Försämrade försäkringsvillkor

Sv: Försämrade försäkringsvillkor

Det beror nog lite på vad det är för något.
Är det en olyckshändelse då är det helt ok på nya bolaget också.
Sjukdom då handlar det om det är något som kan komma tillbaks...

Ok då förstår jag!
På hästen jag syftar till var det en olyckshändelse!

Jag har också IF. Tycker de har bra villkor, plus att de inte har nån rörlig självrisk. Dessutom är de mycket trevliga!

Först för några år sedan ändrade Agria till fast självrisk och ingen rörlig del eftersom något/några av de andra bolagen lanserade det upplägget. Att ha det så blev väl alltså för kostsamt för Agria alt. inte tillräckligt lönsamt.:crazy:

Det blev för dyrt för Agria eftersom många "passade på" att göra extra undersökningar/behandlingar när självrisken ändå var betald.

Och nu, när många byter till bolag som fortfarande har fast självrisk, är det för mig ganska solklart vad som kommer att hända. Även de andra bolagen kommer att inse att det blir för dyrt.

Själv är jag nöjd med Agria, och jag kommer även fortsättningsvis ha alla hästarna försäkrade där.

Immer

Ja Agria är JÄTTEbra...NOT. Tillgänglighet? Satt 35 minuter i telefonkö sen sa det "klick" i luren:mad:

Service? Jag fick ett brev hem, daterat 5 dagar tillbaka, där det står att de bekräftar uppsägningen av min schäfers försäkring, träder i kraft dagen efter! Det är bara det att de har avslutat FEL försäkring!:mad: Jag ringde för ett par veckor sedan och sa upp rottweilerns försäkring, vi diskuterade anledningen och jag sa som det var; ni är för dyra på just den rasen, 4800kr/år är inte rimligt när schäfern kostar runt tusenlappen. Så långt allt väl, hon förstod anledningen och påminde mig bara om att jag riskerade reservationer vid byte av bolag eftersom hon inte är röntgad ännu.
Med detta vill jag ha sagt att de knappast kan ha misstagit sig på vilken hund det gällde.

Så fr i dag har vi en oförsäkrad hund, en äldre ( 7 år ) hund med sjukdomshistoria som alltså är omöjlig att försäkra in någon annanstans. Det går inte att nå Agria för att fråga vad i he-v-te de sysslar med så om han blir sjuk idag så står vi där, trots 7 ÅRS betalande av premier till detta "eminenta" bolag!

Mina hästar ska plockas därifrån ASAP och resterande försäkringar likaså, jag är trött på fummel och dålig tillgänglighet/service. Sen kvittar det att de heter AGRIA och är de som har flest annonser, snyggaste marknadsföringen och tjusiga kontor...

Det är sånt här som gör att det är "guld värt" att ha en kontakt som man alltid ringer till, alltså ett bra ombud (alla är ju tyvärr inte det)
För då är det i regel lättare att rätta till saker som går fel.

Ja, vi har inte haft ngt bra ombud på Agria, det var dåligt utbud på dem i mitt område...så det har varit kontakt med kundcenter varenda gång och jag är alldeles för dålig på att verkligen notera vad det heter ( det är ju ofta olika namn varenda gång ). När det strular till sig så kommer ju alltid den frågan; jaha, och vem har du pratat med då?

Snart har jag fått över de flesta försäkringar på annat bolag dock, och har där ett visserligen långväga ombud men ett väldigt sympatiskt och effektivt ombud som ibland susar omkring här på Buke:)

Det blev för dyrt för Agria eftersom många "passade på" att göra extra undersökningar/behandlingar när självrisken ändå var betald.

Frågan är hur försäkringssystemen för hästar någonsin ska kunna bli attraktiva för en vanlig hästägare med sunt förnuft. Just nu är de miltals ifrån.

Jag tycker att det är många som väljer att göra extra undersökningar/behandlingar bara för att de har en försäkring som täcker stora delar av beloppet. Man åker in till klinik för hältutredning (dvs minst ca 10.000 kr) så fort hästen inte presterar. En veterinär och forskare har lanserat att 90% av klinikbesöken för hälta beror på träningsvärk eller felaktiga träningsmetoder och inte går att medicinskt behandla.

Jag tycker att det är sunt att fortsätta ha en skapligt stor rörlig del i försäkringen, för att motverka dessa onödiga behandlingar.

Sedan som vissa berättar i tråden, att operera en häst för 60.000 - 100.000 kr med oviss utgång. Det kan säkert vara motiverat om hästen har ett värde på halvmiljonen, men för oss vanliga hästägare att vara med och finansiera dessa fantasioperationer känns helt världsfrånvänt.

Varför skulle det vara mer motiverat med en operation för att det rör en dyr häst:confused: Vi "vanliga" djurägare har försäkringar för att kunna behandla våra djur, som i många fall är en del av familjen.

Jag kan ifrågasätta en stor operation om det innebär onödigt lidande för djuret vad det gäller risk under själv ingreppet, lång eftervård med långa boxvilor el liknande. Har jag en försäkring som inte täcker mer en än bråkdel så kan jag tvingas ta ett beslut som jag annars inte skulle ha gjort. Varför ska jag ö ht ha en försäkring om jag ändå tvingas ta banklån för att lösa situationen? Då kan det kanske vara bättre att ha ett eget sparande + det där banklånet om det skulle behövas? Varför slänga pengarna till bolagen då?

Jag tror att bolagen kommer att märka av när de går över gränsen för girighet - det blir många avhopp från "vanliga" djurägare då.

Varför skulle det vara mer motiverat med en operation för att det rör en dyr häst:confused: Vi "vanliga" djurägare har försäkringar för att kunna behandla våra djur, som i många fall är en del av familjen.

Jag kan ifrågasätta en stor operation om det innebär onödigt lidande för djuret vad det gäller risk under själv ingreppet, lång eftervård med långa boxvilor el liknande. Har jag en försäkring som inte täcker mer en än bråkdel så kan jag tvingas ta ett beslut som jag annars inte skulle ha gjort. Varför ska jag ö ht ha en försäkring om jag ändå tvingas ta banklån för att lösa situationen? Då kan det kanske vara bättre att ha ett eget sparande + det där banklånet om det skulle behövas? Varför slänga pengarna till bolagen då?

Jag tror att bolagen kommer att märka av när de går över gränsen för girighet - det blir många avhopp från "vanliga" djurägare då.

Jag tycker inte att det är rimligt att lägga 100.000 kr på en operation på en häst som är värd 20.000 kr. Jag tycker det är orimligt att försäkringarna täcker det. Och därför har vi idag också ganska orimliga premier i försäkringssystemet.

Oftast innebär stora operationer också mycket lidande och risker, men det är säkert inte alltid fallet.

Å andra sidan har jag inga av mina 21 hästar försäkrade heller, eftersom jag kan köpa flera riktigt bra hästar varje år för försäkringspremierna. Det är helt orimlig fördelning på risk och premie. Vi "vanliga" hästägare får betala för högriskgrupperna som springer på kliniken ungefär som vi andra verkar/skor hästarna.

Det är sånt här som gör att det är "guld värt" att ha en kontakt som man alltid ringer till, alltså ett bra ombud (alla är ju tyvärr inte det)
För då är det i regel lättare att rätta till saker som går fel.

En liten fråga..

Hur gammal häst/ponny får man nyteckna? Vad är max åldern?

Jag förstår inte ditt sätt att resonera tt en häst som är billig i inköp är inte värd att behandla, om behandlingen är dyr:confused:

Det är väl upp till ägaren, som dessutom gått och betalat höga premier under flera år för sin billiga häst?

Men, men, vi ser väl helt enkelt väldigt olika på saken.

Å andra sidan har jag inga av mina 21 hästar försäkrade heller, eftersom jag kan köpa flera riktigt bra hästar varje år för försäkringspremierna. Det är helt orimlig fördelning på risk och premie. Vi "vanliga" hästägare får betala för högriskgrupperna som springer på kliniken ungefär som vi andra verkar/skor hästarna.

Lite olika på olika bolag och jag vet inte så mycket vad de övriga bolagen har att erbjuda…
Så det lämnar jag därhän och håller mig till IF

Det finns tre olika nivåer att välja på när det gäller vet. vård.
Vetrinär extra som är den mest heltäckande, vanlig vet vård och så den lägsta som heter begränsad veterinär vård.

Och den innefattar inte mycket, men har man som Sjöberga många oförsäkrade hästar kan det ju vara ett alternativ att ha en billig försäkring istället för ha dom helt oförsäkrade.

Jag har för skojs skull räknat på ett Islandsto (vet att det är sådana du har) född 1999 och med det minsta liv värdet man kan ha (5.000:-) och begränsad vet vård, inga andra försäkringar i IF (bil/hem osv ger rabatt på hästförsäkringen) men med mängd rabatt du har ju över 20 st!

Då blir priset: 505:- vid fast självrisk på 2.500 och 327:- vid självrisk på 4.000:-

Begränsad vet. vård = den gäller för olycksfall skador som faktur eller fissur av ben,
Sårskada, fång, foderstrupförstoring, kolik, akut tarm infektion, transportsjuka samt för förlossning med kejsarsnitt.
Hovvård såsom sjukbeslag ersätts endast en gång /år.
Max ersättning är 50.000:-/år

Om vi leker med tanken att du försäkrar 20 st i detta och med 4000:- i självrisk då har du en årskostnad på 6.540:- på alla 20.
Dyrt? Ja det är bara du själv som kan avgöra det…
.

Det är billigare än bästa förslaget jag tidigare tittat på. Men fortfarande inget riktigt bra argument för att försäkra eftersom försäkringen känns så begränsad.

När vi hade försäkringar var vi uppe på runt 3.000 kr per häst och år och Agria hade maximal mängdrabatt på 10%. Och det steg rejält varje år.

De senaste 4 åren har vi inte haft en enda incident som föranlett något som kostat mer än självrisken. Genom att sätta in premierna på eget konto har vi nu omedelbar tillgång till ett eget "försäkrings"-kapital som skulle räcka till mängder av dyra operationer.

Jag tycker att det är många som väljer att göra extra undersökningar/behandlingar bara för att de har en försäkring som täcker stora delar av beloppet. Man åker in till klinik för hältutredning (dvs minst ca 10.000 kr) så fort hästen inte presterar. En veterinär och forskare har lanserat att 90% av klinikbesöken för hälta beror på träningsvärk eller felaktiga träningsmetoder och inte går att medicinskt behandla.

Var får du ifrån att en hältutredning kostar minst 10000 kr? Min häst var på hältutredning på ATG-klinik för några veckor sedan. Det kostade 5200 kr. I det ingick:
- böjprov på 4 ben
- flera rörelseprov vid longering
- 6 st bedövningar av olika delar av ett framben med efterföljande rörelseprov
- sedering
- spattröntgen av ett ben (Det andra bakbenet behövde inte röntgas denna gång.)
- röntgen av ett framknä
- antiinflammativa ledinjektioner i knä och has

Det är mycket möjligt att forskaren har rätt, men om det är felaktiga träningsmetoder som har orsakat t ex kotledsinflammationer så behöver man ju häva inflammationen först. Sedan kan man diskutera träningsupplägg så att hästen förhoppningsvis inte behöver få det igen.

Edit: Jag har en tämligen billig häst avseende liv- och marknadsvärde, men för mig som ägare går inte hans värde att mäta i pengar. Att ha en försäkring som täcker veterinärvård på upp till 100000 kr och diverse annat är en självklarhet för mig för att hästen ska kunna få adekvat vård. En sådan summa kan jag inte få fram annars även om jag skulle spara försäkringspremien. Jag skulle dock inte utsätta hästen för tveksamma behandlingar och ingrepp om de var tvivelaktiga ur djurskyddspunkt. Jag utgår ifrån att seriösa veterinärer säger stopp i vissa lägen också.

Senast ändrad:

Hej!

Var får man tag på ett sånt ombud då?? Aldrig hört talas om nåt sånt, men med tanke på min hästs historia skulle jag gärna ha ett..

/ Lavinia

Hej!

Var får man tag på ett sånt ombud då?? Aldrig hört talas om nåt sånt, men med tanke på min hästs historia skulle jag gärna ha ett..

/ Lavinia

Alla försäkrings bolagen har lista på sina ombud, på sin resp hemsida.
Annars brukar rekommendationer djur ägare emellan vara ett väldigt bra sätt och nog det bästa.
Går också att ringa till sitt bolag och få tel numer till ett ombud.

Ombud är som alla andra människor olika, tycker man inte att det ombudet man har är bra, är det inget som hindar att du byter ombud, det är du som kund som bestämmer vilket ombud du ska ha.

Har ingen större betydelse var ombudet bor, med telefon och dator spelar det ingen roll.
Är inte ofta jag har varit ute hos en kund och då har det i regel handlat om mitt eget intresse inte för att det var nödvändigt…
För ett antal år sedan, kom ombuden ut och tittade på hästarna innan de försäkrades, det gör man inte längre, utan nu tecknar man via telefon eller mejl.
(detta gäller IF kan ev vara annorlunda i andra bolag, inget jag vet)

Ett bra ombud ska kunna svara på det mesta när det gäller försäkring, ingen kan dock allt och då får man ta reda på det och ringa tillbaks.

Dock ombuden är INTE skadereglerare, rena skade frågor är alltid bättre att ta direkt med skadereglerare, även om ombudet i regel kan svara rent allmänt även på skade frågor så är de inte expert just på skador och får inte svara på hur det blir i de enskilda fallen.
Men att ringa och disk. med sitt ombud brukar gå bra.

Mitt ombud bor alldeles i närheten av där jag bor.
Han är mycket väl insatt i både hästarna och gården (Säker hästverksamhet), och han är bara ett enda ynka telefonsamtal borta om jag skulle vilja göra någon ändring i försäkringen.

Immer

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 109
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 055
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag har blivit erbjuden att överta en häst från en ridskola, som ska triangelmärkas. Den kommer att vara ridbar men bara för...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 334
Senast: ako
·
Ekonomi & Juridik Jag måste ha haft maximal otur när det gäller min självriskperiod på hästens försäkring. Mitt bolag har en fast självrisk per...
Svar
4
· Visningar
1 446
Senast: Angel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama