Vad fint tips med dokumentären om Lee. Jag har sett den nu och den berör verkligen!
Fint av Lee att dela med sig av sin resa och alla sina känslor, även det jättejobbiga!
Jag vill ju försöka lära mig mer för att minimera risk för att jag råkar såra någon. Samtidigt vill jag ju inte att människor som har historier likt Lee ska känna sig som någon jäkla google/lexikon och vill inte fråga så mycket till random folk. Tror dokumentären kan ge insikt för många.
Så sorgligt att människor inte får vård snabbare än så. Och otroligt hemskt att folk ska behöva oroa sig över att tex barnen ska bli mobbade, bli utstötta, förlora sina jobb etc. Allt bara för att de vill få vara sig själva.
Men också fantastiskt att det idag finns mer kunskap, rutin, tekniker om hur man kan hjälpa fysiskt tex.
Jag bodde för många år sedan i några år med en kompis som då försökte hitta sig själv både vad gäller könsidentitet och sexuell läggning. Då fanns ju mindre kunskap, mindre hjälp att få mentalt som fysiskt.
Jag var så glad att min vän främst umgicks i konstkretsar där det på den tiden var mer accepterat att inte följa cis-mallen så att hon aldrig behövde oroa sig så mycket för omgivningens reaktioner när många andra stack utanför normens mallar.
Tycker också det känns hoppfullt att en yngre släkting bara ställde sig upp i skolan och meddelade att från och med heter jag detta och är kvinna. Hon upplevde att det inte var ett val. Men det fina var att hon inte var orolig. Jag hoppas det innebär att yngre generationer är mer öppna, mer medvetna och att det kan ge hopp för en mer inkluderande framtid.