Jag vill börja med att säga att jag förstår dig fullt. Samtidigt är jag i din kompis situation just nu, med en kompis till mig som relativt nyss bytt namn och pronomen. Vi är inte i närheten av 40 års vänskap och ändå kommer det ut fel titt som tätt och ännu fler gånger är det på läpparna och vänder. Det finns verkligen inte minsta illvilja eller nonchalans bakom från min sida utan det är ren "reflex" hans gamla namn och pronomen kommer. Han rättar mig och jag korrigerar och ber om ursäkt.
Fundera på om 40 år är värt att kasta, jag skulle bli oerhört ledsen om min vän dumpade mig för att jag är långsam i att ändra mina instinktiva yttringar. Gör din vän det av illvilja och inte verkar bry sig att hen säger fel och du påtalar att du blir ledsen och det inte blir bättre, ta en diskussion kring det, dumpa inte bara. Som nämnts av andra, vi runt om har också en process att gå igenom och den kan ta olika lång tid för olika personer så säkerställ först om viljan finns hos din vän innan du avslutar en så lång relation.