Fortsätt uppdatera del 14

Status
Stängd för vidare inlägg.
Slog handen i pannan efter att ha läst den här artikeln:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/beteendet-som-skadar-din-hund

Nog för att hundar behöver få utlopp för sina naturliga drifter etc, men att de skulle "känna sig utanför" bara för att man kollar mobilen ibland på promenaden..
Det är nog inte mobilen som är problemet i så fall, utan att man inte umgås ordentligt med sin hund oavsett.

Själv tycker jag det låter stressande att konstant hålla fokus på hunden, både för honom och för mig. Ammo vill ju mest få sniffa runt, dra repor och kolla på saker utan att jag konstant babblar med honom - tror mest han hade tyckt att jag var dryg.
Utan att ha läst artikeln så kan jag absolut uppleva att hundarna är "svartsjuka" på mobiltelefonen. De vet mycket väl om jag ger dem 100% eller om jag bara klappar förstrött samtidigt som jag fipplar med telefonen. Ser det rätt ofta på elevhundar också, de liksom slocknar lite i blicken och söker sig bortåt när föraren tar upp telefonen.

Att inte kolla mobilen på promenader är ju en ren säkerhetsfråga!

Utan att ha läst artikeln så kan jag absolut uppleva att hundarna är "svartsjuka" på mobiltelefonen. De vet mycket väl om jag ger dem 100% eller om jag bara klappar förstrött samtidigt som jag fipplar med telefonen. Ser det rätt ofta på elevhundar också, de liksom slocknar lite i blicken och söker sig bortåt när föraren tar upp telefonen.

Att inte kolla mobilen på promenader är ju en ren säkerhetsfråga!
Till den grad att de skulle börja få beteende problem? Det ställer jag mig skeptisk till, sen är det klart att vissa hundar ogillar att man lägger fokus på annat än dem - men att mobilen skulle ha en särställning?

Då pratar du aldrig med någon i telefon eller har med dig en vän ut på promenaden heller eller?
För min egen del så är det lika fokusstörande som att kolla ett mess i telefonen.

Till den grad att de skulle börja få beteende problem? Det ställer jag mig skeptisk till, sen är det klart att vissa hundar ogillar att man lägger fokus på annat än dem - men att mobilen skulle ha en särställning?

Då pratar du aldrig med någon i telefon eller har med dig en vän ut på promenaden heller eller?
För min egen del så är det lika fokusstörande som att kolla ett mess i telefonen.

Jag pratar aldrig i telefon på hundpromenader, nej. Jag går med 5-10 lösa hundar som springer i 40 km/h. Att ha tankarna på annat håll kan snabbt bli rätt farligt.

Jag kan absolut se att brist på uppmärksamhet från föraren kan leda till problembeteenden. Både för att man missar de små signalerna och för att hundarna söker stimulans på annat håll.

Slog handen i pannan efter att ha läst den här artikeln:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/beteendet-som-skadar-din-hund

Nog för att hundar behöver få utlopp för sina naturliga drifter etc, men att de skulle "känna sig utanför" bara för att man kollar mobilen ibland på promenaden..
Det är nog inte mobilen som är problemet i så fall, utan att man inte umgås ordentligt med sin hund oavsett.

Själv tycker jag det låter stressande att konstant hålla fokus på hunden, både för honom och för mig. Ammo vill ju mest få sniffa runt, dra repor och kolla på saker utan att jag konstant babblar med honom - tror mest han hade tyckt att jag var dryg.
Jag läste inte hela artikeln, men precis som @Migo väljer jag att av säkerhetsskäl inte hålla på med mobilen under promenader. Jag kan dock prata i telefonen, med hörlurar ikopplat så att händerna är fria, om hundarna är kopplade. Då har jag bara ena hörluren i örat så att jag hör vad som händer i omgivningen. Är hundarna lösa så håller jag inte på med mobilen, annat än om jag ska fotografera dem (men det är sällan och bara på väl valda ställen).

Jag tror dock inte att mina hundar, under promenader, bryr sig speciellt mycket om ifall jag håller på med mobilen eller inte. De söker inte direkt kontakt med mig när vi är ute utan håller bara hyfsad koll på var jag befinner mig för att jag vill att vi ska gå åt samma håll utan att behöva släpa med dem överallt.

Däremot ser jag dagligen folk som pga mobiltelefoner helt och hållet missar att deras hundar spänner sig vid hundmöten och liknande. Ofta reagerar de först när hunden gör utfall och då blir de såklart jätteförvånade, eftersom de haft så dålig koll på hunden innan att de missat alla hundens signaler. Just därför skulle jag önska att fler personer lät mobilen ligga i fickan under promenaderna.

När vi är hemma, då har vi ibland mysstunder och ibland bara "sitta nära varandra-stunder". Vid de sistnämnda, som just i detta nu, så kan jag sitta i soffan och pyssla med något annat och hundarna ligger nära, nöjda med att bara vara där. Sedan ibland vill de bli mer uppmärksammade, ha kel och kli på magen osv och då märker jag stor skillnad på om jag håller på med mobilen samtidigt eller riktar all uppmärksamhet på dem. De blir helt klart gladare om jag inte håller på med mobil då.

Det blev en bra dag för dårarna idag :)
Vi tog en hyfsat lång promenad hem till min mor, Aysu slapp overall (men hade kanske uppskattat en...). Senare gick vi en till längre promenad, då med min mor som sällskap. Under kvällen har vi tränat rallylydnad vilket båda verkligen uppskattade och nu har jag mixat lever för att kunna blanda med lite köttfärs. Ebrah är knepig med lever, men nu blev det som en soppa och borde vara lätt att lura i henne.

Imorgon funderar jag på att åka ut med tåg till ett favoritområde där vi inte varit på evigheter, vi kanske inte ens varit där i år... Måste dit och se hur det ser ut där nu i alla fall. Dårarna kommer kunna vara lösa nästan hela tiden om inget ändrats och jag gissar att det uppskattas. Önskar att jag hade någon vettig kamera att använda bara...

Typiskt att vi ska till ortopeden imorgon med Floki, hade gärna hängt på med kamera annars!

I kväll har Jarla gjort sitt första lilla skyddspass. Bara med skinn och latjat med bytesdriften. Shit vilken hund vi har fått!!! :love:
Attityd till tusen och allt sitter så naturligt i henne. Sambon var lika stolt som om det vore hans egen dotter :laugh:

Jag pratar aldrig i telefon på hundpromenader, nej. Jag går med 5-10 lösa hundar som springer i 40 km/h. Att ha tankarna på annat håll kan snabbt bli rätt farligt.

Jag kan absolut se att brist på uppmärksamhet från föraren kan leda till problembeteenden. Både för att man missar de små signalerna och för att hundarna söker stimulans på annat håll.

Ja, har man så många hundar är det ju givetvis en annan sak - men med logiken som framförs i artikeln skulle ju dina hundar isf kunna bli lika ledsna för att du inte fokuserar på samma individ hela tiden.

Jag tror man kan skapa problem med genom att konstant hålla fokus och ge uppmärksamhet till en hund.
Lagom är bäst liksom.

:nailbiting::nailbiting: Skickade precis en intresseanmälan på en vuxen hund från blocket som @Killaloe tipsade om!:o:D:angel:

:D Skrev världens märkligaste mail känner jag i efterhand :o Men fick med rätt vettiga frågor och en beskrivning av mig själv och vad jag vill göra med hunden. Glömde skriva min erfarenhet av hundar dock :banghead: Hoppas det inte skrämmer bort dem :down:

Hunden är medelstor, 6 år gammal kastrat. Beskrevs som trevlig. Påstås vara från renrasiga föräldrar med oreggad (jag har frågat varför).

Nu blir det "bara" att vänta :nailbiting::nailbiting::nailbiting: Jag skulle ju inte ha hund riktigt än, men har nog egentligen lika lätt att lösa det nu som om ett halvår så :p

Den var tyvärr inte kattsäker, så det blev inget med den hunden. Glad att de svarade dock så jag vet!

Kan också nämna att det är en vuxen pudel jag är ute efter (storlek är mindre viktigt), så hör någon något får ni gärna hojta :)

Den var tyvärr inte kattsäker, så det blev inget med den hunden. Glad att de svarade dock så jag vet!

Kan också nämna att det är en vuxen pudel jag är ute efter (storlek är mindre viktigt), så hör någon något får ni gärna hojta :)

Är du medlem i gruppen "Pudel kompisar" på facebook? Där får du säkert napp på något vis om du frågar :)

Sambon har blivit helt nerkärad i samojeder efter att vi har umgåtts en del med flera exemplar av rasen. Så myskvällarna går åt att titta på söta samojeder nu för tiden. Han frågar mig flera gånger "varför kan vi inte köpa en samojed istället?" och som äkta spetsälskare är det ju svårt att säga nej :o
Jag har alltid älskat samojeder, underbara hundar. Så har lovat sambon att fråga Lunas ägare (valpen jag varit dagmatte till innan) om hon inte kan få komma hit någon dag så sambon får gulla och busa haha :p

Men nej, nästa hund efter tollarvalpen får kanske bli samojed. Just nu fokuserar jag på att få en hejdundrande rolig och bra apportör.

Sambon har blivit helt nerkärad i samojeder efter att vi har umgåtts en del med flera exemplar av rasen. Så myskvällarna går åt att titta på söta samojeder nu för tiden. Han frågar mig flera gånger "varför kan vi inte köpa en samojed istället?" och som äkta spetsälskare är det ju svårt att säga nej :o
Jag har alltid älskat samojeder, underbara hundar. Så har lovat sambon att fråga Lunas ägare (valpen jag varit dagmatte till innan) om hon inte kan få komma hit någon dag så sambon får gulla och busa haha :p

Men nej, nästa hund efter tollarvalpen får kanske bli samojed. Just nu fokuserar jag på att få en hejdundrande rolig och bra apportör.
Min sambo är likadan men med Rottisar. :laugh:

Är så himla glad för vårt nya fräscha hundsim i stan! Ska försöka få till sim en gång i veckan nu under vinterperioden :)!

23000150_1513887638701363_618395867062030127_o.jpg

23031332_1513887662034694_5222965585488529146_n.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
5 592
Senast: Enya
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
889
Senast: igbest
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 142
Senast: Bulldoozer
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 764
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar