Försöker hitta en ny identitet.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Var hos psykologen på morgonen och jag var väl inte i bästa skick och var väl rädd att hon skulle säga något i still att jag var äkta eller liknande. Jag pratade om hur Lee dokumentären hade berört mig och vilken oro väntetiden ger mig. Men hon lyffte mig verkligen. det känns bra nu. Måste hela tiden påminna mig att jag ska hålla hela vägen fram.
 
Exakt så!! Spot on.

Jag har nu tittat på del 2 av "Att bli Lee" och sitter och fulgråter. För det är precis den frågeställningen som berör mig på alla sätt. Varför kan man bara inte få vara den man "är"? Utan att någon ska ifrågasätta det öht?!!


Lite halvt OT. Men i Lee´s fall som inte vill op bort snopp eftersom h*n känner att det är en kvinna h*n vill vara med rent sexuellt. Är det då könsdysfori eller är det kroppsdysmorfobi? Jag känner att gränsen är för mig suddig.

Jag landar ofta i att tänka; Att kunna klä sig i vilka kläder man vill, Att välja frisyr, Att välja om man vill sminka sig eller ej - har det ens med manligt eller kvinligt att göra?
Förlåt @Tranan att jag gör dessa utlägg i din tråd, om du misstycker så kan jag be admin göra en egen tråd?
Jag är ju en otrolig kvinnlig kvinna på utsidan och en otroligt manlig man på insidan, om man ska gå efter samhällets normer. Läser jag på UMO´s sida så betyder det är jag är queer. Då kommer min nästa tanke; Måste man dela in människor i fack? Varför måste man det? Ungefär som att den musik jag lyssnar på = då ÄR jag xxx (hårdrockare, popnisse, raggare, folklore mm - välj själv). DET är verkligen något som jag hatar!! Sorry igen för utlägg, men jag behövde få lufta lite :heart
Hoppas det är ok att jag frågar, jag gissar det iom att du skriver här, men du får absolut säga nej ☺️ Vad innebär det, om det går att sätta ord på, att känna sig som en manlig man?

Själv känner jag mig ganska ”okönad ” även om jag är heterosexuell så ser jag inte på mig själv som ett specifikt kön. Jag tvivlar inte på att jag är kvinna heller. Lite konstigt dethär.
 
Hoppas det är ok att jag frågar, jag gissar det iom att du skriver här, men du får absolut säga nej ☺️ Vad innebär det, om det går att sätta ord på, att känna sig som en manlig man?

Själv känner jag mig ganska ”okönad ” även om jag är heterosexuell så ser jag inte på mig själv som ett specifikt kön. Jag tvivlar inte på att jag är kvinna heller. Lite konstigt dethär.
Oj jag är inte rätt person att svara på det där
 
Exakt så!! Spot on.

Jag har nu tittat på del 2 av "Att bli Lee" och sitter och fulgråter. För det är precis den frågeställningen som berör mig på alla sätt. Varför kan man bara inte få vara den man "är"? Utan att någon ska ifrågasätta det öht?!!


Lite halvt OT. Men i Lee´s fall som inte vill op bort snopp eftersom h*n känner att det är en kvinna h*n vill vara med rent sexuellt. Är det då könsdysfori eller är det kroppsdysmorfobi? Jag känner att gränsen är för mig suddig.
Könsdysfori handlar om att identifiera sig med ett annat kön än det man tillskrevs vid födseln, behöver inte ha med själva könsorganet att göra, eller ens sexualitet.
 
Hoppas det är ok att jag frågar, jag gissar det iom att du skriver här, men du får absolut säga nej ☺️ Vad innebär det, om det går att sätta ord på, att känna sig som en manlig man?

Själv känner jag mig ganska ”okönad ” även om jag är heterosexuell så ser jag inte på mig själv som ett specifikt kön. Jag tvivlar inte på att jag är kvinna heller. Lite konstigt dethär.
Nu tänker jag, att detta är en väldigt intressant och viktig fråga.

MEN inte helt rätt plats att ställa den på. Här i den här tråden bör @Tranan få sin egen plats utan ifrågasättanden och vidare diskussioner. Ett safe space.

Men frågan är intressant och viktig, som sagt, men bör nog få en helt egen tråd.
 
Nu tänker jag, att detta är en väldigt intressant och viktig fråga.

MEN inte helt rätt plats att ställa den på. Här i den här tråden bör @Tranan få sin egen plats utan ifrågasättanden och vidare diskussioner. Ett safe space.

Men frågan är intressant och viktig, som sagt, men bör nog få en helt egen tråd.
Absolut! Bra tänkt! Men det var verkligen inget ifrågasättande..
 
Nejdå, det förstår jag absolut. Jag har själv funderingar som spretar åt alla tänkbara håll. Men skulle inte ta upp dessa i @Tranan :s tråd. Skapa gärna en egen :-) @Tranan kan få ha sin tråd för sitt egen mående och sina egna funderingar och sin egen framtid :heart
Är inte det mer en privat dagbok då, om det ska vara ett safe space där det bara handlar om en själv och ingen frågar något?
 
Nejdå, det förstår jag absolut. Jag har själv funderingar som spretar åt alla tänkbara håll. Men skulle inte ta upp dessa i @Tranan :s tråd. Skapa gärna en egen :-) @Tranan kan få ha sin tråd för sitt egen mående och sina egna funderingar och sin egen framtid :heart
Angående aövad andra skriver om sina funderingar kring dessa frågor tror jag att jag redan har gett mitt medgivande till detta. Jag gillar att det diskuteras. Och ska jag leta om det någon annanstans så får det bli så. Angående mitt mående är det mycket flux i det. Just nu är det inte det mest önskvärda. Men diskutera på och fråga på jag svara om jag kan eller orkar.
 
Är inte det mer en privat dagbok då, om det ska vara ett safe space där det bara handlar om en själv och ingen frågar något?
Fast generella frågor om trans är svinenkelt att googla. Det är rätt basic att man inte bombarderar folk från minoritetsgrupper med frågor som är enkla att hitta svar på för egen maskin. Flera av frågorna i inlägget luktar dessutom dog whistles, oavsett om det är avsiktligt eller inte så är det väldigt klumpigt att uttrycka sig så i en tråd där någon kommer ut!!
 
Fast generella frågor om trans är svinenkelt att googla. Det är rätt basic att man inte bombarderar folk från minoritetsgrupper med frågor som är enkla att hitta svar på för egen maskin. Flera av frågorna i inlägget luktar dessutom dog whistles, oavsett om det är avsiktligt eller inte så är det väldigt klumpigt att uttrycka sig så i en tråd där någon kommer ut!!
Är det enkelt att hitta svar på vad som får en att känna sig som en manlig man eller kvinnlig kvinna?

Det var nyheter för mig. Jag har i hela mitt liv aldrig lyckats förstå hur man känner sig kvinnlig eller manlig. Så om det är enkelt att hitta svar på det för egen maskin måste jag vara dum i huvudet, för jag har aldrig lyckats.
 
oh jag har hängt mycket på dem, och har fått många nya kontakter,
Och namn var något som jag trodde jag hade klart för 3 år sedan, men inte.
Så härligt att du har hittat rätt! Ja resan är skakig, men den har blivit lättare nu.

One topic, Jammidadger har varit bra stöd i början.
Honom följer jag, tycker han är helt underbart klockren i sina "svar/ analyser". Kan varmt rekommendera honom även för oss som är cis
 
Är det enkelt att hitta svar på vad som får en att känna sig som en manlig man eller kvinnlig kvinna?

Det var nyheter för mig. Jag har i hela mitt liv aldrig lyckats förstå hur man känner sig kvinnlig eller manlig. Så om det är enkelt att hitta svar på det för egen maskin måste jag vara dum i huvudet, för jag har aldrig lyckats.
Men vad känns rätt för dig? När du lutar åt ena eller andra hållet, vad känner du?
 
Men vad känns rätt för dig? När du lutar åt ena eller andra hållet, vad känner du?
Ingenting. Jag förstår inte vad orden betyder, vad det är för känsla man har när man känner sig manlig eller kvinnlig.

Som liten var jag alltid pojke i mina lekar. Jag tänkte aldrig ens på att det skulle vara något speciellt, det var bara självklart att jag kunde vara det. Och sen hade jag killkläder en period som tonåring, och sen andra perioder tjejkläder. Ibland tog folk fel på kön och tyckte det var hemskt pinsamt, men jag fattade aldrig varför de tyckte det var pinsamt. Det spelar ingen roll för mig vilket kön folk tror att jag har. Jag tror det kan hänga ihop med min oförmåga att förstå vad det är att känna sig kvinnlig och manlig.
 
Är det enkelt att hitta svar på vad som får en att känna sig som en manlig man eller kvinnlig kvinna?

Det var nyheter för mig. Jag har i hela mitt liv aldrig lyckats förstå hur man känner sig kvinnlig eller manlig. Så om det är enkelt att hitta svar på det för egen maskin måste jag vara dum i huvudet, för jag har aldrig lyckats.
Jag tänker att det är baserat på könsrollerna som samhället konstruerat och hur väl en passar in i det, alltså föränderligt och kanske även lite olika beroende på vem man frågar, och att det sannolikt finns forskning på just könsrollerna som man antagligen kan hitta och titta på om det är svårt att alls identifiera dem. Jag identifierar mig inte med att "känna mig som något", men jag är väldigt medveten om att de könsrollerna finns och ungefär hur de ser ut i mitt kulturella sammanhang. Utifrån det gissar jag mig till ungefär vad folk menar när de säger så.
 
Hoppas det är ok att jag frågar, jag gissar det iom att du skriver här, men du får absolut säga nej ☺️ Vad innebär det, om det går att sätta ord på, att känna sig som en manlig man?

Själv känner jag mig ganska ”okönad ” även om jag är heterosexuell så ser jag inte på mig själv som ett specifikt kön. Jag tvivlar inte på att jag är kvinna heller. Lite konstigt dethär.
Klart att du ska fråga!

Men som andra redan tagit upp i tråden så backar jag ur p.g.a detta är @Tranan s tråd :heart
Som jag skrev redan i mitt inlägg så var det lite halvt OT och mina egna tankar. Ber om ursäkt för det!

Jag svarar gärna hur jag tänker och pratar vidare om mina egna funderingar, som startades av denna tråd och ett tv-program, MEN isåfall i en annan tråd ;)
 
Jag tänker att det är baserat på könsrollerna som samhället konstruerat och hur väl en passar in i det, alltså föränderligt och kanske även lite olika beroende på vem man frågar, och att det sannolikt finns forskning på just könsrollerna som man antagligen kan hitta och titta på om det är svårt att alls identifiera dem. Jag identifierar mig inte med att "känna mig som något", men jag är väldigt medveten om att de könsrollerna finns och ungefär hur de ser ut i mitt kulturella sammanhang. Utifrån det gissar jag mig till ungefär vad folk menar när de säger så.
Jag vet också att könsroller finns, men det är väl en helt annan sak?

Eller menar du att ”känna sig manlig” är en känsla man bör få när man gör något som kan uppfattas som könsmärkt manligt? Typ att om jag dricker en öl, så borde det ge mig den känslan? Men jag får ju ingen sån känsla. Jag fattar fortfarande inte vad det är för känsla jag ska få.
 
Ingenting. Jag förstår inte vad orden betyder, vad det är för känsla man har när man känner sig manlig eller kvinnlig.

Som liten var jag alltid pojke i mina lekar. Jag tänkte aldrig ens på att det skulle vara något speciellt, det var bara självklart att jag kunde vara det. Och sen hade jag killkläder en period som tonåring, och sen andra perioder tjejkläder. Ibland tog folk fel på kön och tyckte det var hemskt pinsamt, men jag fattade aldrig varför de tyckte det var pinsamt. Det spelar ingen roll för mig vilket kön folk tror att jag har. Jag tror det kan hänga ihop med min oförmåga att förstå vad det är att känna sig kvinnlig och manlig.
så du känner att du är en NB kanske? (du behöver inte svara.)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
2 072
Senast: MML
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 956
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 988
Senast: tuaphua
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
646
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp