Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ok då förstår jag!
På hästen jag syftar till var det en olyckshändelse!
Jag har också IF. Tycker de har bra villkor, plus att de inte har nån rörlig självrisk. Dessutom är de mycket trevliga!
Först för några år sedan ändrade Agria till fast självrisk och ingen rörlig del eftersom något/några av de andra bolagen lanserade det upplägget. Att ha det så blev väl alltså för kostsamt för Agria alt. inte tillräckligt lönsamt.
Det blev för dyrt för Agria eftersom många "passade på" att göra extra undersökningar/behandlingar när självrisken ändå var betald.
Varför skulle det vara mer motiverat med en operation för att det rör en dyr häst Vi "vanliga" djurägare har försäkringar för att kunna behandla våra djur, som i många fall är en del av familjen.
Jag kan ifrågasätta en stor operation om det innebär onödigt lidande för djuret vad det gäller risk under själv ingreppet, lång eftervård med långa boxvilor el liknande. Har jag en försäkring som inte täcker mer en än bråkdel så kan jag tvingas ta ett beslut som jag annars inte skulle ha gjort. Varför ska jag ö ht ha en försäkring om jag ändå tvingas ta banklån för att lösa situationen? Då kan det kanske vara bättre att ha ett eget sparande + det där banklånet om det skulle behövas? Varför slänga pengarna till bolagen då?
Jag tror att bolagen kommer att märka av när de går över gränsen för girighet - det blir många avhopp från "vanliga" djurägare då.
Det är sånt här som gör att det är "guld värt" att ha en kontakt som man alltid ringer till, alltså ett bra ombud (alla är ju tyvärr inte det)
För då är det i regel lättare att rätta till saker som går fel.
Å andra sidan har jag inga av mina 21 hästar försäkrade heller, eftersom jag kan köpa flera riktigt bra hästar varje år för försäkringspremierna. Det är helt orimlig fördelning på risk och premie. Vi "vanliga" hästägare får betala för högriskgrupperna som springer på kliniken ungefär som vi andra verkar/skor hästarna.
Jag tycker att det är många som väljer att göra extra undersökningar/behandlingar bara för att de har en försäkring som täcker stora delar av beloppet. Man åker in till klinik för hältutredning (dvs minst ca 10.000 kr) så fort hästen inte presterar. En veterinär och forskare har lanserat att 90% av klinikbesöken för hälta beror på träningsvärk eller felaktiga träningsmetoder och inte går att medicinskt behandla.
Hej!
Var får man tag på ett sånt ombud då?? Aldrig hört talas om nåt sånt, men med tanke på min hästs historia skulle jag gärna ha ett..
/ Lavinia