Fortsätt uppdatera, del 15.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tyvärr är det inte ovanligt att om man vill ha omplacering ska man vara öppen att ta vilken hund som helst. Min första tös var från Spanien och det är inte ovanligt att få höra att man minsann borde ha tagit en svensk hund, vilken som helst, bara för att den var svensk.

När jag hade ute annons på FB var jag förövrigt ganska rak med vad jag ville och inte ville ha. En av sakerna var ingen fertil hanhund, ev. kunde jag tänka mig en liten kastrerad. På allvar 90% av svaren jag fick var okastrerade hanhundar, resterande var valpar. Fast jag även var tydlig med att jag söker en omplacering för att jag vill ha en vuxen hund.
Det har jag nu med. Jag får sänert tre erbjudanden varje dag med allt av det jag INTE söker :arghh:

Det har jag nu med. Jag får sänert tre erbjudanden varje dag med allt av det jag INTE söker :arghh:

Så är det ju med alla annonser. Jag får oräkneliga "erbjudanden" om hem till mina valpar fortfarande, trots att annonsen togs bort när de var bara några dagar gamla. Gemensamt för de som frågar är att ingen vill ha vallhund. Har även fått förfrågning från nån som följt mig här på hundBuke, som ville köpa BC till lydnad... Uppenbarligen är jag lite otydlig i min åsikt att BCs ska användas till vallning :angel:

Så är det ju med alla annonser. Jag får oräkneliga "erbjudanden" om hem till mina valpar fortfarande, trots att annonsen togs bort när de var bara några dagar gamla. Gemensamt för de som frågar är att ingen vill ha vallhund. Har även fått förfrågning från nån som följt mig här på hundBuke, som ville köpa BC till lydnad... Uppenbarligen är jag lite otydlig i min åsikt att BCs ska användas till vallning :angel:
Men vadå, ville du inte se dina fårvallare springa upp och ner en agilitybana?? Det är lite diskriminerande tycker jag :mad:

:rofl:

Har lånat samojeden idag vilket resulterat i en trött Svansson (hon är så jobbigt intensiv), ringande öron hos mig pga konstant babbel och en samojed som såg i kors när jag lämnade henne.

Vi hängde först på stranden en stund tillsammans med en annan hundägare, vilket var mycket roligt för Svansson men mycket tråkigt för Pepsan eftersom hon var kopplad typ heeeela tiden (hon kan vara så otrevlig mot andra hundar så tyckte det var bättre att Svansson fick skutta med den andra hunden i lugn och ro :) ).
cYJPZNA.jpg

Efter kort mellanlandning hemma med mat - mycket viktigt - så åkte vi till en träningshall som jag och en annan kompis hade hyrt. Min tanke är att jag ska köra lite rally med den lilla damen, men jag inser att jag helt typ glömt bort hur en lär in saker! :o Är så van vid Svanssons inlärning och vårt sätt att kommunicera men det fungerar såklart inte med Pepsan. Så nu står nog jag inför en större utmaning än jag hade förväntat mig. Resultatet av dagens träning - vi testade på några skyltar och sen tränade vi bakdelskontroll resten av tiden. Och jag inser att jag troligtvis behöver lära mig använda klicker och klicka in henne (eller ja, damma av våra kunskaper). Vad har jag gett mig in på :eek:

tVXTdEA.jpg
Det är väldigt lurigt att börja träna en ny hund faktiskt. Tog jättelång tid innan jag "lärde" mig träna Tage, hade ju bara tränat Zvante innan :D

Det är väldigt lurigt att börja träna en ny hund faktiskt. Tog jättelång tid innan jag "lärde" mig träna Tage, hade ju bara tränat Zvante innan :D
Men ja! Jag fasar för att behöva starta om med valp alltså :nailbiting: men tänker att fördelen med valp är att en ändå är med från början (till skillnad från när en tar och ger sig på träning med ouppfostrad samojed :meh: )
Men jag är så imponerad av ex @Migo som kan träna så många olika hundar!

Men ja! Jag fasar för att behöva starta om med valp alltså :nailbiting: men tänker att fördelen med valp är att en ändå är med från början (till skillnad från när en tar och ger sig på träning med ouppfostrad samojed :meh: )

Fast jag tränar ju väldigt väldigt specifika saker, mer framplockande av känsla än beteendeinlärning. Jag skulle bli helt ställd om nån bad mig träna en schnauzer eller retriever :D

Vilken dag. 1,5 timme pulsande i snö med lek och bus och godissök, sen lunch, sen iväg med mamma för att handla kläder och skor då alla mina är sönder och jag är urdålig på att köpa nytt. Kom nyss hem, ska göra i ordning lite mat och te och börja tina färskfoder till Tinja.

Han i butiken som skulle hjälpa mig välja skor tittade på mig så fort jag tagit av mig skorna och bara "du har specialinlägg du slarvar med, va?" jag stod där som ett fån :o "Eh, ja, kanske liiite.." Fick lite bannor över det. Sedan kom vi in vidare på mina problematiska fötter och jag råkade nämna att jag haft ont i leden ner mot stortån i typ två månader, han beordrade mig att sätta mig ner så han fick klämma och japp, det är överansträngning i fotvalvets sena som orsakar ömheten. En överansträngning orsakad av att jag slarvat med mina inlägg :o Fy på mig :angel: Nu ska här inte slarvas!

Känner mig så pepp inför det här året med hundarna! Jag har lyckats få till massor med träningsmöjligheter med "egna" får från och med i sommar, innan dess blir det kurser och så åker vi till @Migo för ovärderlig hjälp :love:

Kommer även att lägga lydnaden på hyllan (kommer säkert att träna lite hemma och så men utan krav) och köra vallning och drag i år. Har länge känt mig frustrerad med träningen och det har varit tråkigt, frustrerande och skitjobbigt att åka till klubben och träna. Bara att ta beslutet att skita i lydnaden och bara köra "roliga" saker har gjort att jag känner mig gladare redan nu. :up:

Känner mig så pepp inför det här året med hundarna! Jag har lyckats få till massor med träningsmöjligheter med "egna" får från och med i sommar, innan dess blir det kurser och så åker vi till @Migo för ovärderlig hjälp :love:

Kommer även att lägga lydnaden på hyllan (kommer säkert att träna lite hemma och så men utan krav) och köra vallning och drag i år. Har länge känt mig frustrerad med träningen och det har varit tråkigt, frustrerande och skitjobbigt att åka till klubben och träna. Bara att ta beslutet att skita i lydnaden och bara köra "roliga" saker har gjort att jag känner mig gladare redan nu. :up:
Av nån anledning är det många som lägger lydnaden på hyllan när de börjat valla :angel:

Hjälpte inte mig alls att Tage var valp tyvärr :p Däremot har det varit jättelätt att börja träna med Elton. Lättare med två år mellan valparna än 10 år ;)

Näää.....grannen med nervvraket till kinensisk läderråtta har skaffat en till :arghh::turd:

Fattar inte hur de tänkte, de jobbar heltid båda två, ibland om lott men ibland samtidigt och den de har ylar konstant av separationsångest. Kan inte komma på mer olämpligt upplägg att skaffa en valp på :crazy:

Skägget och jag har gått en långpromenad på en mil. Mamma Mu har fått vilodag. Hon fystränade rätt hårt med husse igår och är lite stel idag. Det är nog mest träningsvärk men man får nog börja tänka på att hon är ingen ungdom längre. Hittills har hon ju körts som vanligt.

Jarla har varit på klubben med husse och fortsatt sin träning till att bli IPO-stjärna :D

Nyss hemkommen från kurs och det var jätte roligt tyckte både jag och hund. Och på tal om att belöna vid rätt tillfället var sista omgången en där instruktören berättade när vi skulle belöna om hon såg att hunden stannade upp vid doften, kändes tryggt.

Jag förstår inte hur man tänker. Läser man inte ens eller vill man verkligen att ens hund ska komma till ett hem som inte söker den typen av hund?
Jag har funderat på det om och om igen. Jag tror att dem bara läser omplacering sökes och så skickar dem. Ts kanske ångrar sig när man erbjuder en tollar/bc/schäffer tikvalp när dem söker en vuxen kastrerad hanhund :meh:

Jag har funderat på det om och om igen. Jag tror att dem bara läser omplacering sökes och så skickar dem. Ts kanske ångrar sig när man erbjuder en tollar/bc/schäffer tikvalp när dem söker en vuxen kastrerad hanhund :meh:
Typ. I mitt fall så gillar min hane inte fertila hanhundar. Då spelar det ingen roll att deras hanhund "inte är särskilt hanig av sig" för jag tänker inte utsätta varken min eller deras hund för den onödiga risken.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 598
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Herrn har bott med herrar förr utan problem, bodde då med enbart andra hanar. Han är 4 år gammal, jag har haft honom i drygt ett år. Han...
2
Svar
27
· Visningar
4 193
Senast: movi
·
Övr. Hund typ chihuahua, shih tzu etc. ja, de som väger under 5 kg och bara är en skit hög :D Har ju en liten blandras-tik som hänger med på...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 482
Senast: Armani__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård