Försöker hitta en ny identitet.

Status
Stängd för vidare inlägg.
"det här ser ut som en pappaklänning" sa precis mitt barn i klädaffären. Kom också på att vi har en bok om en jättetuff krokodilpappa som klär sig i kvinnokläder.
Förlåt för ot @Tranan men framtiden är förhoppningsvis ljus!
Jag tänkte häromdagen på att jag nu ser nagellack och betydligt mer utsvävande smycken än vad som tidigare ansågs okej på en man lite nu och då. Bland annat på en kollega. Inga konstigheter.
 
Jag tänkte häromdagen på att jag nu ser nagellack och betydligt mer utsvävande smycken än vad som tidigare ansågs okej på en man lite nu och då. Bland annat på en kollega. Inga konstigheter.
Nu tänker jag genast på min kollega som jag diskuterade klänningar med i julas. Han undrade om jag trodde att han var tillräckligt trygg i sin manlighet för att köpa sig en klänning - jag ba' Vill du köpa en klänning så köper du det oavsett vad din manlighet har för värde på tryggometern. Jag la till: Tror att du skulle vara skitsnygg i den.
 
Nu tänker jag genast på min kollega som jag diskuterade klänningar med i julas. Han undrade om jag trodde att han var tillräckligt trygg i sin manlighet för att köpa sig en klänning - jag ba' Vill du köpa en klänning så köper du det oavsett vad din manlighet har för värde på tryggometern. Jag la till: Tror att du skulle vara skitsnygg i den.
vad roligt, hoppas han vågar!
 
Han köpte inte den klänningen vi pratade om, men han kommer nog köpa nån vad det lider.
Själv lobbar jag för att våra tekniker ska ha tjänstekjol på sommaren, det finns skitsnygga och sköna med gott om plats för verktyg.
Har du en länk?
 
Nja, det som skaver är snarare att antingen ska man vara trans med könsdysfori, eller också är man cis, förstår ingenting och ska vara tyst. Allt eller inget, liksom. Jag tycker ofta det blir lite dikotomt.
Jag känner inte riktigt igen mig i beskrivningen men rent objektivt har du ju delvis rätt i att det finns en dikotomi, för det finns ju endast två juridiska kön i Sverige än så länge vad jag vet, vilket på sätt och vis tvingar oss och alla som kommer hit att identifiera oss som antingen eller. Vare sig en vill eller inte så förväntas en ju att känna sig eller identifiera sig som antingen kvinna eller man. Ett alternativ är ju att införa en tredje variant för de som identifierar sig som inget av det, eller som både och. Ett annat alternativ som åtminstone något land är inne på är att i högre grad ta bort uppgifter om kön. Vad spelar det för roll om mitt kön står på mitt id-kort till exempel, vad ska någon som tittar på det göra med den informationen? Och så vidare.

Queer som du nämnde tidigare är kanske ett begrepp som skulle kännas bättre för dig att använda istället för cis då, en queer kvinna? Med tanke på att du trivts i queer sammanhang. Den strikta dikotomi du tänker dig missar ju även de icke binära, för inom det begreppet finns de som inte identifierar sig som något kön. Det faller väl ibland under transbegreppet men jag tror inte det behöver innebära en könsdysfori, eftersom det ställer sig halvt utanför hela det konceptet med kön. Då spekulerar jag att man eventuellt kan vara icke binär (i identitet, om man nu skulle tvingas välja mellan det och cis) samtidigt som man fysiskt, eller kulturellt, eller juridiskt (kort sagt: i hur andra oftast ser en) är kvinna eller man. Har man inga problem med att separera eller leka med de olika könsidentiteterna kan man ju vara "allt" samtidigt.

Så på ett sätt håller jag med dig, även om jag inte alls känner någon press att sätta någon direkt etikett på mig själv. För jag tänker att det absolut finns en gammal, kvardröjande, stel dikotomi när det kommer till kön, och att det är en del av den dikotomin att allt det som är mer flytande eller diffust, det som är mellan, båda, eller något tredje, blir osynliggjort. Och i och med det blir ju också följden att om man då har drag av något queer eller något icke binärt men skulle identifiera sig fullt ut som cis, då riskerar man försvinna in i den osynligheten. För i begreppet cis är det ju inte främst den komplexa tvetydigheten vi i första hand tänker på, utan snarare på när det finns en "överensstämmelse" i könsidentitet. Lite status quo. Så även om jag inte direkt känner igen mig i din beskrivning så tänker jag att det absolut finns en poäng med att, om man inte har en "typisk" könsidentitet, ställa sig väldigt tveksam till att identifiera sig som cis.
 
Senast ändrad:
Önskar bara att jag kunde vara bekväm som jag är. Det är inte fallet just nu.
Tyvärr så har omgivningen inte varit lika bekväm som jag med det.
De har blivit irriterade av att de blir förvirrade.
Vissa har t.o.m. blivit arga och några har försökt att göra något åt saken.
Någon har t.o.m. trott att jag har varit för feg för smink och kvinnokläder.
 
Jo då…du behöver ju inte få ut med vad som händer. Dra en nödlögn..eller mer en frisering av verkligheten….ex en spelfigur som du tagit med dig ut irl. O nu är nintvå som heter samma på jobbet..så det är helt ok att kalla dig det. Squie är från början en undead frostmage från WoW. 😁
Jag tror att jag fick Jessica i huvet från Dune eller en Italiensk tjej jag kände på det sena 80 talet, vem vet.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
2 072
Senast: MML
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 961
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 989
Senast: tuaphua
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
646
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp