Försämrade försäkringsvillkor

Sv: Försämrade försäkringsvillkor

Till 2600 i fast höjdes den förra året och något annat än 10% i rörlig finns det ingen information om.

Jag hade min häst försäkrad i Agria, och i och med denna försämring så kollade jag upp villkoren i andra bolag. Vilket ledde till att jag bytte till Sveland.

Även om Sveland tar bort att de ersätter 100% efter dragen självrisk har de ändå mkt bättre villkor. En helt annan typ av försäkring som passade mig, kallades tävlingshästförsäkring. Enkla villkor på hur de betalar ut livvärde eller minskad brukbarhet. Självrisken var dessutom mindre än halva i Agria.
Så nu har jag bytt bolag och fått en bättre försäkring, som ersätter 100% i stället för bara 80%, en självrisk som är mindre än hälften av Agrias. Och det till samma premie.

Hej! Jag är ny här på buke.
Satt och läste här i går och tänkte att jisses det här måste jag kolla upp, så jag ringde till If imorse då det är dags att betala försäkringarna nu. Jag har två kallblodstravare den ena är 15år har aldrig varit sjuk/skadad och kostar hos Agria med den försäkring jag har idag 1390:- på If skulle den kosta 3326:-. Min andra är 4 år och har heller aldrig varit sjuk/skadad kostar hos Agria 1656.- på If ville dom ha 2531:-. Visserligen har jag ingen fast självrisk men det var för stor skillnad. Sen var killen som svarade lite halvkul då han inte hittade kallblodstravaren som ras ville han räkna på kallblodskorsning. Jag sa att nej det går inte då ville han räkna på varmblodstravare så till slut bad jag honom söka nordsvenksk travare
och hos If heter rasen så. Men jag ska kolla vidare ngn annan dag ev
finns det ngt billigare bolag.

Jag kommer att teckan min häst hos if ringde runt och dom har helt klart de bästa villkoren

Som redan har sagts, byta INTE bolag om inte hästen är 100% frisk.
Ni kommer att få resv. på sjukdomen hos ett nytt bolag (gäller samtliga bolag!)
Är det däremot helt frisk är det inget som hindrar att man bytar bolag.

Vad menas med 100% frisk? Att hästen aldrig har behövt veterinärvård? Eller haft skada tidigare men nu är ok?

Det menas att hästen inte har någon kronisk sjukdom av något slag.
Att den inte har något som kan komma tillbaks.
Att om man gjorde en besiktning det i så fall inte skulle bli några anmärkningar.
(behövs i regel ingen besiktning när man byter bolag, undantag kan dock förekomma)

Inget bolag ersätter sånt som redan finns, utan då blir det resv. på just det (övrigt ersätts naturligtvis)

Och om man har man någon resv. på gamla bolaget blir det samma på nya också.
Men just det spelar ju ingen roll, har man redan resv på gamla bolaget får man ju inget där heller.
Värre är det om man inte har någon resv på gamla bolaget, men hästen har en kronisk sjukdom, då är det inte så roligt att få resv. på den sjukdomen på det nya bolaget.

Sjönk din? Min blev 100 kr dyrare samtidigt som den blev sämre:(

Jag sliter mitt hår när det kommer till det här med försäkringar! :crazy:

Jag har runt 10 hästar försäkrade (varierar lite) varav flera är ganska dyra hästar. Jag betalar stora pengar i försäkringar varje månad/år och det är verkligen en stor utgift som jag har börjat se över.
Att ha hästarna oförsäkrade och betala in på ett eget konto (som sjoberga) har slagit mig men det är inte aktuellt för min del dels då jag vet att det blir svårt att låta de pengarna vara när/om det krisar på andra håll och dels är livvärdena på flera av hästarna mycket högre än vad jag skulle samla ihop på ett år....jag har helt enkelt inte råd att bli av med en av dom hästarna, det är stora investeringar i min lilla firma.... Dessutom vill jag ha mina uppfödningar och andra hästar som ska säljas väl försäkrade då det är ett skydd både för mig och en ev hästköpare!

Men nåt måste man ju göra! Har mina hästar i Folksam nu och ganska väl försäkrade även om jag inte har råd att ha alla i sina fulla värden.
Har kollat med If och fått offert, men än sålänge inte fått ner premien till densamma, pular lite med olika sätt att lägga hästarna för att se om det kan bli billigare ändå utan att ge avkall på för mycket.
Det jag tycker är segt med If är att, om jag förstått det rätt, inns någon ren avelsförsäkring som typ A7 i Folksam där jag nu har mina avelsston, utan jag måste lägga dom i en motsvarande "A1-a" (en av anledningarna till att premien blir högre) för att få skydd vad gäller problem med reproduktion eller andra "avelsproblem"....vilket känns lite onödigt.

Dessutom har jag mycket bra kontakt med mitt ombud sedan flera år på Folksam vilket gör att man känner sig lite osäker på att byta men till syvende och sist kommer det att bli ekonomin som avgör. Tycker det skulle finnas någon slags mängdförsäkring för folk som har många hästar, inte bara rabatten.... men det är väl svårt att få ihop en sådan antar jag.

Dessutom vill jag ha mina uppfödningar och andra hästar som ska säljas väl försäkrade då det är ett skydd både för mig och en ev hästköpare!

Jo, sysslar man med att sälja hästar som del av verksamheten är det en klar säljfördel att de är försäkrade när ägandet övergår, dvs att det går att ta över försäkringen. Vi har ingen sådan verksamhet så för vår del är det inga problem. Vi har heller inga extrema värden på någon enskild häst - rent ekonomiskt går alla att ersätta i spannet 30.000 - 70.000 kr.

Ett alternativ är väl dock att hålla alla oförsäkrade och när försäljning blir aktuell kan man som säljare ta på sig att försäkra in hästen med vet. besiktning innan ägandet övergår.

Att hålla pengarna på särskilt konto och inte använda till annat är ändå bara en disciplinär fråga, man ska givetvis betrakta pengarna och reservkapitalet som om de vore i ett försäkringsbolags kassa. Om man inte litar på sig själv är det självklart svårt, men då kan mycket annat också vara jobbigt....

Och psst... det är inte helt smart att byta heller...!

Har man en försäkring från fölstadiet så skulle inte jag byta.

Ja detta har jag hört någonstans också, medan andra sagt att det inte stämmer... Därför är jag osäker på om jag vågar byta...

Har än så länge utan rörlig självrisk fram till december, och har väl haft lite otur och haft hästen på klinik i 2 veckor. Självrisken gick på 2800 då, men med även en rörlig del skulle det blivit omkring 9000 istället, det är rätt stor skillnad så därför skulle man ju vilja byta till ett bolag utan rörligt, när nu agrias försäkring övergår till det nya systemet vid förlängning...

Men, vad är det som gör att man inte bör byta bolag om hästen haft samma sedan den var föl?

Jag har aldrig haft min häst försäkrad. Från början skulle jag försäkra, men det vart aldrig så.. så det har automatiskt blivit alt. 1 för vår del. Nu är hon ju 12 år å någon liten skavank hittar de säkert som sedan gör att försäkringen inte skulle täcka ifall hon blir sjuk. Men det innebär ju också att jag inte skulle ha råd med dyra operationer eller liknande.

När vi ändå pratar om försäkringar... En stallkompis fick avliva sin häst akut för ca 2 veckor sedan, hästen har gjort något i hagen och halskotpelaren vart rejält sned, hästen vinglade i bakdelen och kunde bara gå i sidled ställd som en ostbåge.... vet. kom ut och beslutade om nödslakt omgående. Hästen var A1 försäkrad med tillägg Agria Incident. Tror ni försäkringen täckte kostnaden för nödslakt??
Nej.... det gjorde den inte! Det var inte veterinärvård, hälsar Agria. 6000:- landade det på. Hästen var 13 år - försäkrad i hela sitt liv, inte tidigare skadad. De där pengarna är ju betalda flera gånger om i det här fallet......

Agria Plus Veterinärvård
Med denna tilläggsförsäkring kan du även få ersättning för djurambulans, veterinärens resekostnader, medicin som utlämnats eller föreskrivits på recept samt avlivningskostnader.

*kl*

Det lönar sig faktiskt att ringa runt. Jag ska försäkra in mitt föl nu, jag ville ha ett väldigt lågt livbelopp men vetrinärvård upp till 100.000, fria mediciner etc samt en fast självrisk (ingen rörlig del) och dolda fel försäkring.
Det bolag jag fastnade för hade halverad premie jämfört med det dyraste!

Så gjorde jag förra året när jag skulle försäkra in mitt föl men en viktig detalj är att kolla vad fölet kommer att kosta när det fyller ett. Vet åtminstone ett bolag som har KRAFTIG fölrabatt, dvs första året men när det året är över så skjuter premien i höjden samt att villkoren även förändras. Något nog så viktigt att tänka på.

En stallkompis fick avliva sin häst akut för ca 2 veckor sedan, hästen har gjort något i hagen och halskotpelaren vart rejält sned, hästen vinglade i bakdelen och kunde bara gå i sidled ställd som en ostbåge.... vet. kom ut och beslutade om nödslakt omgående. Hästen var A1 försäkrad med tillägg Agria Incident. Tror ni försäkringen täckte kostnaden för nödslakt??
Nej.... det gjorde den inte! Det var inte veterinärvård, hälsar Agria. 6000:- landade det på. Hästen var 13 år - försäkrad i hela sitt liv, inte tidigare skadad. De där pengarna är ju betalda flera gånger om i det här fallet......

Agria Incident är till för de fall där hästen skadar en människa, inget annat.
Agria Plus ersätter kostnader för avlivning.
Det gäller att ha rätt försäkring, vilket din stallkompis troligen inte hade.

Immer

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 109
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 055
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag har blivit erbjuden att överta en häst från en ridskola, som ska triangelmärkas. Den kommer att vara ridbar men bara för...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 334
Senast: ako
·
Ekonomi & Juridik Jag måste ha haft maximal otur när det gäller min självriskperiod på hästens försäkring. Mitt bolag har en fast självrisk per...
Svar
4
· Visningar
1 446
Senast: Angel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama