Försämrade försäkringsvillkor

Sv: Försämrade försäkringsvillkor

Perfekt!
Många gånger blir man nära vänner också, särskilt om man pratar ofta med varandra.

Ja, vi har inte haft ngt bra ombud på Agria, det var dåligt utbud på dem i mitt område...så det har varit kontakt med kundcenter varenda gång och jag är alldeles för dålig på att verkligen notera vad det heter ( det är ju ofta olika namn varenda gång ). När det strular till sig så kommer ju alltid den frågan; jaha, och vem har du pratat med då?

Snart har jag fått över de flesta försäkringar på annat bolag dock, och har där ett visserligen långväga ombud men ett väldigt sympatiskt och effektivt ombud som ibland susar omkring här på Buke:)

:bow::bow::bow::bow:

Det är mycket möjligt att forskaren har rätt, men om det är felaktiga träningsmetoder som har orsakat t ex kotledsinflammationer så behöver man ju häva inflammationen först. Sedan kan man diskutera träningsupplägg så att hästen förhoppningsvis inte behöver få det igen.
Forskaren var mer inne på att en stor andel berodde på ren träningsvärk - som endast botas genom vila, helt utan medicinering. Bakgrunden är att många åker till klinik alldeles så fort man märker något som inte är 100%. Det blir dyrt för försäkringsbolagen.

Edit: Jag har en tämligen billig häst avseende liv- och marknadsvärde, men för mig som ägare går inte hans värde att mäta i pengar. Att ha en försäkring som täcker veterinärvård på upp till 100000 kr och diverse annat är en självklarhet för mig för att hästen ska kunna få adekvat vård. En sådan summa kan jag inte få fram annars även om jag skulle spara försäkringspremien. Jag skulle dock inte utsätta hästen för tveksamma behandlingar och ingrepp om de var tvivelaktiga ur djurskyddspunkt. Jag utgår ifrån att seriösa veterinärer säger stopp i vissa lägen också.

På något sätt måste man säkra upp tillgången på vård för sina djur. Antingen genom försäkringar eller genom tillgång till kapital. Det senare innebär ju i princip att man har sitt eget försäkringsbolag, vilket är grymt mycket billigare om man befinner sig i extrema lågriskgrupper som inte identifieras av försäkringsbolagen.

Årspremien för mina hästar ligger på ca 60.000 kr, om jag ska ha de så bra försäkrade som jag önskar. De pengarna växer snabbt till ett kapital som kan säkras till vård.

Enda egentliga problemet som blir riktigt jobbigt ekonomiskt är om någon riktigt allvarlig sjukdom skulle drabba samtliga djur samtidigt.

På något sätt måste man säkra upp tillgången på vård för sina djur. Antingen genom försäkringar eller genom tillgång till kapital. Det senare innebär ju i princip att man har sitt eget försäkringsbolag, vilket är grymt mycket billigare om man befinner sig i extrema lågriskgrupper som inte identifieras av försäkringsbolagen.

Årspremien för mina hästar ligger på ca 60.000 kr, om jag ska ha de så bra försäkrade som jag önskar. De pengarna växer snabbt till ett kapital som kan säkras till vård.

Enda egentliga problemet som blir riktigt jobbigt ekonomiskt är om någon riktigt allvarlig sjukdom skulle drabba samtliga djur samtidigt.

*KL*

Men hur resonerar ni som funderar på att ha oförsäkrade hästar? Det är ju inte bara när hästen hamnar på djursjukhus som försäkringen täcker, om olyckan är framme och hästen måste tas bort så får man ju ut sin livförsäkring. Jag skulle aldrig nånsin kunna köpa en likvärdig häst med samma utbildningsståndpunkt som han har om jag inte hade honom försäkrad.

*KL*

Men hur resonerar ni som funderar på att ha oförsäkrade hästar? Det är ju inte bara när hästen hamnar på djursjukhus som försäkringen täcker, om olyckan är framme och hästen måste tas bort så får man ju ut sin livförsäkring. Jag skulle aldrig nånsin kunna köpa en likvärdig häst med samma utbildningsståndpunkt som han har om jag inte hade honom försäkrad.

Det är inte bara funderingar. Har haft oförsäkrade hästar nu i 3 år och det var det bästa beslut jag tagit någonsin, ekonomiskt.

Enkelt, istället för att betala 60.000 kr i premier årligen till ett bolag sätter man av den summan. För 60.000 kr får man en riktigt bra islandshäst, så en häst om året kan man ersätta i "liv"-kapital. Nu har vi inte haft några försäkringsärenden (dvs vård utöver självrisk) sedan 3 år tillbaka och har därmed gjort en stor ekonomisk vinst på att inte bekosta andras risktagande och frekventa klinikbesök. Perfekt.

Däremot kan jag inte påstå att jag skulle råda alla hästägare att göra likadant - man måste bedöma sin risk, kontra premie och sedan också möjligheten att klara ekonomiskt att vara sitt eget "försäkringsbolag".

Istället kan jag för mitt liv inte förstå att man har sin häst försäkrad om man är pengatät som ett troll och tycker att man har en låg risk.

Försäkringsbolagen driver affärsmässig verksamhet med krav på avkastning, helt naturligt. Det är liksom ingen ideell verksamhet. Så länge deras produkter är grymt överprisade, eller rättare sagt inte passar mig, kommer jag inte heller att anlita dem.

Med EN häst så är det ju svårt att motivera att man inte försäkrar.

Men med stallet fullt så...

På ridskolan hade vi en avbrottsförsäkring och alla hästarna katastrofförsäkrade. Det var iaf bättre än inget och kostade inte så mkt per år.

Forskaren var mer inne på att en stor andel berodde på ren träningsvärk - som endast botas genom vila, helt utan medicinering. Bakgrunden är att många åker till klinik alldeles så fort man märker något som inte är 100%. Det blir dyrt för försäkringsbolagen.

Tja, jag antar att forskaren har någon form av statistik som påståendet baseras på. Vet du var du har läst/hört det? Det skulle vara intressant att ta del av studien.

Jag har en halvstor "brun" häst och finns alltså i dressyr/hopp-världen. Jag kan inte komma på någon bekant som har åkt till klinik med hästen utan att först ha väntat 1-2 veckor efter att exempelvis en hälta eller andra besvär har visat sig. Det är liksom ett litet projekt att ta sig till klinik också eftersom man kanske måste ta ledigt från jobbet, ev fixa bil och släp osv.

Tja, jag antar att forskaren har någon form av statistik som påståendet baseras på. Vet du var du har läst/hört det? Det skulle vara intressant att ta del av studien.

Jag har en halvstor "brun" häst och finns alltså i dressyr/hopp-världen. Jag kan inte komma på någon bekant som har åkt till klinik med hästen utan att först ha väntat 1-2 veckor efter att exempelvis en hälta eller andra besvär har visat sig. Det är liksom ett litet projekt att ta sig till klinik också eftersom man kanske måste ta ledigt från jobbet, ev fixa bil och släp osv.

Lars Roepstorff (veterinär och forskare vid SLU) i Stallmagasinet nr 3 2008 (från Kunskapsmässan Häst 2008 i Västerås). Citat:
"90 procent av alla hästar som kommer till hästklinikerna är friska. De är inte i behov av medicinsk behandling utan har helt enkelt träningsvärk."

Nästa citat:
"Egentligen handlar det ofta om träningsvärk som skulle avhjälpas med vila eller omlagd träning. Visst kan man bryta en ond cirkel med mecicinsk behandling men det är bara att bota symtomen. Orsaken är ryttaren."

Nästa:
"Felet är vårt försäkringssystem. Idag har vi en användbarhetsförsäkring, det krävs böjprov för att få försäkra. När hästen sedan får ett ridproblem åker man till klinik. Där hittar man en reaktion och så behandlas hästen för att sedan kanske slås ut. Är hästägaren tillräckligt envis så går det att hitta fel på alla hästar. Så är det tyvärr."

Har man väntat 1 vecka på att en hälta ska ge med sig med full vila - så visst är det dags för veterinärbesök. Frågan är om man ska ge sig iväg till kliniken, men efter den tiden tycker även jag att det är OK.

Har aldrig varit med om att en hälta suttit mer än ett par dagar, utom den gången då det var så tvärkört att vi fick avliva hästen, då var vi på klinik och hade massor av veterinärbesök - och fick sedan också ut livpengarna från försäkringen.

Nu har inte jag min häst försäkrad i Agria, utan i Folksam, men förra året ändrades min försäkring och jag skulle då bli tvungen att betala 10% på beloppet + självrisk 1800 och då höjdes premien med mer än 30%! (utan förvarning, fick "beskedet" när det nya inbetalningskortet kom) Innan betalade jag bara självrisken och inget mer.
Riktigt dålig stil tycker jag... Jag förstår inte varför de höjer premien när jag knappt har utnyttjat försäkringen.

Till TS: Har du hästar som skadar sig/blir sjuka ofta hade jag haft kvar försäkringen, är hästarna sjuka/skadade väldigt sällan hade jag istället minskat ner försäkringen (t.ex. minskat belopp för vetvård eller vad du själv anser kan sparas in på) men ändå behållt den. Skulle hästen t.ex. behöva buköppnas akut är det inte kul om hästen inte är försäkrad alls...

Jag har oxå folksam men jag pratade med dom för en vecka sen o nu är självrisken 2600kr +20% helt plötsligt!!

Dom skulle höja igen snart sa dom + att dom tog bort möjligheten att ha obegränsad vet vård ,, ner till 100 000 kr nu , o den kostar 60kr mera i månaden !
Jag funderar på sveland ist .

Lars Roepstorff (veterinär och forskare vid SLU) i Stallmagasinet nr 3 2008 (från Kunskapsmässan Häst 2008 i Västerås). Citat:

Tack för referens och citat! Jag skulle fortfarande vilja se statistiken som han baserar uttalandena på eller om det är hans personliga tillspetsning av saken. Men det kan ju inte du hjälpa mig med.;)

Har aldrig varit med om att en hälta suttit mer än ett par dagar, utom den gången då det var så tvärkört att vi fick avliva hästen, då var vi på klinik och hade massor av veterinärbesök - och fick sedan också ut livpengarna från försäkringen.
Då har du haft det bra trots att du har en ras med fallenhet för spatt. Jag är ju en vanlig hobbyhästägare och är inne på häst nr 2 med spatt nu. Till det kan vi lägga ett par vrickningar på de 15 år jag har haft häst, en senskada, några hovbölder (de fixade hovis) och ryggproblem pga spatten. Jag brukar halvt på skämt, halvt på allvar säga att när jag blir gammal ska jag ha en snäll islänning att luffa i skogen med. Det kanske inte är så dumt med tanke på veterinärräkningar heller.

Jag har oxå folksam men jag pratade med dom för en vecka sen o nu är självrisken 2600kr +20% helt plötsligt!!

Dom skulle höja igen snart sa dom + att dom tog bort möjligheten att ha obegränsad vet vård ,, ner till 100 000 kr nu , o den kostar 60kr mera i månaden !

Enl hemsidan är det 10% som gäller. Att de begränsat den obegränsade känns inte konstigt alls. Visst var det bra med obegränsat så länge det varade men det kan ju "vem som helst" räkna ut att ett sådant villkor inte är hållbart i längden.

Ta en titt på era bilförsäkringar (eller hemförsäkringar) så inser ni att häst/djurförsäkringar är BRA och man får ersättning för betydligt mer med dem.

Enl hemsidan är det 10% som gäller. Att de begränsat den obegränsade känns inte konstigt alls. Visst var det bra med obegränsat så länge det varade men det kan ju "vem som helst" räkna ut att ett sådant villkor inte är hållbart i längden.

Ta en titt på era bilförsäkringar (eller hemförsäkringar) så inser ni att häst/djurförsäkringar är BRA och man får ersättning för betydligt mer med dem.

Jag är övertygad om att för djurskyddssynpunkt så är det bättre med ett tak på försäkringen så Djursjukhusen inte kan använda hästen som försökskaniner !!!

Mia

Jag tycker inte att det är rimligt att lägga 100.000 kr på en operation på en häst som är värd 20.000 kr. Jag tycker det är orimligt att försäkringarna täcker det. Och därför har vi idag också ganska orimliga premier i försäkringssystemet.

Jag är en sån där häst ägare som opererat häst för drygt 100.000 kr, men livvärdet är bara 15.000 kr på hästen. I vårt fall var det från början en rutin operation av en lös benbit skulle gå på 15.000 kr. Tyvärr visade det sig under operationen att det inte bara var en lösbenbit utan en gammal skada i hasleden som inte synts på röntgen. Tyvärr blev det komplikationer när kliniken behandlade leden 2 veckor senare. Hästen opererades akut om och blev kvar i 1 vecka, det kostade ytterligare 50.000 kr. Tyvärr så är ju prognosen inge vidare. Jag är evigt tacksam att jag har den försäkringen jag har, så att hästen fick den vården den verkligen behövde.

Hade vi vetat hur läget var från början hade vi funderat både en och två gånger på hur vi skulle ha gjort.

Jag har aldrig haft min häst försäkrad. Från början skulle jag försäkra, men det vart aldrig så.. så det har automatiskt blivit alt. 1 för vår del. Nu är hon ju 12 år å någon liten skavank hittar de säkert som sedan gör att försäkringen inte skulle täcka ifall hon blir sjuk. Men det innebär ju också att jag inte skulle ha råd med dyra operationer eller liknande.

När vi ändå pratar om försäkringar... En stallkompis fick avliva sin häst akut för ca 2 veckor sedan, hästen har gjort något i hagen och halskotpelaren vart rejält sned, hästen vinglade i bakdelen och kunde bara gå i sidled ställd som en ostbåge.... vet. kom ut och beslutade om nödslakt omgående. Hästen var A1 försäkrad med tillägg Agria Incident. Tror ni försäkringen täckte kostnaden för nödslakt??
Nej.... det gjorde den inte! Det var inte veterinärvård, hälsar Agria. 6000:- landade det på. Hästen var 13 år - försäkrad i hela sitt liv, inte tidigare skadad. De där pengarna är ju betalda flera gånger om i det här fallet......

Men snälla, läser man försäkringsvillkoren så vet man vad som ingår. I en A1 ingår inte avlivning, har nog aldrig gjort, mig veterligen. Det finns tillägg att teckna om man vill att det ska ingå. Svårare är det inte. Incident är ju en personförsäkring och inte en hästförsäkring och har således inget med det hela att göra.

Tecknar man inte helförsäkring på bilen så ingår inte vagnskada. Då kan man inte komma och klaga i efterhand och säga att man minsann betalat för ersättning flera gånger om.

Och psst... det är inte helt smart att byta heller...!

Har man en försäkring från fölstadiet så skulle inte jag byta.

Och psst... det är inte helt smart att byta heller...!

Har man en försäkring från fölstadiet så skulle inte jag byta.

Som redan har sagts, byta INTE bolag om inte hästen är 100% frisk.
Ni kommer att få resv. på sjukdomen hos ett nytt bolag (gäller samtliga bolag!)
Är det däremot helt frisk är det inget som hindrar att man bytar bolag.

Som redan har sagts, byta INTE bolag om inte hästen är 100% frisk.
Ni kommer att få resv. på sjukdomen hos ett nytt bolag (gäller samtliga bolag!)
Är det däremot helt frisk är det inget som hindrar att man bytar bolag.

Ja och hur vet man det till 100% finns alltid kryphål för försäkringsbolagen !

Hittar man något gammalt hästen aldrig haft problem med som man inte vetat om så kan man ge sig på att bolaget säger att det tillhör skelletförändringen eller något och då tar inte det nya bolaget detta !?

Skulle faktiskt inte tordas byta bolag ÄVEN om HÄSTEN är FRISK idag mig veterligen :eek:

Mia

Nu har inte jag min häst försäkrad i Agria, utan i Folksam, men förra året ändrades min försäkring och jag skulle då bli tvungen att betala 10% på beloppet + självrisk 1800 och då höjdes premien med mer än 30%! (utan förvarning, fick "beskedet" när det nya inbetalningskortet kom) Innan betalade jag bara självrisken och inget mer.
Riktigt dålig stil tycker jag... Jag förstår inte varför de höjer premien när jag knappt har utnyttjat försäkringen.

Till TS: Har du hästar som skadar sig/blir sjuka ofta hade jag haft kvar försäkringen, är hästarna sjuka/skadade väldigt sällan hade jag istället minskat ner försäkringen (t.ex. minskat belopp för vetvård eller vad du själv anser kan sparas in på) men ändå behållt den. Skulle hästen t.ex. behöva buköppnas akut är det inte kul om hästen inte är försäkrad alls...

Har du bara en självrisk på 1800?? jag har 2600 hos Folksam.

Dessutom så fick vi ett brev här i veckan nu att obegränsad vetvård kommer att försvinna helt och ett tak på 100 000kr kommer att införas :mad:

Dessutom höjdes premierna :mad:

Vi har betalt dyra pengar för den obegränsade under många år och med tävlingshästar som reser en del så finns ju risken att man kommer över 100 000kr om olyckan är framme!

Tycker försäkringsbolagen bara är ocker eg och funderar skarpt på att sluta att ha dem försäkrade och betala allt själv. Vi betalar ju en hel del varje år runt 60 000kr så man kanske skulle lägga undan den summan istället

VA?! Ska dom höja en gång till?! Ja, jag hade också obegränsad med vetvård först men det sänktes automatiskt till 100 000 kr vid förra förnyelsen. Så jag sänkte vetvård till 50 000 istället för att få ner försäkringen på en "rimlig" nivå. Med tanke på att jag inte har utnyttjat försäkringen särskilt mkt de 5 åren jag haft hästen så känns det väldigt onödigt att betala så mkt på försäkringen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 109
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 055
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag har blivit erbjuden att överta en häst från en ridskola, som ska triangelmärkas. Den kommer att vara ridbar men bara för...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 334
Senast: ako
·
Ekonomi & Juridik Jag måste ha haft maximal otur när det gäller min självriskperiod på hästens försäkring. Mitt bolag har en fast självrisk per...
Svar
4
· Visningar
1 446
Senast: Angel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama