Fortsätt uppdatera, del 15.

Status
Stängd för vidare inlägg.
D Sen behöver man ju inte köpa de mest utställningsavlade pälsbollarna heller, flera av de samojeder jag träffat har mindre päls än min Eurasier och hon var inte en så pälsig alls. De samojederna har inte haft några problem så vitt jag vet. Ska bli intressant att se hur Luna reagerar. Hon är den där mindre pälsiga typen, en sheltie är ju generellt bra mycket mer pälsig än vad hon är. :D

Okej, intressant!

Eurasiern vi hade kunde på varma sommardagar välja att lägga sig i solen, trots att hon utan problem kunde välja skuggan precis bredvid? :confused:

Men nej, hon skulle alltid ligga i solen medan vännens strävhåriga tax tom hade problem i skuggan. Så fluffpälsen har allt sin fördel om den fungerar som den ska.

Eurasiern vi hade kunde på varma sommardagar välja att lägga sig i solen, trots att hon utan problem kunde välja skuggan precis bredvid? :confused:

Men nej, hon skulle alltid ligga i solen medan vännens strävhåriga tax tom hade problem i skuggan. Så fluffpälsen har allt sin fördel om den fungerar som den ska.

Känner igen, min förra sheltie la sig också alltid i stekande sol - tills han kroknade och hasade sig till närmsta skugga, hihi.

Var och köpte färskfoder ifrån Pondus idag på @AraSlei recommendation. ;) Till och med mathataren Tönto åt upp ALLT! Inte alls slabbigt och luktar typ ingenting, i vanliga fall vill jag kräkas av färskfoder.

(Ägaren till butiken blev helt lyrisk över att höra att jag höll på med drag så det tog nog typ 1.5 timma innan jag åkte därifrån. :rofl:)
Finns Pondus här? i Uppsala?
Kan det funka till en äldre kräsen pappistik?

Sitter och funderar lite.
Om person ska komma 4-5 dagar i veckan och rasta 2st hundar (salukis :D ) i 30 min, vad tycker ni det är rimligt att betala personen?

Personen bor inom gångavstånd, kommer inte behöva sköta hundarna på något vis annat än att torka tassar vid blött väder, inte träna dem eller så.

Är det någon som ändå är hemma, bor nära och sådär känner jag att vissa prisförslag för 30 min promenad är lite väl saftiga :D

Men typ 1000-1500 kr. Förutsatt att personen inte får krångla till andra planer, inte har företag osv.

Det är typ vad jag fick som heltidshundvakt:angel: i Sthlm.

Jag hatar fjärrdirigering. Alltså jag har kämpat med detta i över ett år och när jag precis tror att hon börjar fatta så går hon en miljard steg framåt i skiftena. Jag är uppenbarligen världssämst på att lära ut detta. Känns så jäkla tråkigt att jag inte vill ge mig ut på en lydnadsplan på grund av ett enda moment.

Är det någon som ändå är hemma, bor nära och sådär känner jag att vissa prisförslag för 30 min promenad är lite väl saftiga :D

Men typ 1000-1500 kr. Förutsatt att personen inte får krångla till andra planer, inte har företag osv.

Det är typ vad jag fick som heltidshundvakt:angel: i Sthlm.
Yep, personen bor 5-10 min promenad bort, jobbar deltid vid andra tider än när hundarna behöver rastning, hälsar ofta på en vän i samma trappuppgång som min mor bor i (där hundarna kommer vara när jag jobbar). 20årig tjej med viss hundvana, typ så.

Yep, personen bor 5-10 min promenad bort, jobbar deltid vid andra tider än när hundarna behöver rastning, hälsar ofta på en vän i samma trappuppgång som min mor bor i (där hundarna kommer vara när jag jobbar). 20årig tjej med viss hundvana, typ så.

Jag tycker ungefär den prisklassen @linnsan sa då. För förstod det som att det bara gällde kortare rastningar? Ju längre och mer innehållsrikare ”rastningar” man kräver desto mer får man kanske vara beredd på att betala. :)

Jag tycker ungefär den prisklassen @linnsan sa då. För förstod det som att det bara gällde kortare rastningar? Ju längre och mer innehållsrikare ”rastningar” man kräver desto mer får man kanske vara beredd på att betala. :)
Ja, jag räknar med att hon inte kommer behöva vara med hundarna mer än 30 min, och då räknar jag in tiden för att koppla dem, gå ut ur porten, komma in igen osv. De behöver egentligen bara utanför dörren och kissa. Om det skulle råka vara väldigt kallt eller ösregna, då kommer hon inte behöva göra mer än ta dem till närmsta gräsmatta och in igen.

Ja, jag räknar med att hon inte kommer behöva vara med hundarna mer än 30 min, och då räknar jag in tiden för att koppla dem, gå ut ur porten, komma in igen osv. De behöver egentligen bara utanför dörren och kissa. Om det skulle råka vara väldigt kallt eller ösregna, då kommer hon inte behöva göra mer än ta dem till närmsta gräsmatta och in igen.

Då ska hon definitivt inte ha mer än det! 1000kr är bra om hon ändå ”bara” är hemma.

Eller hur. Man blir ju oerhört låst av att vara hundrastare, även om själva sysslan bara tar 30 minuter.

Jepp. Skulle bli väldigt irriterad om någon satt och tyckte att jag skulle ha mindre betalt för en tjänst för att jag ändå "bara var hemma" istället för att vaddå, "inte vara hemma"?

Om personen bor 10 minuter ifrån, ska rasta hundarna 30 minuter och sen hem 10 minuter för ca 1000kr, för kanske 20 gånger per månad. Det är 50kr per gång och då innan skatt. :crazy:

Vad spelar det för roll om man "bara" är hemma?

Nej, egentligen ingen? Snälla lägg inte ord i munnen på mig. Tycker helt enkelt inte att 30 minuters rastning är värd 4000kr om man liksom bor gångavstånd från hundarna.

Måste hundrastaren ta sig med färdmedel för att rasta, och därmed lägger mer tid än ungefär det som @Red_Chili kräver, då tycker jag det är dock ganska självklart att man ska ha extra ersättning för det.

Jepp. Skulle bli väldigt irriterad om någon satt och tyckte att jag skulle ha mindre betalt för en tjänst för att jag ändå "bara var hemma" istället för att vaddå, "inte vara hemma"?

Om personen bor 10 minuter ifrån, ska rasta hundarna 30 minuter och sen hem 10 minuter för ca 1000kr, för kanske 20 gånger per månad. Det är 50kr per gång och då innan skatt. :crazy:
Om personen nu betalar skatt. Det är inte något företag hon har eller så. Jag håller dock med om att det inte spelar någon roll om personen är hemma eller inte, sett ur betalningssynvinkel. Hade personen behövt resa på något vis för att komma, då hade jag självfallet betalat resan också utöver "rastningspengen".

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 605
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Herrn har bott med herrar förr utan problem, bodde då med enbart andra hanar. Han är 4 år gammal, jag har haft honom i drygt ett år. Han...
2
Svar
27
· Visningar
4 193
Senast: movi
·
Övr. Hund typ chihuahua, shih tzu etc. ja, de som väger under 5 kg och bara är en skit hög :D Har ju en liten blandras-tik som hänger med på...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 482
Senast: Armani__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar