Läppcerat?

Iofs är det ju så att om man är tex extrem torr om händerna eller ansiktet och smörjer med vissa effektiva krämer så svider det något så in i norden. Men det blir ju bättre, en del av orsaken till svedan är ju att man var så torr, så nästa gång svider det mindre (har haft unge med supertorra händer och har själv haft ibland). Säger inte att det är så med dina läppar.
Sant… Jag har även begåvats med supertorra händer med självsprickor. Därför har jag också tänkt att det kan bli bättre även om det svider i början. Det verkar dock inte funka på läpparna. Kanske är läppar känsligare så att det inte är samma sak? Eller så är jag överkänslig mot något ämne.

Sant… Jag har även begåvats med supertorra händer med självsprickor. Därför har jag också tänkt att det kan bli bättre även om det svider i början. Det verkar dock inte funka på läpparna. Kanske är läppar känsligare så att det inte är samma sak? Eller så är jag överkänslig mot något ämne.
Exakt, bara för att det svider och är ok på ett ställe med en kräm behöver ju inte det betyda att det är ok på ett annat med en annan kräm.

På mig svider det med produkter som antingen innehåller karbamid eller är för feta. Är periodvis jättetorr, men det är först och främst fukt som behövs för att hantera det.

Nu så skall jag vara på tvärs.

Jag räknade noga ut min kost och sedan dess så behöver jag inte smörja mina läppar längre.
Jag var faktiskt mycket förvånad över det.
Störst påverkan hade ett noga uppmätt dagligt intag av C-vitamin.
60 mg.
Jag har en period i oktober/november varje år där jag blir snustorr om läpparna och får näsblod för ingenting. Jag tror inte att min kost är särdeles dålig just då. Så det är nog rätt olika från person till person det med.

Nu så skall jag vara på tvärs.

Jag räknade noga ut min kost och sedan dess så behöver jag inte smörja mina läppar längre.
Jag var faktiskt mycket förvånad över det.
Störst påverkan hade ett noga uppmätt dagligt intag av C-vitamin.
60 mg.
För mig räcker det med att ta bort en livsmedelsgrupp och slipper mina eksem.
Torr hud är kvar på vintern men inte eksemen.

Jag har en period i oktober/november varje år där jag blir snustorr om läpparna och får näsblod för ingenting. Jag tror inte att min kost är särdeles dålig just då. Så det är nog rätt olika från person till person det med.
Vissa perioder så behövs det mer av något än andra perioder.
Jag tycker att livsmedel rika på K-vitamin hjälper mot just näsblod på hösten.
Broccoli och brysselkål t.ex.

Vissa perioder så behövs det mer av något än andra perioder.
Jag tycker att livsmedel rika på K-vitamin hjälper mot just näsblod på hösten.
Broccoli och brysselkål t.ex.
Ja, som utomhusluft? Jag kopplar det till att man plötsligt är inne väldigt mycket mer och att det tar lite tid för kroppen att ställa om.

Jag äter jättemycket broccoli, så jag tror inte att det är bristen på det som orsakar mitt näsblod.

Tack för alla tips! Jag startade tråden för att få tag i det ultimata läppceratet, men av den här tråden att döma så är det mer personligt än så. Jag börjar luta åt att jag kanske är överkänslig mot något ämne eftersom vissa cerat gör ont. Ska nog försöka att hålla det så naturligt som möjligt…

Vet ju såklart inte om fallet är så för dig, men jag är överkänslig mot panthenol som ingår i de två första ceraten du har med på bilden men inte i Carmex :) Använder själv Decubal som många redan nämnt här.

Ja, som utomhusluft? Jag kopplar det till att man plötsligt är inne väldigt mycket mer och att det tar lite tid för kroppen att ställa om.

Jag äter jättemycket broccoli, så jag tror inte att det är bristen på det som orsakar mitt näsblod.
Jag tolkar det också som omställningen till inomhusluften.
Och att den kan kompenseras till viss del med ökat intag av något livsmedel som man behöver extra av.
Du kanske behöver extra av något annat?

På mig svider det med produkter som antingen innehåller karbamid eller är för feta. Är periodvis jättetorr, men det är först och främst fukt som behövs för att hantera det.

Jag tål inte karbamid sedan tonåren när en idiot till läkare skrev ut en salva med för hög halt karbamid för mina atopiska eksem i ansiktet (jag blödde när jag duschade för huden sprack sönder under ögonen). Krämen gjorde vidrigt ont och när jag kollade på tuben var den till för fötterna! :banghead:

Karbamid är fö urea... dvs AdBlue :D (lätt OT).

Jag har samma upplevelse — händer och läppar blir mycket torrare på hösten.
Min tolkning är att luften blir torrare och kallare, man är mera inomhus.

Jag har utmärkta blodvärden så jag tror definitivt inte att min kostföring plötsligt orsakar torra händer och läppar (men lämnar resten av kroppen intakt :confused: ).

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har insett att det är dags för mig att tackla min tandvårdsrädsla.. fobi.. men hur gör man? Jag har inte varit hos tandläkaren på...
Svar
9
· Visningar
400
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
1 819
Senast: ameo
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 509
Senast: Anonymisten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 305
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka