Fortsätt uppdatera, del 15.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hugaligen. Idag har jag tagit mig i kragen och gått till ortopeden för att prata om hur tusan jag ska göra med mitt onda knä (artros efter en skada).
Finns två operationer att göra. Byta ut hela knäleden, med 3 månader på kryckor efteråt. Inte aktuellt då jag fortfarande kan gå typ 5-6 km per dag sammanlagt (uppdelat på 3 gånger). Den görs för dom som typ inte kan gå mer än 2-300 meter.... (jag går ändå trots ont - jag har ju hundar !).
Andra operationen är en omvinklingsoperation. Det sågas en kil genom underbenet strax under knät och som fylls med typ bencement, så belastningen läggs på den sidan av knät där brosket inte är skadat (i mitt fall utsidan av knät). Kryckor i ca 6 veckor. Låter mycket bättre och mindre ont......fast såga av benet och sätta dit stålplattor med skruvar gör nog ont ändå :cry: Lätt panik här, men något måste göras om jag ska kunna gå i skogen varje dag igen och det är viktigt för mig.
Få se, för nu väntan på tid till sjukhuset för konsultation med ortopedkirurger och strax före öra en färsk röntgen för att se hur det ser ut nu. Pjuh - fast mest ångest över den dagen det blir aktuellt vart tusan hundarna ska vara några dagar :banghead::cautious:

Hugaligen. Idag har jag tagit mig i kragen och gått till ortopeden för att prata om hur tusan jag ska göra med mitt onda knä (artros efter en skada).
Finns två operationer att göra. Byta ut hela knäleden, med 3 månader på kryckor efteråt. Inte aktuellt då jag fortfarande kan gå typ 5-6 km per dag sammanlagt (uppdelat på 3 gånger). Den görs för dom som typ inte kan gå mer än 2-300 meter.... (jag går ändå trots ont - jag har ju hundar !).
Andra operationen är en omvinklingsoperation. Det sågas en kil genom underbenet strax under knät och som fylls med typ bencement, så belastningen läggs på den sidan av knät där brosket inte är skadat (i mitt fall utsidan av knät). Kryckor i ca 6 veckor. Låter mycket bättre och mindre ont......fast såga av benet och sätta dit stålplattor med skruvar gör nog ont ändå :cry: Lätt panik här, men något måste göras om jag ska kunna gå i skogen varje dag igen och det är viktigt för mig.
Få se, för nu väntan på tid till sjukhuset för konsultation med ortopedkirurger och strax före öra en färsk röntgen för att se hur det ser ut nu. Pjuh - fast mest ångest över den dagen det blir aktuellt vart tusan hundarna ska vara några dagar :banghead::cautious:

Vän eller pensionat?

Den där omvinklingsop. låter inte helt olikt som när man gör en TPLO på hundar... ;)

Jag kommer att hamna i samma sits så småningom, har ett knä med artros pga skada och än så länge går det rätt bra, jag har ofta ett knästöd när jag är ute och går längre sträckor, men det kommer ju att komma en dag när jag inte kan klara mig så här längre. Jag har dock ingen koll på var brosket är skadat i mitt fall, jag frågade inte när de röntgade, men det lär ju gå att ta reda på framöver. Det var intressant att höra att det finns alternativ, jag trodde att enda lösningen var att man fick vänta tills knäet var typ slut och sen byta ut hela.

Ikväll bjuder jag min kära far på middag :D Helt sidfläsk i ugn med en glaze av honung, chili, timjan, vitlök och sambal oelek, tillsammans med ugnsrostade äppelbitar, lök, morötter och vitlök. Detta serveras med potatisgratäng och rårörda lingon :love:

Hoppas det blir bra! Hundarna tycker de kan få provsmaka, men icke då :p

Den där omvinklingsop. låter inte helt olikt som när man gör en TPLO på hundar... ;)

Jag kommer att hamna i samma sits så småningom, har ett knä med artros pga skada och än så länge går det rätt bra, jag har ofta ett knästöd när jag är ute och går längre sträckor, men det kommer ju att komma en dag när jag inte kan klara mig så här längre. Jag har dock ingen koll på var brosket är skadat i mitt fall, jag frågade inte när de röntgade, men det lär ju gå att ta reda på framöver. Det var intressant att höra att det finns alternativ, jag trodde att enda lösningen var att man fick vänta tills knäet var typ slut och sen byta ut hela.
Egentligen vill jag byta ut hela så det är gjort. Omvinklingsoperation håller i ett antal år sen måste man göra en helbytes ändå - frågan är bara hur länge det håller ?
Jag har ju rejäl artros på insidan av knät, mindre framtill men inget på utsidan så därför är denna operation en möjlighet.

Min "nya" hundfamilj :love:
Har blivit god vän med ena valpköparen som dessutom bor rätt nära så vi träffas titt som tätt och promenerar, fikar mm. Här med mina två huliganer Skalman och Mini och så Skalmans lillasyster Stina - och den oemotståndligt söta kalven Klark :D
Alltså, jag måste ha en egen beauceron en dag - fast en tik tror jag som är lite mindre än 42 kg :rofl::rofl::rofl:

Ingen fattar ett dugg det viktiga Mini gör - hon gräver efter tryffel ju, men det fattar inte dom andra :p

Min "nya" hundfamilj :love:
Har blivit god vän med ena valpköparen som dessutom bor rätt nära så vi träffas titt som tätt och promenerar, fikar mm. Här med mina två huliganer Skalman och Mini och så Skalmans lillasyster Stina - och den oemotståndligt söta kalven Klark :D
Alltså, jag måste ha en egen beauceron en dag - fast en tik tror jag som är lite mindre än 42 kg :rofl::rofl::rofl:

Ingen fattar ett dugg det viktiga Mini gör - hon gräver efter tryffel ju, men det fattar inte dom andra :p
Lilla Stina är en riktig smällkaramell :love:

Nej, jag släpade inte alls ut en väldigt kvällstrött Tinja, i sin bädd, till hallen :rofl: Ibland får hon bara för sig att "nej, jag har gått och lagt mig" och så vägrar hon gå ut. Då får man hjälpa henne lite på traven :devil:

Snälla Kung Bore var är du? :arghh:
Jag vill ha 5-10 minusgrader och några decimeter snö.
Denna :rage::turd::wtf::devil::mad: :yuck:lera!!!!!

Ren handduk och hälften av hundarna torkade. Två kvar. Gångra detta med 4-5 promenader. Mina golv...jag har stampat jordgolv år 2017!!
Jarla fick duscha. Hon var lerig från topp till tå.
NRMcgHY.jpg

Hemska öron hon har :crazy:
ALbIyQx.jpg

Jag fattar inte vad som hände här. Mamman har normala öron och pappan små. Hennes bror i Norge och systern i Italien ser helt normala ut på bild iaf. De andra har jag inte sett.
Och inte hör hon bättre för det :cautious:
Du har säkert nån ny linje på g, Schäfer med stora öron! Du kan säkert ta extra betalt för det. ;)

Ja alltså jag har ju en såndär mysig filt.. Tinja älskar den. Hon gnuggar och gräver och leker med den så att det börjar blixtra inomhus :eek:
Påminner mig om när jag hade Aysus mamma hemma hos mig några månader. Då bodde jag i studentkorridor och i det allmänna "vardagsrummet" fanns en stor hörnsoffa i något märkligt material som hon blev väldigt elektrisk av. I den soffan sprang hon! Hon hoppade upp vid ena armstödet, lutade sig mot ryggstödet och sprang så fort hon kunde till andra änden, sedan vände hon, sprang lite till och höll på sådär. Avslutningsvis la hon sig på rygg någonstans i soffan och sprattlade med alla benen i luften. Hur kul som helst tyckte hon! :rofl:

Fick en riktig "aha-upplevelse" nu ikväll. Jag vet varför det varit så tokigt med Ebrah nu senaste veckan/veckorna. Jag har ju noga dokumenterat allt som gjorts med henne senaste veckan och dokumenterat allt hon gjort. Nu har jag tillräckligt mycket för att kunna se mönster i hennes beteende, haft möjlighet att ordentligt fundera igenom vad jag gjort med henne tidigare osv.

Med allra största sannolikhet så är det magen som är dum, och det överdrivna drickandet kommer troligtvis av att hon upplever att magen känns bättre när hon dricker. Allt pekar på det, och det är i så fall helt och hållet ett problem som jag skapat genom att helt enkelt inte ta hand om henne på ett bra sätt. Det har varit fullständigt kaos här ett bra tag (ej hundrelaterat) och det har tyvärr påverkat hela min hundhållning, även vad de fått äta osv.

Så, nu ska hon få fortsätta äta vom og hundemat + kosttillskott ett litet tag, eftersom det fungerar bra. Sedan ska jag börja blanda i andra färskfodersorter, köttsorter osv för att magen åter igen ska få vänja sig vid att äta vad som helst. Därefter bör hon utan problem kunna äta vad som helst hur som helst, så som det alltid varit fram till nyligen.

Armbågar har jag aldrig lyckats lära mig titta på men höfterna tycker jag ser bra ut... varför trodde uppf. B/C?

Armbågar är så svårt!
Hon tyckte att kulorna var lite olika i storlek typ. Men jag skickade till mitt ständiga bollplank i hundpaniksfrågor @squarepants och hon tyckte inte att det såg så illa ut som en C-höft :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 600
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Herrn har bott med herrar förr utan problem, bodde då med enbart andra hanar. Han är 4 år gammal, jag har haft honom i drygt ett år. Han...
2
Svar
27
· Visningar
4 193
Senast: movi
·
Övr. Hund typ chihuahua, shih tzu etc. ja, de som väger under 5 kg och bara är en skit hög :D Har ju en liten blandras-tik som hänger med på...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 482
Senast: Armani__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Selenbrist