Försämrade försäkringsvillkor

C

Chine

Idag fick jag reda på att min försäkring vid utgången inte kommer att erbjudas mer. Jag har mina hästar i Agria, den där man bara behöver betala självrisken och sedan ingår allt utöver självrisken. Då min häst skadade sig förra året var jag så glad att jag hade den, hur hade jag annars klarat den utgiften? Jag har haft mina hästar försäkrade i alla år (ca 25 år som hästägare till en eller flera hästar) och bara utnyttjat försäkringen två gånger, men dom gångerna har den varit guld värd.
Vad gör man nu om den inte kommer att finnas mer. Räknade ut att hade jag haft den formen som kommer att bli nu när min häst skadade sig så hade jag blivit tvungen att ta bort henne.
Hur kommer ni att göra nu?
Jag har några alternativ:
1. Struntar i försäkring och lägger undan försäkringspengarna varje månad på ett eget konto och använder om olyckan skulle vara framme. Får då ta risken att det blir dyrare än undanlagda pengar och ev. låna lite av den kära banken.
2. Leta efter ett annat bolag. Har bara hittat If som inte har rörlig självrisk, men de ersätter inte om hon måste stå på kliniken. När min häst skadade sig så stod hon på klinik en vecka a 5500 kr, så denna försäkringen täcker ju inte heller mitt behov.
Har ni några mer förslag, förhoppningsvis bättre än mina:idea:

Sv: Försämrade försäkringsvillkor

liten fråga bara...varför skulle din försäkring inte finnas mer?
har också agria och det ända som skett för mig (har samma förs. som du verkar det som) är att premien och självrisken ökat i kostnad. inte kul då man där jag bor inte kan utnyttja den fullt ut ändå pga vi inte har något akutsjukhus i närheten.

hur gammal är hästen osv.:(

Har också den försäkringen. Nu är det självrisk 1800:- och 20% rörlig kostnad. Premien sjönk rejält också nu när de ändrat försäkringen. Gjorde 800:- om året på min häst och han är försäkrad i 20 000:-. Tror att Sveland har kvar fast självrisk och ingen rörlig kostnad.

Du kommer att få infon på nästa försäkringsperiod, mina har kvar de "bra villkoren" till 080601.

Sveland tar inte heller inackorderingskostnader på klinik.
Funderar skarpt på alternativ 1. Innebär att jag själv kan bestämma, men jag tar "risken" att få låna pengar om det behövs. Behövs inte pengarna så är dom mina :bump::bump: och inte försäkringsbolagets.

Har också den försäkringen. Nu är det självrisk 1800:- och 20% rörlig kostnad. Premien sjönk rejält också nu när de ändrat försäkringen. Gjorde 800:- om året på min häst och han är försäkrad i 20 000:-.

Nu har inte jag min häst försäkrad i Agria, utan i Folksam, men förra året ändrades min försäkring och jag skulle då bli tvungen att betala 10% på beloppet + självrisk 1800 och då höjdes premien med mer än 30%! (utan förvarning, fick "beskedet" när det nya inbetalningskortet kom) Innan betalade jag bara självrisken och inget mer.
Riktigt dålig stil tycker jag... Jag förstår inte varför de höjer premien när jag knappt har utnyttjat försäkringen.

Till TS: Har du hästar som skadar sig/blir sjuka ofta hade jag haft kvar försäkringen, är hästarna sjuka/skadade väldigt sällan hade jag istället minskat ner försäkringen (t.ex. minskat belopp för vetvård eller vad du själv anser kan sparas in på) men ändå behållt den. Skulle hästen t.ex. behöva buköppnas akut är det inte kul om hästen inte är försäkrad alls...

Vad menar du med "inackorderingskostnader" på klinik?

Om du har en försäkring med full veterinärvård enligt A1 så täcker den visst upp om du måste ha hästen på klinik under tiden den är sjuk. Jag har aldrig haft några problem med detta.

A

Jag har mina försäkrade i IF och har tagit deras veterinär extra. Där är självrisken fast på 2000kr, och så är veterinärvårdsdelen 100 000kr i ers. Då ingår allt, bla massör & kiroprakter efter veterinärs rek och bolaget godkänt, veterinärens resor, mediciner, avlivning, djurambulans mm...

Kolla upp riktigt en gång till innan din försäkring slutar gälla...
Skulle olyckan vara framme kan det bli dyyyyrt...

Jag är jättenöjd med IF.:bump::banana::bump:
Hade Folksam innan, men då de tog bort fasta delen och gick över på % och rörlig :devil:så bytade jag bolag. Tycker inte IF är så vlådsamt dyra iheller...
Sveland har jag för mig att de fortfarande har % och rörlig....

Att lägga undan så mycket pengar varje månad som ens försäkring kostar kan vara vanskligt (om än frestande om hästen inte varit skadad på många år).

Min förra häst buköppnades för 60.000:-- för några år sedan. Själva operationen, konvalescens mm gick UTMÄRKT och hästen kunde tävla på MSV-nivå endast någon månad efter operationen men frågan är om JAG hade hostat upp ovan nämnda summa ur egen ficka (även om jag hade lyckats spara ihop så mycket pengar). Tror faktiskt inte det....

Btw:

Vilka bolag har fast självrisk och inget mer?

Vi har pratat lite om att spara premie pengarna i stället för att ha försäkring eftersom vi aldrig har utnyttjat någgon försäkring på alla år.

I dag är jag vansinigt glad över att vi har kvar försäkringarna.
En av hästarna blev tvungen att opereras, självklart blev det komplikationer m,m. Nu har det hittils kostat 100.000 kr och mer kommer det att bli.

Jag vet inte vad vi hade gjort utan försäkringen.

Så det gäller att tänka både en och två gånger innan man tar bort en försäkring..... För rätt vad det är händer det som inte får hända.

Eftersom jag jobbar jobbar på IF så tänkte jag reda ut det.

IF har fast självrisk,(utan % utöver självrisken) man kan välja på 2,500:- eller 4000:- självklart blir premien lägre om man väljer
4.000:-

Och klart vi betalar inackordering på klinik om veterinären anser att hästen ska stå kvar för behandling.
Däremot inte om ägaren själv väljer att ha hästen där fast det inte behövs.

Kan ju till exempel vara av bekvämlighets skäl, om det krävs återbesök.
Rätt logisk om ni tänker efter, behövs det då betalar försäkrings bolaget, behövs det inte men man vill ändå ha sin häst där så får man betala själv.

Tack, då har If en ny kund f.o.m den 1/6 och faktiskt fler än en tror jag för vi är nog 5 hästar i stallet som vill ha If-föräkring nu.:bump::bump:Mina hästar har som jag skrev utnyttjat veterinärvården i försäkringen bara 2 gånger på ca 25-30 år med häst, men de gångerna har jag varit så tacksam att den funnits.

Om det du skriver stämmer om Agria och kommer att gälla min försäkring också så kan jag konstatera att de i så fall går tillbaka till hur det var förr. Jag har haft egen häst sedan 1994 och hela tiden haft Agria och samma typ av försäkring. Då var det självrisk + 20% av resterande för veterinärvård. Först för några år sedan ändrade Agria till fast självrisk och ingen rörlig del eftersom något/några av de andra bolagen lanserade det upplägget. Att ha det så blev väl alltså för kostsamt för Agria alt. inte tillräckligt lönsamt.:crazy: Tyvärr får jag nog ha kvar min häst i Agria. Han är för krasslig för att det ska vara läge att byta bolag.

Om det du skriver stämmer om Agria och kommer att gälla min försäkring också så kan jag konstatera att de i så fall går tillbaka till hur det var förr. Jag har haft egen häst sedan 1994 och hela tiden haft Agria och samma typ av försäkring. Då var det självrisk + 20% av resterande för veterinärvård. Först för några år sedan ändrade Agria till fast självrisk och ingen rörlig del eftersom något/några av de andra bolagen lanserade det upplägget. Att ha det så blev väl alltså för kostsamt för Agria alt. inte tillräckligt lönsamt.:crazy: Tyvärr får jag nog ha kvar min häst i Agria. Han är för krasslig för att det ska vara läge att byta bolag.

Där kommer du in på en jätteviktig sak!
Man ska aldrig byta bolag om hästen inte är fullt frisk.
Allt som redan finns kommer man nämligen att få resv. på i det nya bolaget

Där kommer du in på en jätteviktig sak!
Man ska aldrig byta bolag om hästen inte är fullt frisk.
Allt som redan finns kommer man nämligen att få resv. på i det nya bolaget

Och då undrar jag hur det egentligen går till? Får nya bolaget lov att titta i hästens journal även om ägaren inte gett sin tillåtelse?

Jo visst vet jag att man ska uppge alla tidigare sjukdomar men OM man nu struntar i det (finns massor av människor som nog skulle göra det...) HUR får då nya bolaget infon?

Begärs en journalkopia ut från kliniken av f-bolaget kommer hästens alla besök med, inte bara det som det krävs ersättning för. Har man då inte varit ärlig i sin påskrift gällande hästens hälsa, ja då är man rätt illa ute. Sen lär man ju kunna se i stjärnorna efter ersättning om f-bolaget inte tillåts titta i hästens journal, den är ju liksom grunden till beslutet om utbetalning.

Tror själv inte att det kommer dröja länge förrän alla bolag är tillbaks till även en rörlig del på självrisken. För några år sen blev det en upptrissad konkurrenssituation som ledde fram tillborttag av den rörliga delen. Bolagen gick troligen hyffsat mycket back och nu när marknaden stabiliserat sig lite så ändras det tillbaks. Ändringen tillbaks sker ju också hos bolagen i samma ordning som den infördes, Folksam först, Agria sen och snart hakar If och Sveland också på.

Att ta bort en befintlig vet.vårdförsäkring för att själv istället lägga undan, ja då lär det ta hela hästen livstid och lite till innan man har sparat ihop till tex en ev buköppning, hoppas bara den inte behöver det innan den dör alltså....

Senast ändrad:

Och då undrar jag hur det egentligen går till? Får nya bolaget lov att titta i hästens journal även om ägaren inte gett sin tillåtelse?

Jo visst vet jag att man ska uppge alla tidigare sjukdomar men OM man nu struntar i det (finns massor av människor som nog skulle göra det...) HUR får då nya bolaget infon?

Nej försäkringsbolagen får inte och tar inte del av hästens journal förrän det blir en skade anmälan.

Man får lämna försäkrings numer på gamla bolaget och sedan ringer helt enkelt det nya bolaget dit och frågar om hästen har haft några skador.
Det här är ett samarbeta försäkrings bolagen emellan, som alla bolag gör.
Att lämna oriktiga uppgifter kan i värsta fall räknas som försäkrings bedrägeri och det är straffbart (nu ska det sägas att det gäller betydligt värre saker än att man har glömt att uppge en skada som var för flera år sedan, det ska betydligt mer till för att det ska räknas som försäkrings bedrägeri)

Men om hästen i fråga haft en skada, och inte har några reservationer från det gamla bolaget då? Hur funkar det då?

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 109
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 055
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag har blivit erbjuden att överta en häst från en ridskola, som ska triangelmärkas. Den kommer att vara ridbar men bara för...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 334
Senast: ako
·
Ekonomi & Juridik Jag måste ha haft maximal otur när det gäller min självriskperiod på hästens försäkring. Mitt bolag har en fast självrisk per...
Svar
4
· Visningar
1 446
Senast: Angel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama