Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Så har mina också gjort på MH. Men jag vet inte om de hade verkligen försvarat, så som att bita, mot en annan människa.Billy har gjort både MH och BPH och backar bevisligen inte en centimeter när det gäller närmande hot. Han håller sig mellan mig och hotet och "jobbar" från sida till sida, skäller och varnar och är arg - tills jag visar att det är lugnt, då slutar han direkt. Som tur är har det aldrig uppstått någon sån situation i verkligheten.
(Han försvarar även Ivan mot andra hundar och reagerar på skojbråk och brottning. Han är liksom en polisperson.)
Tillägg: Då är han ju av en vaktande och larmande hundras också.
Jag googlade dom där testen MH och BPH, det låter spännande och definitivt något jag vill göra med min nuvarande hund, jag har trott det bara va något man gjorde med brukshundar.
Vilken härlig hund du har, så trygg, hon tittar på dig sen är det lugntBPH kan du gå med alla hundar, även med blandraser, så det är bara att kontakta närmsta arrangör om du är nyfiken! Dessutom kan du stå som publik när andra hundar går BPH (kanske fungerar även på MH, det vet jag inte) och på så sätt få möjlighet att titta på olika hundar, se hur olika de reagerar osv. Det är otroligt intressant!
Själv ska jag gå BPH med min yngsta till sommaren, om vi hinner med det. Hennes halvsyster gick jag BPH med för något år sedan. Såhär såg det ut då:
(och som du ser, absolut inte brukshund )
Varför biter inte hundarna människor om dom blir attackerade, är det av rädsla eller respekt, är dom så väluppfostrade att aldrig bita, någonsin oavsett vad som händer?
Det naturliga för en hund borde vara att försvara sig/flocken med bett
Det naturliga för en hund borde vara att försvara sig/flocken med bett
Anledningen till att jag frågar är att jag pratade med en tjej, som har väldens snällaste lilla hund, en terrierkorsning.
Dom va ute på promenad när tjejen snubblade vrickade foten så illa att hon hade svårt att ställa sig upp.
En man gick fram för att hjälpa henne upp. Hunden som va kopplad släppte inte mannen i närheten även om matte försökte lugna honom.
Hmm funderar....Är det inte lite synd att skrämma iväg eventuella herrbesök...(det där med sovrummet menar jag).Min hund försvarar mig om jag ligger ner. Han släpper ingen innanför dörren till sovrummet förrän jag satt mig upp, oavsett hur väl han känner dem. Det är givetvis inte OK, men heller inte något som är ett ofta triggat problem (jag lever ensam och planerar att fortsätta med det ). Jag är rätt säker på att han skulle gå vidare till att angripa fysiskt om inte hans markeringar respekterades, han har en tydlig aggressionsstege och är noggrann med att trappa upp "enligt reglerna" men jag har ingen anledning att tro att han tvekar att gå hela vägen till bett till slut och hans förmåga att välja "hellre fly än illa fäkta" vid en konfrontation är rejält begränsad...
De flesta hundar tvekar dock, och det är helt normalt. Att din väns hund markerade väldigt kraftigt när hon vrickat foten är inte detsamma som att den faktiskt skulle bitit mannen om han struntat i varningen och gått fram ändå. (Dessutom är en hund i koppel fråntagen alternativet att fly, så det är inte heller en situation som helt visar vad hunden skulle välja om den kunnat.) De flesta hundar biter inte om de inte är så trängda att de inte ser någon annan utväg (tex fasthållna för smärtsam undersökning hos veterinären), och många inte ens då.
Hmm funderar....Är det inte lite synd att skrämma iväg eventuella herrbesök...(det där med sovrummet menar jag).
Ändå tycker jag att det är nästan lite sorgligt att hundar accepterar allt vi gör med dom, även om vi utsätter dom för smärta så försvarar dom sig inte mot oss.
Det enda läget jag skulle tycka att det var ett problem om jag levde själv var om jag skulle drabbas av sjukdom, inte så kul om ambulanspersonalen inte kan ta sig fram.Min hund försvarar mig om jag ligger ner. Han släpper ingen innanför dörren till sovrummet förrän jag satt mig upp, oavsett hur väl han känner dem. Det är givetvis inte OK, men heller inte något som är ett ofta triggat problem (jag lever ensam och planerar att fortsätta med det ). Jag är rätt säker på att han skulle gå vidare till att angripa fysiskt om inte hans markeringar respekterades, han har en tydlig aggressionsstege och är noggrann med att trappa upp "enligt reglerna" men jag har ingen anledning att tro att han tvekar att gå hela vägen till bett till slut och hans förmåga att välja "hellre fly än illa fäkta" vid en konfrontation är rejält begränsad...
.