Försöker hitta en ny identitet.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ändå lite förvånande att L och M, några dagar efter "Transkriget" sänts ändå går ihop tillsammans och söker brett stöd i riksdagen (KD och SD är alltså för omedgörliga) om att det ska bli enklare att byta juridiskt kön. Det är dock ett kraftigt försämrat förslag, och inte själv-id utan ska bygga på nåt läkare/psykologutlåtande (men man behöver inte en utredning och diagnosen könsdysfori) från 18 år eller 16 med föräldras medgivande. https://www.expressen.se/debatt/det-ska-bli-enklare--att-byta-juridiskt-kon/
 
Och gu nåde den som inte identifierar sig som binärt trans, då får man inte ta bort könskörtlar i Sverige. För inte fan ska såna där skumma transpersoner kunna fatta beslut om sina egna kroppar!
Jag skulle nog vilja sammanfatta med "Gu nåde den som inte är binär".
Det är bökigt.
Påtvingat kön.
Antingen eller. Basta.
 
Ändå lite förvånande att L och M, några dagar efter "Transkriget" sänts ändå går ihop tillsammans och söker brett stöd i riksdagen (KD och SD är alltså för omedgörliga) om att det ska bli enklare att byta juridiskt kön. Det är dock ett kraftigt försämrat förslag, och inte själv-id utan ska bygga på nåt läkare/psykologutlåtande (men man behöver inte en utredning och diagnosen könsdysfori) från 18 år eller 16 med föräldras medgivande. https://www.expressen.se/debatt/det-ska-bli-enklare--att-byta-juridiskt-kon/
Varför är det förvånande menar du?
 
Men det borde ju bara gälla om du byter nationalitet, dvs utvandrar till Norge? Som "tillfällig gästarbetare" borde du fortfarande ha kvar alla dina rättigheter som svensk? Liksom tillgång till svensk vård, recept etc. Eller hade du isåfall tänkt flytta till Norge för gott?
Jag kan ju börja med att smuggla in min medicin och ta den privat. Men det fungerar bra så länge jag har tillgång till försäkringskassan. Och jag vet inte hur länge jag blir kvar. Så då jag inte kan överföra vården till Norge så vågar jag inte chansa
 
Jag kan ju börja med att smuggla in min medicin och ta den privat. Men det fungerar bra så länge jag har tillgång till försäkringskassan. Och jag vet inte hur länge jag blir kvar. Så då jag inte kan överföra vården till Norge så vågar jag inte chansa
Och vad händer sedan?
Sitter du fast för resten av livet?
 
Om jag har ett kvinnligt personnummer så skulle det ta 5 minuter att få hormoner. Det är så konstigt
Exakt. Medicinen jag tar har fantastisk effekt på många av mina medicinska problem som hör ihop med min hormoncykel (ledvärk, pmds, järnbrist mm mm), men eftersom den har biverkning "mörk röst och skägg" så är det helt uteslutet att vården någonsin skulle skriva ut den till mig. De fortsätter hellre föreslå östrogen eller progesteron, trots att jag har åkommor i släkten som utesluter det ena och egen extremt dålig erfarenhet av den andra.

Biverkning "könsöverskridande" är det värsta de kan tänka sig, långt värre än cancer, blodproppar och självmord.
 
Ändå lite förvånande att L och M, några dagar efter "Transkriget" sänts ändå går ihop tillsammans och söker brett stöd i riksdagen (KD och SD är alltså för omedgörliga) om att det ska bli enklare att byta juridiskt kön. Det är dock ett kraftigt försämrat förslag, och inte själv-id utan ska bygga på nåt läkare/psykologutlåtande (men man behöver inte en utredning och diagnosen könsdysfori) från 18 år eller 16 med föräldras medgivande. https://www.expressen.se/debatt/det-ska-bli-enklare--att-byta-juridiskt-kon/
Förslaget är ett hån, ett spott i ansiktet. Jag blir så upprörd över att rfsl kallar det "steg i rätt riktning"!
 
Förslaget är ett hån, ett spott i ansiktet. Jag blir så upprörd över att rfsl kallar det "steg i rätt riktning"!
Jo, det är ju väldigt oklart hur mycket enklare det kommer bli, det kan ju i praktiken bli extrema väntetider för läkare som socialstyrelsen accepterar ett utlåtande från osv osv.
 
För att den var väldigt skeptiskt mot det, och SVTs tidigare program med transtema har gjort stora negativa avtryck i debatten i samband med när de sänts.
Men de förslag som partier lägger fram i riksdagen har de ju i regel arbetat med mer än i ”några dagar”. Det kommande förslaget nämns ju också i Transkriget, så det lär ju ha varit känt ett tag att något sådant skulle komma.

Jag hade snarat tyckt det var konstigt om en dokumentär av det slaget hade påverkat partierna att INTE lägga fram sitt förslag!
 
Men de förslag som partier lägger fram i riksdagen har de ju i regel arbetat med mer än i ”några dagar”. Det kommande förslaget nämns ju också i Transkriget, så det lär ju ha varit känt ett tag att något sådant skulle komma.

Jag hade snarat tyckt det var konstigt om en dokumentär av det slaget hade påverkat partierna att INTE lägga fram sitt förslag!
Det har varit på tapeten i runt tio år tror jag, och med tanke på att regeringen skjutit på att fatta ett beslut (och att KD och SD inte ville nu) tyder ju på att det lika gärna kunde ha varit att de la ned förslaget (eller väntat ett bra tag till med att komma till skott).
 
Det har varit på tapeten i runt tio år tror jag, och med tanke på att regeringen skjutit på att fatta ett beslut (och att KD och SD inte ville nu) tyder ju på att det lika gärna kunde ha varit att de la ned förslaget (eller väntat ett bra tag till med att komma till skott).
Det hade absolut kunnat hända, men sannolikt inte pga en dokumentär i SVT
 
Men de förslag som partier lägger fram i riksdagen har de ju i regel arbetat med mer än i ”några dagar”. Det kommande förslaget nämns ju också i Transkriget, så det lär ju ha varit känt ett tag att något sådant skulle komma.

Jag hade snarat tyckt det var konstigt om en dokumentär av det slaget hade påverkat partierna att INTE lägga fram sitt förslag!
Lägger till att nya regeringen haft frågan på sitt bord ett tag, och det har dragits ut på tiden och förmodligen har det inte varit tydligt att tex. KD sagt absolut nej tills nyligen. Annars hade nog åtminstone L försökt gå fram hårdare innan. Och LUF tryckte på nu i augusti. https://www.expressen.se/debatt/kristdemokraterna-ar-en-konservativ-bromskloss/
 
Och gu nåde den som inte identifierar sig som binärt trans, då får man inte ta bort könskörtlar i Sverige. För inte fan ska såna där skumma transpersoner kunna fatta beslut om sina egna kroppar!
Nåja, det finns ju massor sv exempel som skulle kunna beskrivas på samma vis, i praktiken begränsningar av vad man får eller kan göra med sin kropp.

Men en sak som jag inte riktigt förstår är det där med om trans (könsinkongruens?) inte är en sjukdom. Vad är det då, så att säga? Till skillnad från homosexualitet kräver trans ofta vård - enligt personen själv. Och tex ofrivillig barnlöshet är klassat som sjukdom (och kräver vård om man vill ha barn).

Till syvende och sist är det ju bara en definitionsfråga. Plus att man från "transhåll" hör mycket snack om vård, inte på något vis jämförbart med homosexualitet.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
2 074
Senast: MML
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 965
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 989
Senast: tuaphua
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
646
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Senil häst?
  • Ridskoleryttare
  • Ordspråk

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp