Försöker hitta en ny identitet.

Status
Stängd för vidare inlägg.
så du känner att du är en NB kanske? (du behöver inte svara.)
Svarar utifrån mig själv: Det handlar väl snarare om att ens jag, ens uttryck, ens självuppfattning inte är beroende av gängse könsnormer. Vilken inte behöver påverka ens kön. NB menar jag är en mycket märklig benämning. Det handlar väl isåfall om personer som vägrar inrätta sig i könsnormativa leden, men det har inget med ens kön att göra. Man kan vara exakt hur man vill utan att behöva rätta sig in i ett led. Utan att behöva avsäga sig sitt biologiska kön.
 
så du känner att du är en NB kanske? (du behöver inte svara.)
Nej, mer att jag är jättedålig på att göra kön. Och att jag, antar jag, borde sätta på mig en massa etiketter?

Jag har liksom inte ens tänkt på att jag borde ha etiketter. Jag är jag. Jag har alltid tyckt att det är avkopplande att hänga i queersammanhang, där det inte finns samma underförstådda krav på att göra kön. Att man kan vara som man är. Det är friare.

På senare tid har jag förstått att jag borde etikettera mig, och sen skapa mig en identitet baserat på de etiketterna. Men jag orkar inte riktigt.
 
Nej, mer att jag är jättedålig på att göra kön. Och att jag, antar jag, borde sätta på mig en massa etiketter?

Jag har liksom inte ens tänkt på att jag borde ha etiketter. Jag är jag. Jag har alltid tyckt att det är avkopplande att hänga i queersammanhang, där det inte finns samma underförstådda krav på att göra kön. Att man kan vara som man är. Det är friare.

På senare tid har jag förstått att jag borde etikettera mig, och sen skapa mig en identitet baserat på de etiketterna. Men jag orkar inte riktigt.
Skit i ettiketerna om de inte passar så är det inte för dig!
 
Nej, mer att jag är jättedålig på att göra kön. Och att jag, antar jag, borde sätta på mig en massa etiketter?

Jag har liksom inte ens tänkt på att jag borde ha etiketter. Jag är jag. Jag har alltid tyckt att det är avkopplande att hänga i queersammanhang, där det inte finns samma underförstådda krav på att göra kön. Att man kan vara som man är. Det är friare.

På senare tid har jag förstått att jag borde etikettera mig, och sen skapa mig en identitet baserat på de etiketterna. Men jag orkar inte riktigt.
Men varför i all världen skulle du behöva det? Så onödigt och ett sånt bevis på att människor då måste placeras i fack, led och grupperingar.
 
Svarar utifrån mig själv: Det handlar väl snarare om att ens jag, ens uttryck, ens självuppfattning inte är beroende av gängse könsnormer. Vilken inte behöver påverka ens kön. NB menar jag är en mycket märklig benämning. Det handlar väl isåfall om personer som vägrar inrätta sig i könsnormativa leden, men det har inget med ens kön att göra. Man kan vara exakt hur man vill utan att behöva rätta sig in i ett led. Utan att behöva avsäga sig sitt biologiska kön.
Ja absolut kan man göra så.
 
Jag vet också att könsroller finns, men det är väl en helt annan sak?

Eller menar du att ”känna sig manlig” är en känsla man bör få när man gör något som kan uppfattas som könsmärkt manligt? Typ att om jag dricker en öl, så borde det ge mig den känslan? Men jag får ju ingen sån känsla. Jag fattar fortfarande inte vad det är för känsla jag ska få.
Är det, på vilket sätt då? Vad skulle det annars handla om menar du?

Känslan kan jag inte uttala mig om personligen eftersom jag inte heller får den, men jag utgår rent intellektuellt från att det är kopplat till könsrollen och hur väl man upplever att man passar in i den.

Nej varför skulle du nödvändigtvis få den känslan bara för att vissa andra människor får den? Inga andra känslor fungerar ju så. Att du, jag, eller någon annan "borde" känna den känslan när vi råkar göra något i enlighet med någon könsroll har överhuvudtaget inte slagit mig.

Anledningen till att vi inte får den beror kanske också då åtminstone delvis på att vi inte är lika "omedelbart" medvetna om könsrollerna som vissa andra kanske är. Jag är som sagt väldigt medveten om könsrollerna på ett plan, men att införliva dem i mitt känsloliv via triviala saker som att dricka öl känns ju bara onödigt (och är det ens särskilt manligt kodat numer?). Hade vi däremot levt i ett sammanhang där vi blivit socialt straffade på ett kännbart sätt utifrån vår oförmåga att passa in i sagda könsroller, då hade kanske plötsligt öl och liknande känts rimligt att fundera över ytterligare. Att kunna förhålla sig till könsrollen som ett lite mer abstrakt koncept är något av ett privilegium, och jag påminns om det varje gång någon "tvingar" mig in i den igen. På samma sätt tror jag att om man har ett slags grundläggande problem eller konflikt med könsrollen, som alltså går djupare än öl, blir kanske även de små sakerna viktigare att förhålla sig till "på rätt sätt". Men det här är spekulation.
 
Nej, mer att jag är jättedålig på att göra kön. Och att jag, antar jag, borde sätta på mig en massa etiketter?

Jag har liksom inte ens tänkt på att jag borde ha etiketter. Jag är jag. Jag har alltid tyckt att det är avkopplande att hänga i queersammanhang, där det inte finns samma underförstådda krav på att göra kön. Att man kan vara som man är. Det är friare.

På senare tid har jag förstått att jag borde etikettera mig, och sen skapa mig en identitet baserat på de etiketterna. Men jag orkar inte riktigt.
Varför väljer du på senare tid bort ett mer queer förhållningssätt, trots att det gjorde dig friare? Känner du numer ett större behov av att anpassa dig efter andra människor och deras syn på kön?

Min fördom kring att bli äldre har alltid varit lite tvärtom, att med tiden ska man bry sig mindre och mindre om vad andra tycker. Men jag har också insett allteftersom att en del av min tidigare frihet kom sig av att jag visste så lite om hur jag inte passade in, och i takt med att den insikten om att vara "annorlunda" har infunnit sig har jag ibland på sätt och vis blivit mer angelägen om att passa in (fast ärligt talat försöker jag nog inte så hårt som jag hade kunnat om jag hade brytt mig mer). Tvärtom jämfört med det förväntade. Men nu är det väl på gränsen till off topic, för jag pratar knappt ens om könsroller längre, och jag vill inte kapa tråden heller.
 
jag har men, man vill inte slita ut dem. spelar lite men känner att jag är för dålig förmåga spel.
jag har i och för sig aldrig spelat "riktiga" onlinespel, men tänker att alla måste ju börja någonstans någon gång. :) Om inte annat kan det vara lite distraherande att bara spela banala saker som alfapet eller Blokus. Jag var helt hooked på onlineblokus ett tag. 😅
 
jag har i och för sig aldrig spelat "riktiga" onlinespel, men tänker att alla måste ju börja någonstans någon gång. :) Om inte annat kan det vara lite distraherande att bara spela banala saker som alfapet eller Blokus. Jag var helt hooked på onlineblokus ett tag. 😅
jag spelar mycket civ och flight simulation.
 
Det käns så bra när jag kommer hem och inte behöver vara i T läge utan kan gå in i Jessica läge, jag vet det är en haltande liknelse men det känns verkligen att jag är så mycket gladare som jag är nu när jag är hemma. Längtar efter den dagen jag har modet att vara Jessica på heltid.
 
Fast generella frågor om trans är svinenkelt att googla. Det är rätt basic att man inte bombarderar folk från minoritetsgrupper med frågor som är enkla att hitta svar på för egen maskin. Flera av frågorna i inlägget luktar dessutom dog whistles, oavsett om det är avsiktligt eller inte så är det väldigt klumpigt att uttrycka sig så i en tråd där någon kommer ut!!
Ditt inlägg är väldigt dömande tycker jag. @Tranan har valt att starta en diskussiontråd på ett hästforum på internet och har hittills varit väldigt öppen för andras funderingar, alla har haft en positiv attityd och då kommer du in och neggar 🤷‍♀️☮️
 
Det käns så bra när jag kommer hem och inte behöver vara i T läge utan kan gå in i Jessica läge, jag vet det är en haltande liknelse men det känns verkligen att jag är så mycket gladare som jag är nu när jag är hemma. Längtar efter den dagen jag har modet att vara Jessica på heltid.

Jag hade tänkt jag skulle fråga hur mycket du har möjlighet att "vara Jessica" i din vardag. Förstår det måste vara jättejobbigt att slitas emellan! ❤
 
Jag hade tänkt jag skulle fråga hur mycket du har möjlighet att "vara Jessica" i din vardag. Förstår det måste vara jättejobbigt att slitas emellan! ❤
på jobbet inte alls, fritiden beror på. men hon får mer och mer utrymme. känner mig ganska begränsad av olika orsaker.
Ja det är väldigt slitande. Jag är glad att jag får sömnpiller annars skulle jag inte få sova alls.
 
Ditt inlägg är väldigt dömande tycker jag. @Tranan har valt att starta en diskussiontråd på ett hästforum på internet och har hittills varit väldigt öppen för andras funderingar, alla har haft en positiv attityd och då kommer du in och neggar 🤷‍♀️☮️
Inte för att jag tror att det var negativa intentioner bakom inlägget som svarades på, så tycker jag att det förtjänar att påpekas. Det är ju lite svårt att tänka sig, här på hästforumet, men det är liksom helt galet hur synen på transpersoner ändrats senaste åren, tyvärr.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
2 072
Senast: MML
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 956
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 989
Senast: tuaphua
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
646
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp