Fortsätt uppdatera, del 15.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vettefan hur jag ska göra... Är bjuden till gubbens släktingar för att fira jul och de vill att vi har med våra hundar, även min. "Problemet" är att han inte känner någon i deras familj och det finns en tredje hund i den släkten som är "hysteri" personifierad. Finns ingen av- och på-knapp och jag är rädd att det kommer bli kalabalik. Filimon är inte alls glad för hundar som inte kan bete sig och det i kombination med ett nytt ställe, typ 15 pers + barn han inte känner låter som recept på stressmage delux vilket kommer innebära att han lär sätta sig och skita på en ryamatta någonstans.

Sen kan det ju vara så att det går hur bra som helst och jag bara målar upp en massa skräckscenarion men jag vettefan om man vågar chansa.
Jag hade inte chansat. Har du inte möjlighet att lämna honom hemma och se till att inte vara borta allt för många timmar?

På tal om leksaker. Flokis favvosak just nu är en sån där Hol-ee boll som jag knutit fast fleeceremsor i, fyller bollen med hans mat och han tycker det är skitkul!

pSjVHXYh.jpg

Om du mot all förmodan inte redan tänkt på det - köp gosedjur på loppisar och ge honom (pilla bort ögonen eller leta efter dom utan knappögon)? :) Betydligt billigare än att köpa dyra leksaker om dom ändå går sönder.

Köper aldrig leksaker med stoppning, annars var det ett bra tips! :) Satsar nog på något/några från Kong, det är nog gött för valptänder.

Gah... Slaktade 2 får idag igen. Efter att ha tagit rätt på magsäckarna blir det en ganska omysig sörja kvar med halvsmält maginnehåll och tarmar, vilket jag lägger i en skottkärra och kör från slaktplatsen. Idag blev det dock kaffepaus innan jag han destruera snusket, och gissa vilka små genier som hittade skottkärran då!

Fem jävligt runda och illaluktande valpar här inne nu...

Alright. Dagen efter kastrering är Billy vid gott mod, pigg och glad och precis som vanligt.

Jag och husse har däremot redan haft varsin gråtattack av ”herregud-vad-har-vi-gjort?!” :(

Jag mantrar alla fördelar med kastrering och VET att vi har tagit rätt beslut. Men det känns ändå som ett övergrepp och att vi har gjort något fruktansvärt. Konstigt hur oerhört snabbt jag glömde hur vidrigt vi hade det pga grannens löptik för bara en vecka sedan...

Jag hade inte chansat. Har du inte möjlighet att lämna honom hemma och se till att inte vara borta allt för många timmar?
Jadå, det är mitt förslag i sammanhanget, att han är hemma. Han är trygg när han är själv hemma så det är absolut inga problem. Det är inte jättemånga timmar det handlar om heller, helt klart inom gränserna för var som är rimligt för honom. Det är mest att svär-släkten är rätt påtryckande och insisterar på att "alla ska med", även gubben tycker att han absolut inte ska behöva vara själv.

Hade nog vågat ta med honom om den där hysteri-hunden inte var där, folk går ju att instruera i hur man bemöter en lättkränkt vinthund, men samtidigt känns det inte bra att försöka få någon annan att inte ta med sin hund bara för att det kan bli problem med min.

Gah... Slaktade 2 får idag igen. Efter att ha tagit rätt på magsäckarna blir det en ganska omysig sörja kvar med halvsmält maginnehåll och tarmar, vilket jag lägger i en skottkärra och kör från slaktplatsen. Idag blev det dock kaffepaus innan jag han destruera snusket, och gissa vilka små genier som hittade skottkärran då!

Fem jävligt runda och illaluktande valpar här inne nu...
Mätta o belåtna o nöjda med sig själva förstår jag.
:d:rofl::love:

Alright. Dagen efter kastrering är Billy vid gott mod, pigg och glad och precis som vanligt.

Jag och husse har däremot redan haft varsin gråtattack av ”herregud-vad-har-vi-gjort?!” :(

Jag mantrar alla fördelar med kastrering och VET att vi har tagit rätt beslut. Men det känns ändå som ett övergrepp och att vi har gjort något fruktansvärt. Konstigt hur oerhört snabbt jag glömde hur vidrigt vi hade det pga grannens löptik för bara en vecka sedan...
Shit, ta det piano, det är samma hund även utan kulorna ;)

Mätta o belåtna o nöjda med sig själva förstår jag.
:d:rofl::love:
Joel spydde upp 1½ meter tarm, komplett med bajskottar, på promenaden förut. Matte snabbt framme och höll om underkäken med ena handen och halade ut den redan halvt svalda tarmen med andra handen. Jävligt äckligt, men snäll valp som bara accepterade det. Och sen gick ifrån den när jag sa "app-app" när han tittade på den efteråt!

Misstänker att jag kommer få nån sån "present" inomhus inatt dock... :cautious::nailbiting:

Ganska olika raser. Basenji och corgi måste ju vara som natt och dag? Bestäm dig vad du vill ha hunden till och utgå från det. :)
Precis. Alltså jag vill ju hålla på med precis allt eller inget, det är jättesvårt att tänka att rasen ska passa ett specifikt syfte (inom vissa ramar) :D. Jag skulle nog till och med kunna tänka mig en till samojed för att köra två-spann.
Men rallylydnad och agility är jag ganska sugen på att testa med en lite mindre envis ras, så det kan ju vara en första utgångspunkt:)

Jag lyckades övertala mig själv och det blev en halvlång promenad iaf. Vevade igång den gamla Volvon och åkte in till "byn" och gick 7,7 km i lyx som gatlyktor, gångvägar och strandpromenaden. Det var fuktigt och dimmigt men inget regn :up:
Stoppade till vid klubben på hemvägen och tittade på lite skyddsarbete. Nu ska soffmysa!

E1SjwiA.jpg

Ååå jag blir så trött på mig själv. Först så ville jag ha en mittel. Sedan chihuahua, sen mittel igen. Sen basenji. Nu corgi, fast samtidigt inte alls :confused:
Vet inte riktigt in eller ut :p

Haha, jag är inne på mittel just nu (men fick lite panik över att den skulle bli för stor och jag hellre vill ha en vavva :confused: Vad jag nu ska med den till? O_o) alldeles nyss var funderingarna på bichon frisee, lär väl ha svängt sju gånger till innan det blir dags för valp :angel:

Fortsätter hoppas att jag hittar en vettig omplacering, så löser sig rasvalet av sig självt :cool:

Precis. Alltså jag vill ju hålla på med precis allt eller inget, det är jättesvårt att tänka att rasen ska passa ett specifikt syfte (inom vissa ramar) :D. Jag skulle nog till och med kunna tänka mig en till samojed för att köra två-spann.
Men rallylydnad och agility är jag ganska sugen på att testa med en lite mindre envis ras, så det kan ju vara en första utgångspunkt:)

Vill du testa på (och hålla på) med allt funkar en corgi utmärkt om du inte satsar på elitklasser och SM. Däremot passar den inte om du vill göra ingenting. Basenji är ju inte kända för att vara träningsvilliga hundar, så det hade jag nog strukit direkt.

Kvällspromenaden blev en intressant historia.
Halvvägs runt dör pannlampan :banghead: Hade väl inte vart nån större katastrof mer än lite jobbigt om jag nu hade haft mobilen med mej så jag kunde använt den som ficklampa. Men, den låg glömd i bilen :crazy:

Som tur var hade hundarna sina lysmaskar, led-halsband, på sig så jag hade lite ljus i skogen för i övrigt var det kolsvart! O_o :laugh:

Såg på Fejjan att paret som hade min Iba visat intresse för två valpkullar som låg ute på annons. Men nu är det tydligen Rottis som gäller. För bara nån månad sen letade de Schäfer igen.
Mailade uppfödarna en kort samanfattning om vad karln gjort med min hund och att jag inte fann dom lämpliga varken i tid el kunskap för att skaffa valp.
Den ena uppfödaren känner (är medlem i samma klubb som oss) jag och hon hörde av sig och tackade.
Uppfödarna får göra vad de vill med infon men själv är jag tacksam de gånger jag fått en varning.

Menar du Calibra som åkte hem till dom som hade Slyngeln? Vad har hänt med henne?

Fick tummen ur arslet och beställde äntligen en dubbelbur. Velat i flera månader fram och tillbaka men MIM känns bäst i magen och då fick det bli en sådan också tillslut. Så, lite valpshopping avcheckat, trots allt!

Menar du Calibra som åkte hem till dom som hade Slyngeln? Vad har hänt med henne?

Calibra var på prov tidigare hos ett annat par.
Hon hade lämnats ensam lääänge trots att jag talat om att hon inte var ensamhetstränad. I sin frustration hade hon bitit sönder soffan.
Jag fick ett samtal om att hon inte klickade med mannen i paret men fick hem en hund som kissade ner sig när sambon skulle klappa henne. Så jag har mina misstankar om vad som hände efter soffan bets sönder.

Nu är hon hos en fantastisk tjej och mår toppen:heart

Calibra var på prov tidigare hos ett annat par.
Hon hade lämnats ensam lääänge trots att jag talat om att hon inte var ensamhetstränad. I sin frustration hade hon bitit sönder soffan.
Jag fick ett samtal om att hon inte klickade med mannen i paret men fick hem en hund som kissade ner sig när sambon skulle klappa henne. Så jag har mina misstankar om vad som hände efter soffan bets sönder.

Nu är hon hos en fantastisk tjej och mår toppen:heart
Fy vad hemskt :(

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 598
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Herrn har bott med herrar förr utan problem, bodde då med enbart andra hanar. Han är 4 år gammal, jag har haft honom i drygt ett år. Han...
2
Svar
27
· Visningar
4 193
Senast: movi
·
Övr. Hund typ chihuahua, shih tzu etc. ja, de som väger under 5 kg och bara är en skit hög :D Har ju en liten blandras-tik som hänger med på...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 482
Senast: Armani__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?