Fortsätt uppdatera, del 15.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vill du testa på (och hålla på) med allt funkar en corgi utmärkt om du inte satsar på elitklasser och SM. Däremot passar den inte om du vill göra ingenting. Basenji är ju inte kända för att vara träningsvilliga hundar, så det hade jag nog strukit direkt.
Ja jag kom fram till det tillslut så basenji är redan borta från listan. Det ända jag inte gillar med corgin är att endel verkar ha så hiskeligt korta ben? Alltså typ "bröstkorgen-släpar-i-backen" korta, vilket verkar sådär :crazy:

Ja jag kom fram till det tillslut så basenji är redan borta från listan. Det ända jag inte gillar med corgin är att endel verkar ha så hiskeligt korta ben? Alltså typ "bröstkorgen-släpar-i-backen" korta, vilket verkar sådär :crazy:

En del har djupare bröst, en del har kortare ben. Man får kika runt bland uppfödarna och sålla lite efter vad man gillar. "Corgin" är inte en ras utan två, så det underlättar lite att kika efter vilken man är intresserad av först.

Har haft problem med valp den senaste tiden att hon har jagat katter mitt i natten uppför trappan. I förrgår tänkte jag att nu får jag fundera ut ett bra sätt att ta tag i detta.
Men så igår avslöjade en katt sig. :meh:
Valp brukar sova en stund under täcket hos mig, men när det blir varmt så hoppar hon ner och lägger sig på filten. Igår när hon låg på filten och jag försöker somna, kommer det en katt smygandes.
Hoppar tyst upp på pallen som står bredvid valp, för att sedan landa precis bredvid henne. :rage:
Lill-polisen blir såklart skitförbannad och jagar katt uppför trappan..

Syskonkärlek? :idea: :angel:

Så. Jag släpade ut mig på promenad idag trots bristande motivation och damerna fick springa lösa lite också, dock inte tillsammans. Aysus nya overall höll utan minsta konstigheter och hon kunde röra sig lätt i den. Helt otroligt att något JAG sytt faktiskt fungerar så som det ska.

Senare har jag fortsatt sy på Ebrahs täcke, som verkar bli bättre än väntat. Jag har klippt klor på båda dårarna (måste dock köpa ny klotång!), gjort lite rehabövningar med Aysu, kammat lite trasslig päls och beställt glucosamin som jag fantastiskt nog hittade på rea!

Så, ur hundsynvinkel är den här dagen nog ganska bra :)

Vi har noll leksaker hemma. Alltså verkligen noll. Ty Lasse är en demolerare av rang, och jag vägrar lägga pengar på leksaker som han sedan noggrant dissekerar ner till minsta beståndsdel under loppet av några minuter. Vi ger istället kartonger regelbundet som han får utöva sin makabra talang på. De leksaker vi har används som belöning i träningen och ligger därför alltid i bilen.

Men det är inte leksakerna som är huvudproblemet, det är selar och halsband. Har inga hemma i valpstorlek och måste ju dubblera allt.

Jag tror jag har kvar Lasses sele, ska jag kolla?

Vi sov hos kompisar igår som ska passa Sid. När vi ska gå och lägga oss är det kiss i soffan där vi ska sova. Hunden har aldrig kissat i soffan förr. Alltså denna valp:rage: sist vi var borta bajsade han ju i sängen, men det är inte heller något han gjort hemma.. Hemma hittar han bara på djävulskap med munnen:mad:

Floyd fick träna lydnad igår :D Vi körde i genom alla momenten utom fjärren (eftersom han inte har lärt sig ligg ännu :angel: ) och för att vara första gången han (och jag..) gör det tycker jag att det var det riktigt bra om jag får säga det själv :D Tidigare har vi ju bara tränat jaktlydnad medan de andra kört vanlig lydnad, men igår så tänkte jag att vi åtminstone kunde testa :p

Han tyckte det var lite konstigt att sitta kvar när jag skulle gå runt i sitt under marsch (i jakten är det viktigt att de "följer benet" och har näsan åt samma håll som föraren), hoppet lärde han sig rätt snabbt vad det innebar och i följsamheten har vi helt klart mycket nytta av fotgåendet i jakten. Apporten blev vårt sämsta moment :laugh: Han tyckte det var jättekonstigt att det var en slemmig träapport som någon annan haft i munnen.
Och det bästa av allt - det funkade att belöna honom med godis under momenten! Han brukar speeda loss totalt av godis, men vi verkar ha tagit oss förbi det :)

En liten film också, på världens gladaste labradåre :love: Sorry för dålig kvalle.

Wachtlarna fick sig en långpromenad i regnrusket. USCH så tråkigt väder det är nu :arghh:

Okej. Sista pushen med den här beställningen. Hundarna har varit ute, jag har ätit frukost och det är becksvart ute.
Ugh. Jag är trött och mitt hår hatar den här tiden på året. Statiskt x 1000.

Jag tror jag har en hurttasele av den "nya" modellen (dvs den som kom häromåret) som jag hade till Floyd om du vill prova? Annars har jag nog en grön Rukka som jag köpte av @Monifa som jag aldrig använde pga Floyd aldrig lämnade fötterna :D

Lite nyfiken på den från Rukka, men själva banden är ju ganska breda och inte vadderade. Vad är det för storlek? :)

Köpte en hurtta sele som sele nr 2 till min valp att växa i. Nu är valpen teoretiskt sett lagom stor (snart för stor) men hurttaselen är alldeles för bred för henne mellan frambenen :arghh: Funderar på om den är gjord för bulldoggar...

Köpte en hurtta sele som sele nr 2 till min valp att växa i. Nu är valpen teoretiskt sett lagom stor (snart för stor) men hurttaselen är alldeles för bred för henne mellan frambenen :arghh: Funderar på om den är gjord för bulldoggar...

Alltså det är så synd att Hurttas selar bara är ställbara runt magen tycker jag. Lasse är precis mellan 60 och 70 i nacken, 60 får jag slita av och 70 blir något stort och mellandelen (som går mellan frambenen) blir lång så den nästan släpar i backen. Är det själva mellandelen som är för bred menar du?

Alltså det är så synd att Hurttas selar bara är ställbara runt magen tycker jag. Lasse är precis mellan 60 och 70 i nacken, 60 får jag slita av och 70 blir något stort och mellandelen (som går mellan frambenen) blir lång så den nästan släpar i backen. Är det själva mellandelen som är för bred menar du?

Ja precis, så här ser den ut. Känner mig dum som inte tänkte på mellandelen när jag köpte selen, nu när jag tittar är det uppenbart att den är för bred.

Ja precis, så här ser den ut. Känner mig dum som inte tänkte på mellandelen när jag köpte selen, nu när jag tittar är det uppenbart att den är för bred.

Aha, den selen! Jag trodde du menade deras vanliga y-sele, tänkte "hilfe vilken smal och liten hund hen måste ha". :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 598
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Herrn har bott med herrar förr utan problem, bodde då med enbart andra hanar. Han är 4 år gammal, jag har haft honom i drygt ett år. Han...
2
Svar
27
· Visningar
4 193
Senast: movi
·
Övr. Hund typ chihuahua, shih tzu etc. ja, de som väger under 5 kg och bara är en skit hög :D Har ju en liten blandras-tik som hänger med på...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 482
Senast: Armani__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?