förstår att yttertygeln mot halsen eller kramning på yttertygeln betyder flytta ytterbogen, grymt mycket lättare att inte få kusen förböjd och iom tvärningen fram lägger den inte överdrivet mycket vikt på en bog, då går vi tillbaka till en förvänd öppna och lossar på bogen! :)

Det blir nog skillnad på om man som du- har en liten kuse med kort steg:angel: Sen 'r det böjningen i bålen som är svår. Om hästen väl har lär sig att förböja halsen- kommer den undan med det.

Hehe ja det är mycket möjligt! Kanske att man måste försaka lite "steg" på en häst som stolpar på bättre som utgångsläge! :p

Det är faktiskt böjningen i bålen (bland annat) jag upplever lättare/mer logisk i förvänd böjning på voltspår. Att det är lättare att hålla koll på att även ytterbogen är på plats i förhållande till bakdelen och lättare att veta att man HAR en böjning även om den är liten, annars känns det supertydligt på innerbak tycker jag (om inte resten är på plats har innerbak - den yttre på volten alltså- en tendens att skjuta ifrån för mycket och då kollapsar hela hästen utifrån den tänkta böjningen/tvärningen och spåret).

Förböjning i halsen tycker jag är lättare hänt när framdelen ska mer inåt på en volt än den redan var, jag har nog lätt för att släppa för mycket på yttertygeln (vilket också har blivit lite bättre tack vare förvända öppnorna, att känslan för hur det ska vara har satt sig bättre) och tack vare att hästen lärt sig ordentligt att yttertygeln betyder att ytterfram ska åt sidan (inåt) har jag lättare att komma åt det även på vanliga volter och i vanlig öppna! :)

Som du säger så är det såklart inte alla som har nytta av just det, även om jag upplever att jag fått grymt mycket hjälp och att ett par viktiga pusselbitar börjat trilla på plats. Varje ekipage är unikt så öht bör man väl inte stirra sig blind på vad som funkat för ett specifikt ekipaget. :idea:
Dock håller jag med evis att JAG upplever det som att förvända öppnan är mer logisk/enkel och förmodligen håller min häst med eftersom den varit lättare att få till bra kvalitet i förvända öppnorna på.

Nej jag menar i alla gångarter och all sorts böjning utåt på volt, dvs både "böjd-rakt-fram" eller öppna eller sluta (blir förvänd sluta då), eller för den delen små flyttningar av framdel runt bakdel (bakdelsvändning i förvänd sluta). Angående böjningen så är det förstås viktigt att hästen har en jämn böjning genom kroppen, så övningen är inte lätt att rida, kräver ju sina beståndsdelar. Men som sagt, den avlastar bakknäna på hästen, jämfört med rättvänd böjd.
Håller inte med om att hästen skulle hamna på bogarna, det får stå för dej. Lösgörande funkar det både i skritt, trav och galopp.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 619
Senast: Ragdoll
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
788
Senast: miumiu
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 245
Senast: lizzie
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 750

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka