Fortsätt uppdatera, del 15.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ett riktigt bra betyg om t om Tönto gillade det :D Hoppas det kommer funka för er!

Alltså, det luktar verkligen typ ingenting. Mina föräldrars hund har en likadan slow feed-skål som jag har, och pappa tycker det är meckigt att få ner maten där - så han trycker ner det med fingrarna :laugh: med en del färskfoder får man ju ha handskar för att inte lukta snusk om fingrarna trots tvätt :p

Nä, jag fick hålla det typ en millimeter ifrån näsan innan jag kände någon doft! Tonto gluffsade i sig det på någon minut. :D Hoppas verkligen att det här kan fungera. Köpte 10 kg, ska beställa 10 kg block i fortsättningen i sådana fall. Butiksägaren var schysst nog att säga att jag kunde komma tillbaka med fodret om hundarna vägrade äta det också! :up:

Nä, jag fick hålla det typ en millimeter ifrån näsan innan jag kände någon doft! Tonto gluffsade i sig det på någon minut. :D Hoppas verkligen att det här kan fungera. Köpte 10 kg, ska beställa 10 kg block i fortsättningen i sådana fall. Butiksägaren var schysst nog att säga att jag kunde komma tillbaka med fodret om hundarna vägrade äta det också! :up:

Jag håller tummarna :D

Bortskämd hund? Inte då... "Hon vill säkert ha tassmassage också!" sa morsan ungefär 10 minuter efter att hon börjat prata om att gå, efter att hon suttit en lång stund och klappat Aysu på magen.
Hon får alltid som hon vill, den där damen.
26677851_979666835515030_5880685469762329369_o.jpg

Vi har anmält oss till ringträning om typ 2 veckor och Nosework introduktion i början på februari.

Dock hittar vi absolut ingen valpkurs :confused: min lokala bruks har inget planerat verkar det som, och ingen av dom andra ställena som har kurser har heller. Ett ställe har men det är bara med inriktning på lydnads(tävling)

Idag har jag varit ledig från jobbet och jagat fasan :D
Floyd alltså, han bara växer på jakterna lillsparven :love: 3 såtar som stoppare/i drevet och 2 såtar som apportörer. I första såten där vi var stoppare föll mycket fågel, så vi fick hjälpa till att efterapportera. Vi hade en skytt vid oss som varit utan apportör, så Floyd fick göra ett riktigt bra sök där det fanns många fasaner. Kul!
I andra såten var vi också stoppare, men där var mindre fågel så de var färdiga med apporteringen när vi kom dit.
I tredje såten stod vi som apportörer och här fick Floyd hämta sin första skammade fasan :D Ingen runner, men väl en stor tupp som flaxade honom i ögonen. Duktig pojke! Efter det fick vi tre klockrena markeringar som han tog som om han aldrig gjort annat. Han jobbade på så himla fint och fokuserat trots att det sköts och föll fågel runt om honom.
I fjärde såten gick vi som stoppare och var med på efterapporteringen, där han hittade två hönor som de andra ekipagen missat. I femte såten stod vi som apportörer, men den var i princip tom på fågel så det blev en ren passivitetsträning ;)
Riktigt duktiga skyttar idag, vilket var superkul. Drygt 300 fasaner sköts och de är påväg till Köpenhamns gourmetrestauranger nu :d

Nu är det bara tackjakten kvar, sedan är fågeljakterna över för den här säsongen. Det kanske blir lite kaja/kråka/fiskmås längre fram dock, de är lovliga ett par månader till. Jag tror det blir bra att låta honom vila unghundshjärnan lite dock, han har väldigt mycket att smälta efter den här hösten/vintern :D

I morgon ska vi tävla lydnad!
Blir onekligen imponerad av hans arbetslust, vi var ute en snabbsväng i hallen när vi kom hem från jakten och körde igenom startklassen en gång. Hade man inte vetat att han jagat hela dagen hade det inte märkts :D
Nu sover han dock som en gris :heart

Oj, vilken roman det här blev :o

Bonusbild från dagen:
26070568_774050856125310_6852831762007982080_n.jpg

Vad innebär det att vara stoppare? Det har jag inte hört förr.

Låter som en väldigt härligt dag! Jag skulle aldrig klara av att vara jägare själv men själva hunddelen låter superkul!

Är lite nervös! Trots att jag träffat så otroligt många uppfödare har jag nästan aldrig träffat en uppfödare hemma hos själva uppfödaren. Har träffat alla ute på träningsdagar eller prov, så nästa vecka blir väl ett av mina första riktiga ”hemmabesök”. En uppfödare jag pratade med i 2 timmar i telefon, så vi hann med en hel del. Försöker förbereda mig och tänker - vad nu då, vad ska jag fråga henne lördag nästa vecka?

En hel del vet jag redan. Vill verkligen vara ärlig så hon får reda på hur och vem jag är, samtidigt som jag givetvis vill göra ett gott intryck för att ens ha en chans att få valp därifrån. Nervööst. :nailbiting:

Vad innebär det att vara stoppare? Det har jag inte hört förr.

Låter som en väldigt härligt dag! Jag skulle aldrig klara av att vara jägare själv men själva hunddelen låter superkul!

Stopparna, eller stopplinjen, stoppar fasanerna från att fortsätta vidare :) Drevet driver in fåglarna till ett område, stopparna ser till att de stannar där och inte pyser vidare. Enkelt förklarat :p När man har drivit ihop fasanerna så reser spaniels fåglarna allt eftersom.
Det är lite olika hur man jagar fasan, men så här bedrivs jakten på detta stället. Det är en konst att hålla på med fasanjakt, så många moment som ska stämma :p

Det är roligt :) Jag tycker inte det är någon större skillnad på att vara enbart hundförare eller hundförare och skytt. Som på gårdagens jakt där skyttarna var riktigt duktiga är det ju inga problem, men är det dåligt skytte kan man få avliva fler fåglar än vad man får in döda som hundförare. Oavsett hanterar man ju vilt, och det ska ju visas samma respekt oavsett om man skjutit det själv eller bara tagit emot det från sin hund :)

Är lite nervös! Trots att jag träffat så otroligt många uppfödare har jag nästan aldrig träffat en uppfödare hemma hos själva uppfödaren. Har träffat alla ute på träningsdagar eller prov, så nästa vecka blir väl ett av mina första riktiga ”hemmabesök”. En uppfödare jag pratade med i 2 timmar i telefon, så vi hann med en hel del. Försöker förbereda mig och tänker - vad nu då, vad ska jag fråga henne lördag nästa vecka?

En hel del vet jag redan. Vill verkligen vara ärlig så hon får reda på hur och vem jag är, samtidigt som jag givetvis vill göra ett gott intryck för att ens ha en chans att få valp därifrån. Nervööst. :nailbiting:
Kul! Det kommer säkert gå jättebra :D och skulle du mot all förmodan glömma bort vad du vill fråga om, fråga om vad som helst kring någon av hundarna så lär hon väl prata på i två timmar till ;)

Jag har precis varit ute på en 2 timmar lång promenad med dårarna. Gick med en god vän som INTE är hundvan öht. "Jag har väl sett hundar på bild, men det är ungefär så stor min hundvana är" sa han häromdagen.

I vilket fall som helst så släppte jag hundarna i skogen när vi kom dit, och vännen fascinerades av hur snabbt de tog sig fram i trasslig terräng. Sedan frågade han hur bra koll jag verkligen hade på dem, så jag visslade och båda tvärvände och kom direkt i full galopp mot oss. Han blev imponerad och jag kände mig så jäkla mallig :angel:

Efter en stund hamnade vi att gå längs en sjö med tunn is, så då blev det koppel på igen, men på tillbakavägen korsade vi ett stort fält. Då frågade vännen om inte hundarna kunde springa där också, för det borde ju vara helt annat än att se dem i skogen :D Jag hade verkligen inte väntat mig det, hade snarare tänkt att han skulle se det som oansvarigt om jag släppte hundarna där som de verkligen kunde sträcka ut. Men ja, de fick springa igen, var överlyckliga och vännen fascinerades otroligt över hur snabba de var, hur snabbt de vände och vilken jäkla fart det var när de passerade på nära håll.

Kort sagt, vi har hittat perfekt promenadsällskap nu :p

Har lagt ut en annons på fb att vi söker en hanhunds omplacering. Skrev ut att den ska klara småbarn, andra hundar och katter samt att den ska vara mellan till stor i storleken och hellst kastrerad. Får en del svar från folk som gör att jag vill gömma mig i garderoben.

En ville sälja en chihuahua tik för 18000 :eek: Nån tyckte jag kunde höra av mig till ett hundhem i Rumänien( där tackade jag vänligt men bestämt nej, och sa att jag hellre hjälper en hund på hemma plan). Och den bästa - Jag kunde få vara fodervärd till hennes två chinese crested tikar för hon tyckte det var jobbigt med deras löp :eek::meh::banghead:

Där kom faktiskt några bra svar också, frågan är bara om jag vill ta hem en fyrvägskorsning till eller hålla mig till renras. Tyckte så synd om den ena så var på väg att åka och hämta den direkt.:nailbiting:

Har lagt ut en annons på fb att vi söker en hanhunds omplacering. Skrev ut att den ska klara småbarn, andra hundar och katter samt att den ska vara mellan till stor i storleken och hellst kastrerad. Får en del svar från folk som gör att jag vill gömma mig i garderoben.

En ville sälja en chihuahua tik för 18000 :eek: Nån tyckte jag kunde höra av mig till ett hundhem i Rumänien( där tackade jag vänligt men bestämt nej, och sa att jag hellre hjälper en hund på hemma plan). Och den bästa - Jag kunde få vara fodervärd till hennes två chinese crested tikar för hon tyckte det var jobbigt med deras löp :eek::meh::banghead:

Där kom faktiskt några bra svar också, frågan är bara om jag vill ta hem en fyrvägskorsning till eller hålla mig till renras. Tyckte så synd om den ena så var på väg att åka och hämta den direkt.:nailbiting:

Du skulle bara veta hur mycket skit man ser när man är admin bakom en såndär grupp O_o jag hade en som blev nekad att lägga in en annons RINGA hem till mig (jag har INTE mitt telefonnummer ute) och kalla mig rasist för att vi inte godkännner utländska hundar :crazy:

Du skulle bara veta hur mycket skit man ser när man är admin bakom en såndär grupp O_o jag hade en som blev nekad att lägga in en annons RINGA hem till mig (jag har INTE mitt telefonnummer ute) och kalla mig rasist för att vi inte godkännner utländska hundar :crazy:
Hahaha ja det finns folk till allt. :rofl:

Funderar dock starkt på en som skickade till mig. Får se vad sambon säger.

Här hemma löper Ninja och är väl inne på dag 14 eller ngt. Ovanligt lugnt hemma faktiskt. Viggo gnäller till och skakar lite ibland men jag är så elak att jag har på citronellahalsbandet och trycker på ljudknappen ibland samtidigt som jag säger nej :angel:
Ja, jag har hellre ett kort snabbt obehag än att han går runt och stressar och piper konstant..

På Mydog förra helgen skötte sig Gripa skitbra. Hon är ju en så jäkla snäll och trevlig hund alltså :love:

Fanns en del folk som man funderade lite över hur dom tänkte. Bla ett par med en chihuahua som ville leka med Gripa och slog med framtassarna i luften (:love:) när jag höll på och visa biljetten in. Pratade lite med paret och skrattade lite åt hur gullig den var. Uppenbarligen tog de det som någon slags inbjudan för när jag vände mig om nästa gång hade de släppt fram den så den var i Gripas ansikte och sprattlade.. Gripa var lika glad (och försiktig, som tur var, den var riktigt pluttig!) som chihuhuan, men alltså, det hade räckt med att hon slog ut en tass så hade ju lilla hunden gått sönder. Sen sa dom "Ja han tycker nog att hon luktar gott nu, hon har precis börjat löpa" :grin: Gripa är ingen hane men okeeej då.

Sen passade vi på att träna lite grann innan vi åkte hem. Damen är trött som tusan så därför hon blev lite luftig i positionen vid ngt tillfälle.

Och, här ser man hur trött hon var :laugh:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 607
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Herrn har bott med herrar förr utan problem, bodde då med enbart andra hanar. Han är 4 år gammal, jag har haft honom i drygt ett år. Han...
2
Svar
27
· Visningar
4 193
Senast: movi
·
Övr. Hund typ chihuahua, shih tzu etc. ja, de som väger under 5 kg och bara är en skit hög :D Har ju en liten blandras-tik som hänger med på...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 482
Senast: Armani__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar