Fortsätt uppdatera, del 15.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nej, egentligen ingen? Snälla lägg inte ord i munnen på mig. Tycker helt enkelt inte att 30 minuters rastning är värd 4000kr om man liksom bor gångavstånd från hundarna.

Måste hundrastaren ta sig med färdmedel för att rasta, och därmed lägger mer tid än ungefär det som @Red_Chili kräver, då tycker jag det är dock ganska självklart att man ska ha extra ersättning för det.

Fast du skrev själv att personen definitivt inte ska ha mer betalt om denne ändå bara är "hemma"?

Fast du skrev själv att personen definitivt inte ska ha mer betalt om denne ändå bara är "hemma"?

Du har uppfattat mitt inlägg helt fel. Det var en fortsättning på det @linnsan skrivit till @Red_Chili. Jag skrev att jag alltså absolut inte tycker max 30 minuter (inklusive ta på utrustning/ta av) bör vara till en större summa än 1500kr/månad. Att hon är hemma och bor på gångavstånd (därav inte behöver färda sig till hundägarens hem) är en anlendning att summan är rimlig. Behöver rastaren köra hem till henne för att rasta, hade jag ansett att hon skulle få extra ersättning för det.

Vad är rimligt om man skulle ha hunden hemma hos sig då?

Tycker det beror mycket på var man bor. I vissa städer kostar ex. hunddagis 2000kr/mån och i vissa andra kan det kosta 3500kr/mån. Är man dagmatte och inte skattar kanske det inte känns fullt rimligt att ta samma pris som ett hunddagis. Men det är väl lite upp till var och en. Sen beror det också på hur långa dagar etc, såklart ;)

Om personen nu betalar skatt. Det är inte något företag hon har eller så. Jag håller dock med om att det inte spelar någon roll om personen är hemma eller inte, sett ur betalningssynvinkel. Hade personen behövt resa på något vis för att komma, då hade jag självfallet betalat resan också utöver "rastningspengen".
Här i Umeå finns det ett hundrastningsföretag. Det kostar 2100kr i månaden och jag tror att det är 30 min rastning. Detta är alltså ett företag. Jag tycker inte att det ska kosta lika mycket om någon gör det svart faktiskt... :) Nått att jämföra med iaf.

Tycker det beror mycket på var man bor. I vissa städer kostar ex. hunddagis 2000kr/mån och i vissa andra kan det kosta 3500kr/mån. Är man dagmatte och inte skattar kanske det inte känns fullt rimligt att ta samma pris som ett hunddagis. Men det är väl lite upp till var och en. Sen beror det också på hur långa dagar etc, såklart ;)
Jag och hundens matte delade på runt 2200 för ett hunddagis när vår Jessie levde. Men det var inte det allra roligaste stället, utan hundarna förvarades i boxar när det inte promenades (en förmiddags- och en eftermiddags på typ 20min)...

Jag har tänkt möjligheten att ha ett par hundar på dagis den dagen jag blir pensionär, och då bjuda hundarna på lite högre kvalitet än att förvaras i låda.
Men för att det ska vara intressant får det nog inte vara mindre än 2000/mån, känns det som idag.

Jag och hundens matte delade på runt 2200 för ett hunddagis när vår Jessie levde. Men det var inte det allra roligaste stället, utan hundarna förvarades i boxar när det inte promenades.

Jag har tänkt möjligheten att ha ett par hundar på dagis den dagen jag blir pensionär, och då bjuda hundarna på lite högre kvalitet än att förvara i låda.
Men för att det ska vara intressant får det nog inte vara mindre än 2000/mån, känns det som idag.

Ja, finns ju tyvärr väldigt varierande kvalité.ä vilket man självklart får ta i beaktning när man tänker pris/värde. Jag har turen att bo i en stad där hunddagiset är väldigt reko på alla sätt. Dock är det ju låång kö för att få plats, men för de som önskar dagis som lösning är dagiset i alla fall bra!

Jag och hundens matte delade på runt 2200 för ett hunddagis när vår Jessie levde. Men det var inte det allra roligaste stället, utan hundarna förvarades i boxar när det inte promenades (en förmiddags- och en eftermiddags på typ 20min)...

Jag har tänkt möjligheten att ha ett par hundar på dagis den dagen jag blir pensionär, och då bjuda hundarna på lite högre kvalitet än att förvaras i låda.
Tänk, det är ungefär ett sådant dagis jag skulle vilja ha till mina om de behövde dagis! Då förutsatt att boxarna var rymliga, trevligt inredda osv. Här ser jag att de går miljarder promenader, aktiverar hundarna på alla möjliga sätt osv, och det vill jag inte alls. Jag har hund för att JAG vill träna dem, gå rejäla långpromenader osv. Har hundarna redan gjort allt det på dagiset, då kommer de inte ha samma motivation att göra detsamma med mig utan mest vilja hem och sova. Inte så kul att ha hund då, om man bara ska slappa hemma i soffan tillsammans.

Tänk, det är ungefär ett sådant dagis jag skulle vilja ha till mina om de behövde dagis! Då förutsatt att boxarna var rymliga, trevligt inredda osv. Här ser jag att de går miljarder promenader, aktiverar hundarna på alla möjliga sätt osv, och det vill jag inte alls. Jag har hund för att JAG vill träna dem, gå rejäla långpromenader osv. Har hundarna redan gjort allt det på dagiset, då kommer de inte ha samma motivation att göra detsamma med mig utan mest vilja hem och sova. Inte så kul att ha hund då, om man bara ska slappa hemma i soffan tillsammans.

Det är samma med hunddagiset i vår stad, de aktiverar i regel en hel del. Däremot om man säger att det endast(!) är rastning man önskar och inget annat så anpassar de sig efter det. Det kanske går att prata med dem tänker jag (fast det har du säkert gjort) :p

Det är samma med hunddagiset i vår stad, de aktiverar i regel en hel del. Däremot om man säger att det endast(!) är rastning man önskar och inget annat så anpassar de sig efter det. Det kanske går att prata med dem tänker jag (fast det har du säkert gjort) :p
Nä, jag har faktiskt inte pratat med dem om sådant, har inte haft behov av dagpassning. Däremot har jag jobbat/praktiserat på några hunddagis och jag kan inte se hur det skulle ha varit praktiskt möjligt att särbehandla några hundar. Det har varit enorma grupper med hundar osv och att inte ta alla samtidigt blir nog bara svårt.

Nä, jag har faktiskt inte pratat med dem om sådant, har inte haft behov av dagpassning. Däremot har jag jobbat/praktiserat på några hunddagis och jag kan inte se hur det skulle ha varit praktiskt möjligt att särbehandla några hundar. Det har varit enorma grupper med hundar osv och att inte ta alla samtidigt blir nog bara svårt.

Tror inte det är några problem alls faktiskt! Jag har jobbat på hunddagis och tvärtom så var det väldigt individanpassat. Men jag vet såklart inte hur alla dagis gör. :)

I dag har vi halvdagsvandrat. Gav oss iväg strax efter 10:00 och var tillbaka 15:30 ca.
Vi gick runt sjön Skarsjön i Ljungskile, en väldigt kuperad sträcka på ca milen. Men den kändes betydligt längre. Mycket klättrande upp för branta bergsknallar.
Vi hade med korv och grillade vid ett vindskydd.
En härlig dag! Grisen är min bror och kycklingen min sambo. Och så sonen, skägget, Jarla och Mamma Mu.

rymBSOd.jpg

hDoXMOT.jpg

Mamma Mu :heart
qsS5N1Y.jpg

kbUH8rz.jpg

Idag har jag och wachtlarna varit på en ö och jagat. De enda däggdjuren som finns på ön är svenskhare, mård och säl, så det var en annorlunda jaktdag idag :D Ladda jobbade på så himla fint idag :love: hon jagade som om hon vore en spaniel, så häftigt att se henne gå in i totalt spaniel-mood och röja igenom varenda buskage och taggsnår :D Otis tog en såt på sig innan han greppade upplägget, men sedan fungerade han riktigt bra också :heart
Det var verkligen en häftig miljö, men galet mycket taggbuskar och kaprifol så på en del ställen gick det verkligen inte ta sig fram ens. Hundarna har en del revor, men efter noggrann genomgång så tror jag att jag fått väck de taggar som satt kvar.
Har två väldigt trötta och nöjda wachtelhundar här hemma nu :D
Rpz6scy.jpg

Lunchpaus:
sdelnGS.jpg

Vädrar efter sälarna som låg ett par hundra meter ut på klippor i havet. Fick förklara för henne att nej, vi ska inte simma ut till dom :D
xaSfEUo.jpg

Inför sista såten :)
GnS48yz.jpg

Jo igår när vi var ute på vår lilla vandring och satt och grillade korv så kom en familj och gjorde oss sällskap.

Mamma Mu gjorde sitt bästa för att charma av dem korv (och lyckades) var på föräldrarna börjar spekulera i hennes rasblandning.
Frun: Är det en jakthundskorsning?
Mannen: Nää...det är väl nån typ av polarhund i honom?

Svaret från min hypeallergiske bror: Nä detta är en äkta Schäfer, så som de ska se ut om dom kan jobba och HON har fått flera kullar och nåra valpar har blivit tjänstehundar.
:D

Så! Nu har vi promenerat med hundrastaren. Hon verkade blyg men snäll, lyssnade noga på allt jag sa och imponerades av hur lugna hundarna var :p Detsamma gjorde jag, för alltså, Ebrah har sällan uppfört sig så fint som med den här tjejen. Vi ska prova den här veckan och så får vi se hur det blir med allt. Förhoppningsvis blir det bra.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 604
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Herrn har bott med herrar förr utan problem, bodde då med enbart andra hanar. Han är 4 år gammal, jag har haft honom i drygt ett år. Han...
2
Svar
27
· Visningar
4 193
Senast: movi
·
Övr. Hund typ chihuahua, shih tzu etc. ja, de som väger under 5 kg och bara är en skit hög :D Har ju en liten blandras-tik som hänger med på...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 482
Senast: Armani__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattras som rävar inte tar?
  • Förbereda hundar inför bebis?