Förvänd böjning

Totola

Trådstartare
Dum fråga kanske, men kan hästarna bli slitna eller på annat sätt påverkade negativt av att gå böjda åt fel håll?
Alltså - bra böjd men förvänd böjning (t ex förvänd öppna och sluta).
Det borde ju finnas en anledning till att man vill böja "rätt" utifrån vilken riktning man har tycker man.? :p

Eller spelar det ingen roll så länge hästen är hyfsat "rakriktad" och jobbar bra?:confused:

Sv: Förvänd böjning

Är inte riktigt med på hur du menar? En öppna efter långsida som görs med böjningen åt fel håll blir väl just en sluta, men utförd efter "fel" sida, kallas inte just den rörelsen förvänd sluta *förvirrad*? En sluta efter långsida som görs med böjning åt fel håll blir för mig förvänd öppna, alltså en öppna som görs på "fel" sida av ridbanan. Eller termen kanske inte är förvänd bara jag som fastnat på det nu?

Det enda jag vet med säkerhet att jag läst att man inte ska göra är bakdelsvändning med böjningen åt fel håll, eftersom man då gör det väldigt svårt för hästen att flytta bakbenen korrekt utan att slå på sig enligt Philippe Karls tömkörningsbok.

Om du utför övningen rätt så sliter det inte på hästen. Det är dock ganska ansträngande för hästen och du bör ju inte göra det varv efter varv kanske.
Alla övningar som utförs felaktigt eller för ofta kan ju slita på hästen.

En sluta/öppna på rakt spår kan jag iofs inte tänka mig gör så mycket eftersom det är rakt fram, men det kan ju vara på böjt spår också. Förvänd öppna eller sluta på volt.

Bakdelsvändning åt fel håll, det tror jag att jag läste i BB´s bok att man inte skulle göra heller, men å andra sidan så rider man en förvänd öppna på liten volt blir det ju samma rörelse fast inte lika mycket tvärning? :p

Om du utför övningen rätt så sliter det inte på hästen. Det är dock ganska ansträngande för hästen och du bör ju inte göra det varv efter varv kanske.
Alla övningar som utförs felaktigt eller för ofta kan ju slita på hästen.

Ok, låter vettigt. Grundar du det på att det alltså är mer jobbigt än "vanlig" öppna/sluta eller är det helt enkelt svårare att fuska i förvänd?

Det e väl för att det e "lättare" att rida med böjning åt inner, när man rider på spåret alltså. Då kan man ju få stöd av vägg, staket eller vad man nu har. Det brukar ju vara ganska avslöjande när man ska åstadkomma en korrekt öppna utan stöd av väggen :angel:
-Ooops va svårt :D

E re inte Podhajsky som hävdar att han aldrig rider sluta längs långsidan, bara förvänd, av den anledningen. Att det förstärker naturlig snedhet.

Inte alls- däremot på volt som du själv skrev.
Iom du måste tvära hela tiden o tangera volten.

I skritt är det ingen fara, men ju högre gångart:crazy:

Jag brukar lägga in lite sluta i kontraböjning på volt. Tycker det är jättebra träning för bakdelen. Jag gör det än så länge bara i skritt. (och inga långa bitar för det är jobbigt för hästen)

I skritt är det ingen fara, men ju högre gångart:crazy:

Ah, det kan jag tänka mig. I skritt blir det ju förhoppningsvis rätt sansat och lättare att sortera benen :angel:

Men du menar alltså också att om det är fel utfört (vilket är svårare ju högre gångart) så sliter det? Eller att det sliter oavsett om man övar en del i högre gångarter?

Jag brukar lägga in lite sluta i kontraböjning på volt. Tycker det är jättebra träning för bakdelen. Jag gör det än så länge bara i skritt. (och inga långa bitar för det är jobbigt för hästen)

Ojojoj, kan knappt se rörelsen i huvudet, blir mest "slå knut på volten"! :rofl:

Är det ungefär jämförbart med diagonalsluta med ännu mer tvärning iom voltspåret (tänker tvärningsmässigt)?

E re inte Podhajsky som hävdar att han aldrig rider sluta längs långsidan, bara förvänd, av den anledningen. Att det förstärker naturlig snedhet.

Intressant! Ja, förvänd sluta känns rätt blottande vad gäller snedheterna. :o
Man kanske borde slopa de vanliga slutorna mao?

Ju svårare övning desto mer hjälp behöver den från ryttaren.

Biggan.
Sluta med kontraställning blir i princip att rakrikta o få med bogarna.
Jag brukar rida med rak häst o göra dito- men bara i skritt.

Nämen det är inte så konstigt. En bra övning är denna:
Tänk dig att du rider på en volt i vänster varv. Rid sluta på volten och byt sedan om volt och gå kvar i slutan. Efter ett varv byter du om volt igen och kommer tillbaka i vanlig sluta.
Den gillar jag.

Biggan.
Sluta med kontraställning blir i princip att rakrikta o få med bogarna.
Jag brukar rida med rak häst o göra dito- men bara i skritt.
[/QUOTE]
Nej jag har inte hästen rak i rörelsen. (eller missförstår jag dig nu?)
Jag merar kontraböjning.

Tänk dig att du rider på en volt i vänster varv. Rid sluta på volten och byt sedan om volt och gå kvar i slutan. Efter ett varv byter du om volt igen och kommer tillbaka i vanlig sluta.
Den gillar jag.

Den gillar jag också :) Men jag gör "Slottet": rider sluta på en fyrkant och i varje hörn gör jag en volt utåt i förvänd sluta.

Immer

Tack Immer och bigganl för träningstips! :bow:

Rider ni med stor eller "normal" tvärning? Får för mig att det behövs en del tvärning om man ska kunna hålla sig kvar på voltspåret.?

Nej jag har inte hästen rak i rörelsen. (eller missförstår jag dig nu?)
Jag merar kontraböjning.[/QUOTE]

Vad menar du med det?
Att ena delen av hästen är böjd åt ena hållet o resten åt andra?

annars blir det bara förvänd sluta:confused: eller inte sluta alls- fattar inte - rita

Språkförbistring eller tankevurpa??

undrar oxå om det handlar om kontraböjning som i kontraställning. Alltså att man rider hästen efter spåret men ställd utåt, ojämnt böjd, eller om Biggan helt enkelt menar att hästen är böjd åt utsidan. För det låter inte likt AR att kontraställa och kringelkroka med hästen!?

om den bara är böjd åt utsidan och rids i sluta låter det enklare att säga förvänd sluta på volt bara.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 619
Senast: Ragdoll
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
788
Senast: miumiu
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 245
Senast: lizzie
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 748

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka