Försöker hitta en ny identitet.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nja, det som skaver är snarare att antingen ska man vara trans med könsdysfori, eller också är man cis, förstår ingenting och ska vara tyst. Allt eller inget, liksom. Jag tycker ofta det blir lite dikotomt.
Jag misstänker att många sammankopplar begreppet cis med heteronormativitet och känner sig lite kvävda, men det behöver inte alls innebära något så snävt. Sedan säger jag inte att det skaver för dig därför, kom bara att tänka på det.
 
Det är samma för mig. Nu råkar jag ha den här kroppen och den här hudfärgen och den här kroppsformen, men jag hade ju varit jag med en annan kropp också. Jag har alltså ingen dysfori, men min identitet är inte direkt knuten till mitt kön.

Jag vet inte om det är enklare som kvinna kanske? Som barn och tonåring trivdes jag bäst i killkläder, men det var liksom ingen som kom springande med etiketter för det. Det är ok att ha kort hår och killkläder som tjej.
Man är den man är, man är inte sin kropp eller sitt könsorgan. :) Jag tycker man alltid ska bygga sin identitet utifrån hur man är som person, sen kan man uttrycka sin identitet genom kläder/stilar istället. Trivs man inte med sin kropp eller kön, går det självklart att operera och man ska självklart göra det som känns bäst för en. Själv har jag skapat den kropp jag trivs bra i genom träning och tatueringar, sen en klädstil som utmärker mig och min identitet. Sen att jag har en snopp istället för slida kan jag leva med. ;) Bröst har jag betydligt större än många kvinnor oavsett, även om det är muskler istället.

Tyvärr är det enklare som kvinna, speciellt i yngre ålder. Jag har haft flera vänner i både från barn- och tonårstiden som varit tjejer men klätt sig som killar och umgåtts med oss precis som vilken annan kille som helst. Men hade jag kommit i klänning, tajta jeans eller bikini hade det absolut inte varit accepterat. Men jag hoppas tiden har förändrats.

Den erfarenheten jag har säger dock att kvinnor är mer accepterande än män, och likaså flickor än pojkar.
 
Man är den man är, man är inte sin kropp eller sitt könsorgan. :) Jag tycker man alltid ska bygga sin identitet utifrån hur man är som person, sen kan man uttrycka sin identitet genom kläder/stilar istället. Trivs man inte med sin kropp eller kön, går det självklart att operera och man ska självklart göra det som känns bäst för en. Själv har jag skapat den kropp jag trivs bra i genom träning och tatueringar, sen en klädstil som utmärker mig och min identitet. Sen att jag har en snopp istället för slida kan jag leva med. ;) Bröst har jag betydligt större än många kvinnor oavsett, även om det är muskler istället.

Tyvärr är det enklare som kvinna, speciellt i yngre ålder. Jag har haft flera vänner i både från barn- och tonårstiden som varit tjejer men klätt sig som killar och umgåtts med oss precis som vilken annan kille som helst. Men hade jag kommit i klänning, tajta jeans eller bikini hade det absolut inte varit accepterat. Men jag hoppas tiden har förändrats.

Den erfarenheten jag har säger dock att kvinnor är mer accepterande än män, och likaså flickor än pojkar.
Det är ju alltid mer accepterat att "byta upp sig" än tvärtom :turd:
 
Jag försöker bara må bra, det går väl inte lysande. Har haft en riktig kämpigt idag.
Usch vad jobbigt.
Går det att vila i att det går upp och ner, en bergochdalbana, eller känns det då som att det alltid kommer att vara så jobbigt?
Jag vet själv hur svårt det är att orka lyfta blicken och tänka att blir bättre när det är tufft.
Hoppas att du kan sova inatt.
 
Usch vad jobbigt.
Går det att vila i att det går upp och ner, en bergochdalbana, eller känns det då som att det alltid kommer att vara så jobbigt?
Jag vet själv hur svårt det är att orka lyfta blicken och tänka att blir bättre när det är tufft.
Hoppas att du kan sova inatt.
Jag kommer från en väldigt hög pos i helgen,och nu gäller det bara att återhämta sig och se hur det går. Värsta är allt tvivlandet som går åt alla håll.
 
Ska försöka sova nu.
Hela Dagen har jag mått dåligt och har bara tvivlat på mig själv och denna väg jag har valt.
Den inre monologen är inte så vänlig heller.
Jag hoppas så att när jag vaknar i morgon att allt är bättre.

Det är okej att tvivla, och det är helt normalt också, men som du säger, det är den här vägen du valt, då är det bara att fortsätta gå. Även om det är små små myrsteg vissa dagar så tar du dig framåt. Allt kommer bli lättare tids nog, mindre tvivel, och mer känsla av att du faktist går åt rätt håll. Och du kommer våga ta större och större steg. ❤️

Hoppas du får sova i natt, och du vet att du har oss alla i ryggen, framför och bredvid dig. Det finns väll inget som borde vara så självklart som att en ska få leva som den vill leva, och med den den vill leva med?
 
Man kan också vara bekväm hur som.
Jag är bekväm med att definieras som vad betraktaren ser.
Det är okej både med "grabbarna" och "tjejjen".
Det spelar mig liksom ingen roll, jag har ingen direkt åsikt i frågan.
 
Önskar bara att jag kunde vara bekväm som jag är. Det är inte fallet just nu.
Visst har du börjat få hjälp genom vården? Samtalshjälp, tänker jag främst, med någon erfaren som kan hjälpa dig att reda ut tankar och känslor och gå till botten med saker. Det du går igenom är ju inget man löser med en klackspark och inget man kanske ska ta lätt på, ffa om du tänker medicinsk vård så småningom. Så, jag hoppas du får hjälp med dina tankar och dina tvivel.
 
Visst har du börjat få hjälp genom vården? Samtalshjälp, tänker jag främst, med någon erfaren som kan hjälpa dig att reda ut tankar och känslor och gå till botten med saker. Det du går igenom är ju inget man löser med en klackspark och inget man kanske ska ta lätt på, ffa om du tänker medicinsk vård så småningom. Så, jag hoppas du får hjälp med dina tankar och dina tvivel.
Men man får ju inte heller tillgång till den medicinska vården så lätt, det krävs en utredning etc. :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
2 072
Senast: MML
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 961
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 989
Senast: tuaphua
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
646
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp