Försöker hitta en ny identitet.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tror att du underskattar hur inflytelserika de här programmen varit för opinionen.
Det är möjligt, men jag hoppas och tror att opinionen och politiska partiers arbete åtminstone delvis är skilda från varandra. Så att inte det politiska arbetet präglas av ”hoppsan, nu var det en dokumentär igår kväll som var kritisk till delar av transvården, då kan vi inte lägga fram ett förslag som gör det enklare att byta juridiskt kön”
 
Det kan göra långt mycket mer skada än man tror, särskilt om en beslutsfattare vill ha något att motivera sina egna värderingar
Och jag tycker nog att en dokumentär som för fram ett annat perspektiv än det man kanske själv helst vill se faktiskt också måste få finnas. Det finns helt uppenbart olika uppfattningar om bland annat forskningsläget gällande behandling av transbarn och jag tycker det har ett värde att alla perspektiv lyfts fram.
 
Och jag tycker nog att en dokumentär som för fram ett annat perspektiv än det man kanske själv helst vill se faktiskt också måste få finnas. Det finns helt uppenbart olika uppfattningar om bland annat forskningsläget gällande behandling av transbarn och jag tycker det har ett värde att alla perspektiv lyfts fram.
Fast alltså, det är inte en "dokumentär". Det är inte "alla sidor måste få komma till tals". Helen Joyce lyfts fram okritiskt som sakkunnig. Googla henne och kom sen och säg att det är ett perspektiv som public service ska lyfta fram.
 
Och jag tycker nog att en dokumentär som för fram ett annat perspektiv än det man kanske själv helst vill se faktiskt också måste få finnas. Det finns helt uppenbart olika uppfattningar om bland annat forskningsläget gällande behandling av transbarn och jag tycker det har ett värde att alla perspektiv lyfts fram.
Så vi ska då för att ha en liknande balans ha en dokumentär om klimatet gjord från oljebolagen och den USAs Kristina extremhögern, eller om tobaks skadliga ämnen gjord efter man enbart har pratat och hållt med tobaksindustrin. Det blir utan balans.
 
Fast alltså, det är inte en "dokumentär". Det är inte "alla sidor måste få komma till tals". Helen Joyce lyfts fram okritiskt som sakkunnig. Googla henne och kom sen och säg att det är ett perspektiv som public service ska lyfta fram.

Och jag tycker nog att en dokumentär som för fram ett annat perspektiv än det man kanske själv helst vill se faktiskt också måste få finnas. Det finns helt uppenbart olika uppfattningar om bland annat forskningsläget gällande behandling av transbarn och jag tycker det har ett värde att alla perspektiv lyfts fram.
En skillnad som blir tydlig för mig är att läkare ser livslång medicinering och kirurgiska ingrepp som något mer problematiskt än vad någon sorts "transrörelse" (har inget bra ord där) gör. Det KAN ju vara så att andra behandlingsformer hade gett lika bra eller rentav bättre resultat. Det är inte ett brott mot mänskliga rättigheter att prata om det. Det vore inte heller första gången i den moderna medicinens historia som en patientgrupp har en uppfattning om vilken vård de behöver, medan medicinsk sakkunskap och forskning talar för något annat, eller är svårtolkad.

Det är ju, medicinskt sett och politiskt sett, en något märklig grej med patienter som har en bestämd uppfattning om vad de lider av och hur det ska åtgärdas, och sedan en vårdapparat som arbetar affirmativt. I snart sagt alla andra situationer arbetar vården undersökande.

Och Svt:s program har ju handlat om barn. Inte om vuxna i nämnvärd omfattning, utan om barn.
 
Det är ju, medicinskt sett och politiskt sett, en något märklig grej med patienter som har en bestämd uppfattning om vad de lider av och hur det ska åtgärdas, och sedan en vårdapparat som arbetar affirmativt. I snart sagt alla andra situationer arbetar vården undersökande.
Nja, det är en ganska viktig grej med patientinvolvering för en lyckad vård, speciellt om den ska vara långsiktig. Det är också något som vården börjat vara mer mån om, och forskningsfinansiärer ställer oftare det som krav vid en ansökan numera (PAM). Det kan man tex. läsa mer om här. https://www.gu.se/gpcc/patienters-och-allmanhetens-medverkan-pam-i-forskning-hur-nar-och-varfor

Men du har rätt i att det inte betyder att vården ska sluta vara undersökande, och inte bara vara affirmativ. Men jag har inte heller uppfattningen att transvården struntar i att vara de sakerna, även om vissa rutiner såklart kan förbättras.

Lägger också till: det är inte heller första gången som en patientgrupp kallas för kultursjukdom och misstänkliggörs, något som senare reviderats.
 
_febf2388-5759-4379-8921-793352579c74.jpg

det är ju höst nu!
 
Jag mår inget vidare,
Snarare ganska dåligt.
det har varit en semester som har varit ansträngande.
och avslutet på jobbet innan jag åkte var inget vidare.
Men hoppas att jag får sova ordentligt och får en bra start i morgon så blir det nog bra.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
2 074
Senast: MML
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 965
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 989
Senast: tuaphua
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
646
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Senil häst?
  • Ridskoleryttare
  • Ordspråk

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp