Fortsätt uppdatera, del 15.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Armbågar är så svårt!
Hon tyckte att kulorna var lite olika i storlek typ. Men jag skickade till mitt ständiga bollplank i hundpaniksfrågor @squarepants och hon tyckte inte att det såg så illa ut som en C-höft :p

Bara för det var jag tvungen att mäta på bilden men jag kan då inte se nån skillnad, i så fall är det så lite att jag inte kan mäta det. ;) Var tvungen att ta fram Indigos röntgenbild och jämföra, ser ingen större skillnad på vinklar eller hur tight kulorna ligger i skålarna, förutom att Floyds ser något tightare ut än Indigos - och Indi har A på sina. Men tja, jag är ingen expert, så det är väl bara att vänta och se. Ska hålla tummarna att du får svar snabbt, är ju skitläskigt att gå och vänta! :nailbiting:

Bara för det var jag tvungen att mäta på bilden men jag kan då inte se nån skillnad, i så fall är det så lite att jag inte kan mäta det. ;) Var tvungen att ta fram Indigos röntgenbild och jämföra, ser ingen större skillnad på vinklar eller hur tight kulorna ligger i skålarna, förutom att Floyds ser något tightare ut än Indigos - och Indi har A på sina. Men tja, jag är ingen expert, så det är väl bara att vänta och se. Ska hålla tummarna att du får svar snabbt, är ju skitläskigt att gå och vänta! :nailbiting:

Men åh, vad gulligt av dig att kolla och jämföra :love: Nu känns det lite bättre!
Jag är apnervös, har redan börjat uppdatera avelsdata :angel: :p

Vi har börjat på valpkurs nu och hälften av valparna va något poo-aktigt. Tror det va cockerpoo, labradoodle och goldendoodle. Pratades stolt om något med tredje och fjärde generationen iaf. Sen va det någon importerad gatuhund och ett par inne-raser som corgi och staffe. Det var intressant att hamna i ett sammanhang där man såg alla hundtrender och folk som följer dessa trender.

Vi har börjat på valpkurs nu och hälften av valparna va något poo-aktigt. Tror det va cockerpoo, labradoodle och goldendoodle. Pratades stolt om något med tredje och fjärde generationen iaf. Sen va det någon importerad gatuhund och ett par inne-raser som corgi och staffe. Det var intressant att hamna i ett sammanhang där man såg alla hundtrender och folk som följer dessa trender.

Det är oerhört tråkigt att se levande djur bli en trend. :(

Jag ska förmodligen gå valpkurs hos en som är väldigt tävlings/träningsinriktad och jag tror mest att tävlingsmänniskor känner till och går hos henne. Ska bli intressant att se vad för raser man stöter på där och om det skiljer sig från ”trenderna”.

Det är oerhört tråkigt att se levande djur bli en trend. :(

Jag ska förmodligen gå valpkurs hos en som är väldigt tävlings/träningsinriktad och jag tror mest att tävlingsmänniskor känner till och går hos henne. Ska bli intressant att se vad för raser man stöter på där och om det skiljer sig från ”trenderna”.
Jag tror det är stor skillnad faktiskt. Jag blev lite chockad. Sen när kursledaren sa att labradoodlarna på 5 mån och 20 + kg absolut skulle bäras upp och ner för minsta trappsteg och att det var farligt för valpar att balansera på stenar och stubbar i skogen då blev jag ännu mer less.

Ja vet :( jag vill inte att någon ras ska vara en trend.

Näe, det är fan förjävligt. Det är knappt att jag orkar vara med i rasgrupperna på FB längre, jag orkar inte med att se inlägg från folk som så uppenbart bara sett någon gullig bild eller video, utan att ens googla rasen, "heeej finns det någon uppfödare med valpar i Sthlmsområdet nu?!". Folk ska ha valp NU NU NU. Och så blir de jätteförvånade när andra frågar vilken av corgi-raserna de är intresserade av. "Va, finns det två?!". Ja. Det borde du ju veta. Om du ens hade orkat googla.

:banghead:

Näe, det är fan förjävligt. Det är knappt att jag orkar vara med i rasgrupperna på FB längre, jag orkar inte med att se inlägg från folk som så uppenbart bara sett någon gullig bild eller video, utan att ens googla rasen, "heeej finns det någon uppfödare med valpar i Sthlmsområdet nu?!". Folk ska ha valp NU NU NU. Och så blir de jätteförvånade när andra frågar vilken av corgi-raserna de är intresserade av. "Va, finns det två?!". Ja. Det borde du ju veta. Om du ens hade orkat googla.

Usch vad tråkigt. Ibland önskar man att alla hundar hade fult och tråkigt utseende.... :(

I förrgår kväll beställde jag glucosamin till Aysu. Idag gick det att hämta ut paketet. Helt otroligt att det kan gå så snabbt och smidigt trots att det närmar sig julafton! Och jadå, det var rätt burk och den var hel, så inga konstigheter någonstans. Hoppas nu bara att den där sorten fungerar lika bra till Aysu som den för flera år sedan fungerade för min Zala.

Just den där frågan ”finns det någon uppfödare som var valpar NU” blir jag så jäkla störd av och den är såå vanlig på hundgrupper på FB. Får dock mest krupp på folks rekommendationer på rasvalstrådar. Blir lätt att jag, istället för att rekommendera en ras, svarar på varför x antal raser (eller blandraser) inte är lämpliga för trådskaparen. Senast var den som rekommenderade en schäfer/hysky korsning till någon som uttryckligen undanbad raser med jakt O_o.

Idag var det inget kul att vara hundägare ,först höll vi på att bli roadkill bara 300m hemifrån :mad: trots att vi alla har nya reflexvästar som i pannlampans sken lyser så ögonen tåras,reflexer på mina byxor,pannlampa,2x blinkande slangar på hundarna,den bilisten borde ha en vit käpp i fram på bilen.:idea:
2km med blåsten i ryggen,2 med skånsk sidvind och ispiggar,till slut hade jag ingen känsel i min vä ansiktshalva och sen 2km med skiten rakt i ansiktet,vi var inte varken blöta eller skitiga när vi kom hem :down::yuck:

Kan även konstatera att Molly blir blind i mörker o blåst ,2 gånger vände hon o drog hemåt trots att hon såg oss,ena gången var jag bara 4m framför henne då hon stannade för att lukta o jag gick vidare,andra gängen var hon dum nog att följa med Gissa in på en vall men inte våga hoppa över krondiket mellan vallen o vägen,smart nog spang hon tillbaka till traktoröverfarten men istället för att springa åt vårat håll så blev hon nog så stressad att hon sprang hemåt,tur hon lyder när man ropar och sista gången hämtade Gissa henne.
Eller så var det stormen som blåste ut hjärnan på henne :idea::D

Det är samma sak i JRT-rasgrupperna, trots jag inte ens upplever den som en "inneras". Många inlägg i stil med "Hej, jag söker valp i XXX-området". Enda kraven brukar vara att valpen ska vara slät/strävhårig (eller "långhårig" :arghh:) och finnas i ett visst område. Och svar får de alltid! Ibland taggas t.o.m. uppfödare som har valpar just nu i tråden och svarar typ "jag har valpar och de kostar si och så" :cautious:.

Otroligt frustrerande eftersom min ras redan har en tendens att hamna i fel händer (eller snarare hos vissa köpare som passat bättre med en enklare sällskapsras). Ofta startas också trådar om hur JRT:n inte aaaalls är så krävande som det sägs utan en lat soffpotatis :meh:.

Just den där frågan ”finns det någon uppfödare som var valpar NU” blir jag så jäkla störd av och den är såå vanlig på hundgrupper på FB. Får dock mest krupp på folks rekommendationer på rasvalstrådar. Blir lätt att jag, istället för att rekommendera en ras, svarar på varför x antal raser (eller blandraser) inte är lämpliga för trådskaparen. Senast var den som rekommenderade en schäfer/hysky korsning till någon som uttryckligen undanbad raser med jakt O_o.
Jag har sett liknande på saluki senaste tiden, folk som dyker upp och frågar efter valp nu på en gång. Men salukiuppfödare vara noga med vilja de säljer till och jag hoppas att folk, även om de kanske uttrycker sig lite osmidigt i början, faktiskt tänker att de träffa uppfödare, hundar m.m. Kanske har de också suttit och läst länge i olika grupper om saluki utan att själva skriva något, så kanske har de i alla fall grundläggande kunskaper om rasen så att det inte blir helt tokigt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 604
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Herrn har bott med herrar förr utan problem, bodde då med enbart andra hanar. Han är 4 år gammal, jag har haft honom i drygt ett år. Han...
2
Svar
27
· Visningar
4 193
Senast: movi
·
Övr. Hund typ chihuahua, shih tzu etc. ja, de som väger under 5 kg och bara är en skit hög :D Har ju en liten blandras-tik som hänger med på...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 482
Senast: Armani__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar