Jag tror inte att "massor" av transpersoner (efter transition) seglar förbi, helt enkelt för att det inte finns massor av transiterade transpersoner. Men något ligger det så klart i det påståendet.Till stor del handlar det om confirmation bias: vi lägger märke till det som bekräftar våra fördomar. Massor av väldigt "neutrala" transpersoner seglar förbi, men vi ser de som sticker ut och tänker alltså att transpersoner tenderar att sticka ut.
Sen finns det också en viss motivation i att tydligt "göra kön", signalera utåt med väldigt könande uttryck, för att slippa felkönas. Om en kastas in i total dysfori av att felkönas och vet med sig att en kan vara svårläst för omgivningen, så kan det "hjälpa" att ha tydligt könskodad stil.
Eller för all del, att en i massor av år verkligen längtat efter att få våga prova och känna på könsuttryck som varit tabu och nu äntligen vågar testa.
Kring mig, dvs transpersoner jag känner till och kommer i kontakt med, uppfattar jag det som att transkvinnor "tar i" betydligt mer med feminint kodade genusmarkörer, än omvänt. För mig ser trans ut att handla mer om yttre markörer på det viset för transkvinnor än för transmän.