Fortsätt uppdatera, del 15.

Status
Stängd för vidare inlägg.
När jag läst lite om klickerträning på nätet så har det flera gånger funnits exempel på övningar utan hund där man tränar på att bli bättre med tajmingen. Även om man inte tränar med klicker så borde flera av övningarna kunna göra det lite enklare :)

Det var under den kursen jag skulle klicka in Skägget och jag upptäckte att han tyckte klicker var obehagligt. Han gömde sig under bordet när jag klickade :meh:

Jag försökte efter det att vänja in honom på klickern med att börja med liknande ljud, tex klicka med penna osv men det var tvärkört.

Numera är han ändå duktig i noseworken men vi har inga vidare markeringar. Fast vi har kul ändå :)

Har passat en kompis mittel och jag passade på att gå en långpromenad på 3 timmar när jag mötte upp och hämtade honom idag på morgonen. Dom sover gott nu :D

Viggo och Ninja fick dessutom en klippning häromdagen. Skönt men ibland hade jag önskat att de hade samma funktionella päls som Gripa så man slapp att de frös i detta vädret :meh: Fleecetäcket som Ninja hade under sitt vintertäcke blev nämligen blött och blöt hund är en kall hund..

26804466_1581905385228751_4517590397679316774_n.jpg

26906954_1581905428562080_3430960977434263584_n.jpg

26814463_1581905431895413_6155469749535368835_n.jpg

26908034_1581905438562079_24258678647315092_n.jpg

Låter väldigt trist. Beror inte det också på vad man använt för tikar till hanen? Eller påverkas inte indexet av avkommor?

Indexet ska inte påverkas jättemycket om partnerhunden har extremt mycket högre eller lägre index. Hanen i fråga har lämnat över 25% HD-fel på sina drygt 100 avkommor.

Han används fortfarande flitigt, och fick flera kullar förra året.

Indexet ska inte påverkas jättemycket om partnerhunden har extremt mycket högre eller lägre index. Hanen i fråga har lämnat över 25% HD-fel på sina drygt 100 avkommor.

Han används fortfarande flitigt, och fick flera kullar förra året.

Fy vad tråkigt. :/

Det snöar.
Eller nej, det är full snöstorm. Tur att jag tog en långpromenad på morgonen, kommer jag undan med rastningar resten av dagen :angel:

Och HD/ED index har kommit ut på schäfer nu. Gripa hade HD index 118 och ED 107. Hennes pappa har HD 120 och ED 110. Och hennes mamma HD 109 och ED 102. Gissar att det är så "lågt" pga att hon är en import.

Inte illa :D

Var inne och kikade. Grattis.
Vår inlåningstik fick också bra. 109 är inte illa för en import :up:
Däremot blev vi inte nöjda med den hane som vi kikat på till henne så nu fluktar vi på nya. Har hittat en som jag är sugen på med fint index!

Var inne och kikade. Grattis.
Vår inlåningstik fick också bra. 109 är inte illa för en import :up:
Däremot blev vi inte nöjda med den hane som vi kikat på till henne så nu fluktar vi på nya. Har hittat en som jag är sugen på med fint index!

Tack! Nej precis, för att vara import är det ju bra :D

Så tråkigt med ändrade planer men håller tummarna för andra hanen :up:

Du gör mig valpsugen. Fy på dig :rage::p

Tack! Nej precis, för att vara import är det ju bra :D

Så tråkigt med ändrade planer men håller tummarna för andra hanen :up:

Du gör mig valpsugen. Fy på dig :rage::p

Ska jag skicka fluktarhanen på messinger? :p
Han är sjukt läcker trots att han är helsvart. (Jag gillar inte svarta schäfrar)

Tiken jag köar på har HD 112 och hanen är export till tyskland och har en kull i Norge, därav inget jämförelsetal. Hanens föräldrar har strax under 100 (om det nu säger något?), men definitivt inget jag oroar mig över. Jag önskade ju speciellt att uppfödaren skulle para med den hanen så kan bara vara nöjd. :D

Jag och Skägget gick en Nosework-kurs förra året. Han var jätteduktig men jag var mindre bra. Jag har så himla dålig belöningstajming!!! Jag är så rädd för att störa honom att jag belönar för sent :banghead:

Jag skulle behöva gå en kurs först utan hund där jag bara tränar belöningsteknik och tajming :meh:
Jag är likadan. Det är fantastiskt att mina hundar överhuvudtaget förstår vad jag vill med tanke på hur ofta jag utbrister: Ops, nu var mattte sen igen.

För hanen var en av problemen (förutom mig) att han inte alls använda sin nos utan tog det hela som en tricksträning. Så han duttade så fint på varje burk/behållare och bara snart blir det rätt och jag får godis. :D

Låter väldigt trist. Beror inte det också på vad man använt för tikar till hanen? Eller påverkas inte indexet av avkommor?

Jo det påverkar. Sitter och tittar på hanen som vi hade till vår A-kull. En hane som fått para allt som erbjudits och därmed fått en del kullar som brås på mödernet. Syskonen har 98, 100, 98 och två blanka. Han har 87. Hela 11-13 enheter under sina syskon som inte gått i avel.

Vi parade samma tik med en annan hane gången efter och fick då en riktig skitkull på lederna mot den första som iaf låg över medel. Ändå fick den kullen betydligt bättre index.

Fördelen är väl att nu kommer förhoppningsvis hanägarna ta mer ansvar i aveln.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 598
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Herrn har bott med herrar förr utan problem, bodde då med enbart andra hanar. Han är 4 år gammal, jag har haft honom i drygt ett år. Han...
2
Svar
27
· Visningar
4 193
Senast: movi
·
Övr. Hund typ chihuahua, shih tzu etc. ja, de som väger under 5 kg och bara är en skit hög :D Har ju en liten blandras-tik som hänger med på...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 482
Senast: Armani__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?