Fortsätt uppdatera, del 15.

Status
Stängd för vidare inlägg.
För ovanligheternas skull så var jag hos veterinären idag med Lasse pga lustig hosta. Sådär en vecka innan vi hämtar valp. :meh: Misstänkt lungmask, alternativt kennelhosta (ej särskilt troligt dock då det gått fem dagar mellan de två hostattackerna han haft, och ingen annan hund i hans närhet hostar) så nu ska vi avmaska och se om det gör någon skillnad. Han har alltid haft lätt för att sätta i halsen, hostar när han dricker (har dock en ganska speciell drickstil :cautious:) och jag misstänker lite känslig mage (uppstötningar). Så vi ska även behandla med Pepcid några dagar.

Något veterinären anmärkte på var dock hans överdrivna undersökningsbeteende. Han har nosen i backen ständigt, och slickar på varje fläck han hittar. Starkt kontrollbehov och lätt till pip. Har själv funderat på kastrering av ovanstående orsaker så det kändes lite som en lättnad att få det bekräftat att det inte bara är jag som ser hans överdrivna könsbeteende (han pissade dessutom ner uppletanderutan 4 gånger sist :grin:). Lutar åt en kemisk kastrering till att börja med.

Har funderat på att kastrera Tonto, men oroar mig för att han ska bli ännu fluffigare, han är redan på tok för varm hela tiden. :( Tänker att det kanske kunde lugna ner honom lite dock.

Klippte alltid mina föräldrars hund! Hur tycker ni att pälsen växer ut på era hundar? @Migo @Killaloe
Jag tycker att pälsen växer bra! Mycket bättre än jag förväntat mig faktiskt :)
Svansson rakades i oktober sista gången inför vintern och nu är han pälsig. Inte fullpälsad såklart men det har ändå växt ut typ 10 cm eller nåt på sina håll. :)

Ales uppfödare gjorde gentester på henne nu inför parningen de ska göra i vinter. Hon visar sig vara bärare av både CEA och IGS... Det förhindrar inte avel på nått sätt, men begränsar så klart urvalet av hanar... :down:
CEA testar vi ju även våra för, men vad är IGS ?

CEA testar vi ju även våra för, men vad är IGS ?
Oförmåga att ta upp b12, Immersbäck-Gräslund syndrom eller nått sånt heter det.

Om hunden är affected så är den mager och får dålig päls som första symptom. Leder till döden obehandlat, men behandlas ganska lätt med b12injektioner. Tyvärr få veterinärer som känner till.

Så trött på vissa personer. Mötte ett gäng med lösa hundar och stannade så de kunde koppla. Inga problem. En gick ordentligt åt sidan så att jag skulle kunna passera med min två flattar. Den andra guck undan med sina, arga, hundar en meter. Jag frågde vänligt om han inte kunde gå undan lite längre eftersom min ena är nyopererad och dessurom gärna hoppar, vilket jag jobbar med. Nej, det kunde han inte, han får minsann stå och gå precis var han vill blir svaret. Då undrar jag om han kanske inte kunde visa lite hänsyn men jag kunde väl gå någon annanstans istället. Hur svårt kan det vara att hjälpas åt.

Jag avskyr verkligen mitt redigeringsprogram. Det går ju inte att göra något vettigt på det. Men har inte råd med något bra. Ska spara ihop till Photoshop..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 607
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Herrn har bott med herrar förr utan problem, bodde då med enbart andra hanar. Han är 4 år gammal, jag har haft honom i drygt ett år. Han...
2
Svar
27
· Visningar
4 193
Senast: movi
·
Övr. Hund typ chihuahua, shih tzu etc. ja, de som väger under 5 kg och bara är en skit hög :D Har ju en liten blandras-tik som hänger med på...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 482
Senast: Armani__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar