Försöker hitta en ny identitet.

Status
Stängd för vidare inlägg.
1678564725872.png
 
Nej det är sannt
Det är intressant faktiskt, för som en person som är född som kvinna och känner mig som det kan jag ju gå osminkad, inte ha varit hos frisören på flera år, inte fixade naglar osv osv. Det gör jag hela tiden. Men finns det manöverutrymmet för någon som s.a.s. har "blivit" kvinna senare i livet? De som syns i media är ju iaf otroligt fixade, och det känns tråkigt om mallen för att passa in som kvinna blir så oerhört snäv för den som fötts i en pojkkropp. Men så kanske det inte är?

Hoppas att ingen tog illa upp av min fundering.
 
Det är intressant faktiskt, för som en person som är född som kvinna och känner mig som det kan jag ju gå osminkad, inte ha varit hos frisören på flera år, inte fixade naglar osv osv. Det gör jag hela tiden. Men finns det manöverutrymmet för någon som s.a.s. har "blivit" kvinna senare i livet? De som syns i media är ju iaf otroligt fixade, och det känns tråkigt om mallen för att passa in som kvinna blir så oerhört snäv för den som fötts i en pojkkropp. Men så kanske det inte är?

Hoppas att ingen tog illa upp av min fundering.
Nej absolut inte. Har haft liknande funderingar. Just nu har jag bara en otroligt jobbig dissonans bara mellan allt. Det är inte lätt att fokusera på jobbet eller något
 
Ja det har ju inget med kvinna att göra dessvärre, isf hade jag varit mycket bättre på nagellack 🤪
Nä, det har nog väldigt lite med kön att göra. Övning och fingerfärdighet, skulle jag säga.
Det är intressant faktiskt, för som en person som är född som kvinna och känner mig som det kan jag ju gå osminkad, inte ha varit hos frisören på flera år, inte fixade naglar osv osv. Det gör jag hela tiden. Men finns det manöverutrymmet för någon som s.a.s. har "blivit" kvinna senare i livet? De som syns i media är ju iaf otroligt fixade, och det känns tråkigt om mallen för att passa in som kvinna blir så oerhört snäv för den som fötts i en pojkkropp. Men så kanske det inte är?

Hoppas att ingen tog illa upp av min fundering.
Jag har tänkt att man kanske har längtat efter de där uttrycken som är kvinnligt könsmärkta? Att det är för att man själv vill, alltså.

Plus, att om man vill att det ska vara glasklart för omgivningen vilket kön man har, så kanke man lite till mans kan få ta till många könsmärkta uttryck. Även bland cis-människor, så kan man ju vara mer eller mindre androgyn i sin stil. En del män går i skägg och kombatkläder, andra har typ jeans och tröja.
 
Det är intressant faktiskt, för som en person som är född som kvinna och känner mig som det kan jag ju gå osminkad, inte ha varit hos frisören på flera år, inte fixade naglar osv osv. Det gör jag hela tiden. Men finns det manöverutrymmet för någon som s.a.s. har "blivit" kvinna senare i livet? De som syns i media är ju iaf otroligt fixade, och det känns tråkigt om mallen för att passa in som kvinna blir så oerhört snäv för den som fötts i en pojkkropp. Men så kanske det inte är?

Hoppas att ingen tog illa upp av min fundering.
Till stor del handlar det om confirmation bias: vi lägger märke till det som bekräftar våra fördomar. Massor av väldigt "neutrala" transpersoner seglar förbi, men vi ser de som sticker ut och tänker alltså att transpersoner tenderar att sticka ut.

Sen finns det också en viss motivation i att tydligt "göra kön", signalera utåt med väldigt könande uttryck, för att slippa felkönas. Om en kastas in i total dysfori av att felkönas och vet med sig att en kan vara svårläst för omgivningen, så kan det "hjälpa" att ha tydligt könskodad stil.

Eller för all del, att en i massor av år verkligen längtat efter att få våga prova och känna på könsuttryck som varit tabu och nu äntligen vågar testa.
 
Till stor del handlar det om confirmation bias: vi lägger märke till det som bekräftar våra fördomar. Massor av väldigt "neutrala" transpersoner seglar förbi, men vi ser de som sticker ut och tänker alltså att transpersoner tenderar att sticka ut.

Sen finns det också en viss motivation i att tydligt "göra kön", signalera utåt med väldigt könande uttryck, för att slippa felkönas. Om en kastas in i total dysfori av att felkönas och vet med sig att en kan vara svårläst för omgivningen, så kan det "hjälpa" att ha tydligt könskodad stil.

Eller för all del, att en i massor av år verkligen längtat efter att få våga prova och känna på könsuttryck som varit tabu och nu äntligen vågar testa.
Sedan är väl överlag folk som syns i medier kanske lite extra fixade just då, tänker jag.
 
Massor av väldigt "neutrala" transpersoner seglar förbi, men vi ser de som sticker ut och tänker alltså att transpersoner tenderar att sticka ut.
I många år så uppfattades jag som man här på på Bukefalos.
Och på jobbet var jag en av "grabbarna".
Allting syns inte alls så tydligt men finns där ändå.

Jag är en kameleont.
 
Jag har inte träffat (vad jag vet) så många transkvinnor men de tre jag vet jag träffat har till det yttre varit väldigt neutrala utseendemässigt och inte så väldigt stereotypiskt hyperfemininierade (säger man så?) som de som ofta syns i media är 🤷‍♀️

Det är intressant faktiskt, för som en person som är född som kvinna och känner mig som det kan jag ju gå osminkad, inte ha varit hos frisören på flera år, inte fixade naglar osv osv. Det gör jag hela tiden. Men finns det manöverutrymmet för någon som s.a.s. har "blivit" kvinna senare i livet? De som syns i media är ju iaf otroligt fixade, och det känns tråkigt om mallen för att passa in som kvinna blir så oerhört snäv för den som fötts i en pojkkropp. Men så kanske det inte är?

Hoppas att ingen tog illa upp av min fundering.
 
Jag har inte träffat (vad jag vet) så många transkvinnor men de tre jag vet jag träffat har till det yttre varit väldigt neutrala utseendemässigt och inte så väldigt stereotypiskt hyperfemininierade (säger man så?) som de som ofta syns i media är 🤷‍♀️
Ja det är klart, det fattar jag nu när ni påpekar det. Det är ju jag som lever lite väl mycket i min bubbla :o
Tack!
 
Jag väljer inte bort det. Det är ju just i forum som den här tråden jag upplever att det finns en nyfunnen förväntan på att det ska vara etiketter. Jag har liksom aldrig tänkt på vad andra tycker, men helt plötsligt blir det oerhört viktigt, man får inte fråga något och måste förhålla sig till andras idéer om könsroller och allt vad det är.

Det som inte tidigare har varit en issue blir helt plötsligt det. Det borde vara superproblematiskt, och man borde må dåligt.

Jag känner i hög grad som du. Har egentligen aldrig haft något eget behov att sätta en etikett på mig själv. Är inte missnöjd med de könsorgan jag har blivit född med, men hade de varit av det andra slaget så hade det varit samma grej. Hade jag fått frågan om jag vill byta så kanske, ibland? Om man kunde byta som man byter kläder eller skor? Jag liksom bara är, för det mesta. Känner inget behov av att inta en könsroll eller identitet, men känner inte heller att det skaver någonstans, förutom när jag blir ombedd eller tvingad i ett fack. Ex.vis när en vän bytte och benämde mig som CIS, då kände mig kränkt. Känner knappast att jag passar in i den normativa könsrollen, men inte heller i den uppsjö av beskrivningar som finns. Kan man inte bara få vara?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
2 072
Senast: MML
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 957
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 989
Senast: tuaphua
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
646
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp