Fortsätt uppdatera, del 15.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Visst var det någon i den här tråden som länkade till den här artikeln från SBK om assistanshundar för psykisk hälsa? Kan har varit så att jag googlade fram den efter att ha läst om det i tråden också men jag tror inte det. Oavsett så vidarebefordrade jag länken till min mamma som jobbar på tv4 och det var visst intressant nog att göra ett reportage om.

Här finns det att se, inte så mycket ny info för den som redan läst på kanske men en fin historia och så tänker jag att det kanske kan vara kul för personen som länkade (eller bara ni som diskuterade ämnet) till artikeln att den var med och bidrog till det. :)

Senast ändrad:
Suck beställde ju 30 kg färskfoder från Animals, vilket levererades igår. Då jag inte var hemma igår var min mamma snäll och packade upp och la in fodret i frysen. Nu ikväll när jag tog fram mat till Ascot upptäcker jag att dom har gjort fel med beställningen, hälften, alltså 15 kg är av helt fel sort :arghh:, dvs tast kyckling och jag ger ingen kyckling alls till Ascot. Blä har varit strul med denna beställning från början, har fått maila flera gånger samt till slut ringa pga av att priset blev fel hela tiden (är fortfarande fel upptäckte jag, dock nu bara med 12 kr, men men). Kommer bli ett uppgivet samtal på måndag där dom helt enkelt får hämta fodret och leverera rätt. Suck

Ibland har jag lite för tråkigt :rofl: Det skulle bara vara en liten enkel övning..
26230233_10210119322447627_137599580980202124_n.jpg

Nu har jag tråkigt igen, men även ont i handleden :cautious:
Så jäkla fin :love:

Kan inte du PM:a mig din facebooksida :) När jag får råd ska jag be dig rita av Skalman :D

Drömde i natt att jag plötsligt hade köpt en ung samojedtik, i stället för den sheltievalp jag försöker planera för. Jag, och alla, var förvånade, men jag sa att jag var lättad för "det är ju drag jag vill hålla på med". Vilket i och för sig stämmer. Även om det var en dröm som följt med mig under hela dagen så ska jag nog inte skaffa samojed just, däremot försöker jag ta fasta på att jag faktiskt skaffade en hund i denna dröm, och det tydligen utan särskilt noggrann planering :laugh: för i verkliga livet ser jag bara, bara hindren. :meh:

Ska träffa en samojed jag känner i helgen, jag får väl känna efter då! :D (den används inte till drag, annars hade det varit perfekt att låna)

Drömde i natt att jag plötsligt hade köpt en ung samojedtik, i stället för den sheltievalp jag försöker planera för. Jag, och alla, var förvånade, men jag sa att jag var lättad för "det är ju drag jag vill hålla på med". Vilket i och för sig stämmer. Även om det var en dröm som följt med mig under hela dagen så ska jag nog inte skaffa samojed just, däremot försöker jag ta fasta på att jag faktiskt skaffade en hund i denna dröm, och det tydligen utan särskilt noggrann planering :laugh: för i verkliga livet ser jag bara, bara hindren. :meh:

Ska träffa en samojed jag känner i helgen, jag får väl känna efter då! :D (den används inte till drag, annars hade det varit perfekt att låna)

Finns så många olika typer av samojeder idag, att har du intresset tror jag inte det är något problem. ”Valpen” jag passat är från föräldrar som tävlar spann, men ”valpen” själv används mest som aktiv sällskapshund. De är visserligen friluftsmänniskor så betoning ligger defintivt på aktiv. Men klart du ska absolut kolla närmare på rasen om du intresserad av drag ;)

Finns så många olika typer av samojeder idag, att har du intresset tror jag inte det är något problem. ”Valpen” jag passat är från föräldrar som tävlar spann, men ”valpen” själv används mest som aktiv sällskapshund. De är visserligen friluftsmänniskor så betoning ligger defintivt på aktiv. Men klart du ska absolut kolla närmare på rasen om du intresserad av drag ;)

Önskar att de var lite mindre! Och hade lite mindre päls, haha.

Jag har lite, ska vi säga, semikoll på rasen, men det är egentligen inte rasval det är fråga om, utan att vara handlingskraftig. Jag ska köpa sheltie (först... :angel: ) Tillägg: och den ska få dra! fast inte så tungt. :D

Woho, vi har debuterat på en inoff lydnad och vi överlevde! :D
146p skrapade vi ihop, så jag är jättenöjd :) han dammsög typ konstgräset under heeela följsamheten, odåga :laugh: han som aldrig är nosig i vanliga fall! Han var även lite nosig mellan momenten, men när vi kört inkallningen så började han ändå förstå att ”aha, vi tränar nog nu!” :D
Precis när vi skulle starta följsamheten så höll han på att rinna iväg, så jag fångade honom i halsbandet på ren reflex, vilket drog ner helhetspoängen en del så det var ju lite onödigt :p

Följsamhet: 6
Inkallning: 8
Sitt under marsch: 7
Apportering: 9
Fjärr: 6
Hopp: 10 (!!)
Helhet: 6

Fjärren fick jag ge dubbelkommando på läggandet och sedan satte han sig innan mitt kommando - men vi fick poäng! Tjoho :D

Woho, vi har debuterat på en inoff lydnad och vi överlevde! :D
146p skrapade vi ihop, så jag är jättenöjd :) han dammsög typ konstgräset under heeela följsamheten, odåga :laugh: han som aldrig är nosig i vanliga fall! Han var även lite nosig mellan momenten, men när vi kört inkallningen så började han ändå förstå att ”aha, vi tränar nog nu!” :D
Precis när vi skulle starta följsamheten så höll han på att rinna iväg, så jag fångade honom i halsbandet på ren reflex, vilket drog ner helhetspoängen en del så det var ju lite onödigt :p

Följsamhet: 6
Inkallning: 8
Sitt under marsch: 7
Apportering: 9
Fjärr: 6
Hopp: 10 (!!)
Helhet: 6

Fjärren fick jag ge dubbelkommando på läggandet och sedan satte han sig innan mitt kommando - men vi fick poäng! Tjoho :D
Grattis! :D Var ligger poänggränsen för förstapris?

Sitter och funderar lite.
Om person ska komma 4-5 dagar i veckan och rasta 2st hundar (salukis :D ) i 30 min, vad tycker ni det är rimligt att betala personen?

Personen bor inom gångavstånd, kommer inte behöva sköta hundarna på något vis annat än att torka tassar vid blött väder, inte träna dem eller så.

Om person ska komma 4-5 dagar i veckan och rasta 2st hundar (salukis :D ) i 30 min, vad tycker ni det är rimligt att betala personen?

Personen bor inom gångavstånd, kommer inte behöva sköta hundarna på något vis annat än att torka tassar vid blött väder, inte träna dem eller så.

Minst 50/100kr ggn så ca 2000-4000kr i månaden beroende om han/hon räknar de som en eller var för sig. Det är ju ett stort ansvar bara med en hund tänker jag :)

Tittar man på ”riktiga” hundrastare tar dom ofta från typ 125kr/timman efter en snabb googling, halvera det x 5 = 1250 x 2 hundar =

2500kr i månaden då ca :)

Senast ändrad:

1500-2000 kanske? Beroende på person, ålder mm.

Men eh! Pälsen är ju liksom det bästa med hela rasen. :angel:

Haha jo, jag både håller med till fullo och inte! Har träffat samojeder när de fäller. :wtf: Men det finns pälsar jag skulle tycka vore värre. Men som den här samojeden jag nu känner, den gör inte en knop på sommaren alltså. Sommaren är i och för sig kort, men det tog jag med i min dröm också, att jag var bekymrad över att vi inte skulle kunna göra så mycket på sommaren. (Eller är denna hund extrem i sin sommarvila?) Det kan också bli för varmt inomhus för denna hund. En tidigare samojed jag kände bodde ute på balkongen. Jag vill ju ha min hund i sängen! :laugh:

Men jag ÄLSKAR att det är en vinterhund. :) Det är egentligen min grej.

Jag gillar inte alls att läsa om vad folk har drömt på natten själv :o men måste uppdatera er med nattens dröm: då var jag nämligen hos en sheltieuppfödare med kull och det slutade med att jag sa att jag önskade köpa en. Sedan for jag hem och hade panik över hur jag skulle lösa det. :laugh:

Haha jo, jag både håller med till fullo och inte! Har träffat samojeder när de fäller. :wtf: Men det finns pälsar jag skulle tycka vore värre. Men som den här samojeden jag nu känner, den gör inte en knop på sommaren alltså. Sommaren är i och för sig kort, men det tog jag med i min dröm också, att jag var bekymrad över att vi inte skulle kunna göra så mycket på sommaren. (Eller är denna hund extrem i sin sommarvila?) Det kan också bli för varmt inomhus för denna hund. En tidigare samojed jag kände bodde ute på balkongen. Jag vill ju ha min hund i sängen! :laugh:

Men jag ÄLSKAR att det är en vinterhund. :) Det är egentligen min grej.

Jag gillar inte alls att läsa om vad folk har drömt på natten själv :o men måste uppdatera er med nattens dröm: då var jag nämligen hos en sheltieuppfödare med kull och det slutade med att jag sa att jag önskade köpa en. Sedan for jag hem och hade panik över hur jag skulle lösa det. :laugh:

Du lever livet i dina drömmar alltså.:rofl:

Nej det är väl nackdelen, vissa är mer berörda av sommaren än andra. Sen behöver man ju inte köpa de mest utställningsavlade pälsbollarna heller, flera av de samojeder jag träffat har mindre päls än min Eurasier och hon var inte en så pälsig alls. De samojederna har inte haft några problem så vitt jag vet. Ska bli intressant att se hur Luna reagerar. Hon är den där mindre pälsiga typen, en sheltie är ju generellt bra mycket mer pälsig än vad hon är. :D

Förstår inte alls vad du menar med fällperioderna. :angel:

Jag har ju varit dagmatte till en mängd hundar och har från ca 80kr/dag till kanske 110kr/dag. Så däromkring är väl vanligt, sen beror det såklart på var man bor. Jag bor i en liten stad där det finns en hel del folk som vill vara dagmattar (vi bor nära en högskola). I en storstad tänker jag mig att man får betala lite mer. Priserna brukar vara ungefär detsamma om man är rastare, konstigt nog. Kan återkomma i veckan, ska träffa en ny tjej som har Curly Coated och en Vit herdehund som jag nog ska börja rasta. :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 607
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Herrn har bott med herrar förr utan problem, bodde då med enbart andra hanar. Han är 4 år gammal, jag har haft honom i drygt ett år. Han...
2
Svar
27
· Visningar
4 193
Senast: movi
·
Övr. Hund typ chihuahua, shih tzu etc. ja, de som väger under 5 kg och bara är en skit hög :D Har ju en liten blandras-tik som hänger med på...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 482
Senast: Armani__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar