Försäkringsfrågor

Sv: Försäkringsfrågor

Ras: Australisk Kelpie

Bolag: IF (Stor Hund)

Livvärde: 10 000

Veterinärvård: 50 000

Årspremie: 3615

Självrisk: 2500

Senast ändrad:

Ras: Japansk spets

Bolag: IF (VetExtra)

Livvärde: 10 000

Veterinärvård: 40 000

Årspremie: 3569

Självrisk: 2500

*KL*

Ras: Riesenschnauzer

Bolag: IF

Livvärde: 7 000 kr

Veterinärvård: 40 000 kr (VetXtra)

Årspremie: 9 900 kr (ord pris, jag har IF Plus rabatt och betalar 7 800 kr)

Självrisk: 2500 kr (fast självrisk)

Ras: Dvärgschnauzer
Bolag: Agria
Livvärde: 12000
Vet vård: 50000
Årspremie: 285 per månad tror jag.
Självrisk: 1400+15%
Övrigt (t.ex. hur det fungerat om du behövt använda försäkringen):
Har aldrig direktreglerat men i efterhand har det aldrig varit några problem.
Första gången gick det inte att direktreglera då försäkringen räknades som nytecknad efter nästan mån. Mkt fånigt.

Ras: Australian shepherd
Livvärde: 12000
Årspremie: tror jag betalar 180 i månaden eller så
Självrisk: 1400+15%
Övrigt (t.ex. hur det fungerat om du behövt använda försäkringen):
Aldrig använd.

Generell försäkringsfråga till den som är uppdaterad:

Vilket bolag har högst vet.vård och lägst självrisk + låg procentuell egen del?

Jag tillhör dem som hellre betalar lite mer i premie men slipper chockas när olyckan väl är framme.
Hittade inte någon av de bra jämförelsesidorna ex konsumenternas...verkar som jämförelse på hund är borttagen, kanske för stor skillnad och detaljer i försäkringarna numer?
Eller är det bara jag som hade otur i sökningen :)

Jag tror att Agria har det du efterfrågar såvitt jag har sett, om de är ensamma om det vet jag dock inte.
Sen har ju if enbart fast självrisk, vad som blir billigast beror ju på skada/sjukdom men man slipper ju överraskningar då det aldrig blir dyrare (förutsatt naturligtvis att det täcks av försäkringen).

Jag tror att Agria har det du efterfrågar såvitt jag har sett, om de är ensamma om det vet jag dock inte.
Sen har ju if enbart fast självrisk, vad som blir billigast beror ju på skada/sjukdom men man slipper ju överraskningar då det aldrig blir dyrare (förutsatt naturligtvis att det täcks av försäkringen).

Fast när det gäller If så ersätter de väldigt mycket. Jag har Agria till hästen och det är en ren djungel vad de ersätter och inte...

Nu funkar iofs inte hunddelen likadant, men senast min häst var sjuk landade fakturasumman på 17'000, jag fick tillbaka 5000 spänn från Agria. Att jämföra när lilleman (häst) fick köras till klinik och stod där en vecka med ögonskada, If ersatte då allt och jag fick pröjsa 2500 spänn.

Så det är väldigt viktig att jämföra som du skriver. Jag betalar hellre en tusenlapp extra per år när jag vet att det inte är massa klödd när det väl händer något. Jag har dessutom aldrig behövt skriva i någon 2-sidig lång deklaration över vad som hänt djuret på If, de litar på att fakturan stämmer.

Kan dock inte minnas att jag hittat så stora skillnader i vad som ersätts och inte, på hund?

Oavsett så var menade jag inte att if ersätter färre saker, utan att det kan vara bra att ha i åtanke att ändå ha större buffert för vet. utgifter än självrisken eftersom allt inte täcks- oavsett bolag.

*KL*

Bolag: IF

Livvärde: 7 000 kr

Veterinärvård: 40 000 kr (VetXtra)

Årspremie: 9 900 kr (ord pris, jag har IF Plus rabatt och betalar 7 800 kr)

Självrisk: 2500 kr (fast självrisk)

Hur sjutton kan din försäkring vara så dyr!? :eek:

Hur sjutton kan din försäkring vara så dyr!? :eek:

Det undrar jag med.. Hitills har ingen kunnat ge ett riktigt bra svar heller. Visst, det är en dyr ras, men det förklarar det ändå inte.

De höjde den nästan 1800 kr nu vid årsförfallo - trots rabatt avdragen för skadefritt år.
När jag tecknade den kostade den 5 - 6000 kr/år - minns inte exakt. Det kan jag tänka mig betala, som någon sagt innan så IF täcker mycket, den fasta självrisken och att de är extremt okrångliga att ha att göra med!
Men senaste åren har det liksom skenat och enda anledningen jag övht kan ha den är ju att jag har 20% rabatt. Men det är liksom inte rimligt någonstans ändå känns det som.

Så beats me varför, men nån skulle kika på det och återkomma - vilket de dock inte gjort än.

Känns lagom kul i ärlighetens namn, det är ju liksom inte så att jag "bara kan byta" bolag heller :S
Men som en kompis sa "du kan ju i princip köpa en ny hund per år bara för försäkringspremien" - och det är ju sant, rent i kronor och ören (det finns ju givetvis en känslomässig aspekt med).

Senast ändrad:

Dock gillar jag inte att ersättningsbeloppet sänks med 2500:-/år efter att hunden fyllt åtta år, samtidigt som årspremien verkar gå upp...
Tror de höjer premien vid två tillfällen, när hunden fyller 4 år och 7 år om jag inte minns fel.

Så mina hundar:

Ras: Blandras (4 år)
Bolag: Folksam
Livvärde: 0 :-
Vet vård: 40 000:-
Årspremie: 2414 :-
Självrisk: 1500:- + 20%

Ras: Blandras (7 år)
Bolag: Folksam
Livvärde: 0
Vet vård: 40 000:-
Årspremie: 2173 :- (rabatt för kastrerad tik)
Självrisk: 1500:- + 20%

Övrigt: Använt försäkringen en gång vardera på hundarna och det har fungerat utan problem.

Helt galet!
5-6000 kr är ju sjukt mycket bara det, men 9000 är ju rena rånet!

Nu har jag studerat fbolagens olika försäkringar och villkor lite närmare och tror du kan ha rätt.
Dessvärre har jag alltid haft lite dåliga vibbar av Agria pga lite för många som varit missnöjda med osmidig skadereglering.
Till hästarna har jag alltid haft Folksam och If med fast självrisk+maxad vetvård och varit väldigt nöjd med just skaderegleringen, även när det börjat kosta skjortan.

Skulle gärna ha If eftersom de har fast självrisk och alltid ligger högt i kundbetyg MEN då var försäkringen dubbelt så dyr som i Folksam :eek:...dock var Alexandra_Ws försäkring dyrare :p;)

Jag vet att många pratar illa om Agria men jag har haft mina djur försäkrade där i över 10 år och det har ALDRIG varit strul. Ingen jag känner har haft problem med dem heller.

Jag vet att många pratar illa om Agria men jag har haft mina djur försäkrade där i över 10 år och det har ALDRIG varit strul. Ingen jag känner har haft problem med dem heller.

Själklart finns det även en sådan sida på myntet, Agria är ju stora :)
Nu har jag inte just m 2 m i åtanke när jag säger att Agria ger mig dåliga vibbar :)
Jag tänker mest på info från när jag själv arbetade inom försäkringsbranschen och de löpande kundundersökningar som presenterats.

Däremot anlitar jag LF på sådant där de har genomgående gott renommé, detta även om jag kanske avstår deras hundförsäkring :)

Kan dock inte minnas att jag hittat så stora skillnader i vad som ersätts och inte, på hund?

Oavsett så var menade jag inte att if ersätter färre saker, utan att det kan vara bra att ha i åtanke att ändå ha större buffert för vet. utgifter än självrisken eftersom allt inte täcks- oavsett bolag.

Jag förstod vad du menade, jag menade mest att ganska många bolag har en hel del klausuler där de inte ersätter det ena eller det andra. Just MR-röntgen vet jag är en sån grej. Det har varit aktuellt 2 gånger för mina hundar, båda gångerna har vetten frågat vilket försbolag jag har och när jag svarat If sagt "jahaja, men då är det inga problem". Tror det är samma med Agria.

KL
En grej värd att tänka på är att man kan tjäna en del på att samla försäkringar i samma bolag. If och även LF om jag inte har fel, har tex utökat skydd för hundägaren om man har både hemförsäkring och hundförsäkring hos dem.
Sen ska man alltid undersöka, bilen och transporten har jag betydligt billigare i LF, If hade blivit dubbelt så hög årskostnad.

Senast ändrad:

Ras: Pinscher
Bolag: Sveland
Livvärde: 0
Vet vård: 28000
Årspremie: 2418
Självrisk: 1400+25%
Det har inte varit några problem att få ut pengar.

Livvärde: 14000
Årspremie: 5025 (Med SBK-rabatt 4524 )
Självrisk: 1600+15%
Aldrig använd.

Skulle gärna ha If eftersom de har fast självrisk och alltid ligger högt i kundbetyg MEN då var försäkringen dubbelt så dyr som i Folksam :eek:...dock var Alexandra_Ws försäkring dyrare :p;)
Samma här fast i mitt fall är IF`s försäkring tre gånger så dyr som Folksam och då lägger jag hellre de 9.400 kr jag "tjänar" varje år till en rejäl buffert.

Liknande trådar

Katthälsa Jag får förhoppningsvis hem min nya vän snart men jag försöker hitta en vettig försäkring Jag är en nojjig matte och vill ha en rätt...
2
Svar
26
· Visningar
2 451
Senast: Mia_R
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 974
Senast: valpköpare
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 597
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 219
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård