Försäkringsfrågor

falukorw

Trådstartare
Många försäkringsfrågor här nu och det verkar skilja väldigt mycket i pris beroende på ras och vilket bolag man har, kunde vara intressant att jämföra lite.

Ras:
Bolag:
Livvärde:
Vet vård:
Årspremie:
Självrisk:
Övrigt (t.ex. hur det fungerat om du behövt använda försäkringen):

Sv: Försäkringsfrågor

Många försäkringsfrågor här nu och det verkar skilja väldigt mycket i pris beroende på ras och vilket bolag man har, kunde vara intressant att jämföra lite.

Ras:
Bolag:
Livvärde:
Vet vård:
Årspremie:
Självrisk:
Övrigt (t.ex. hur det fungerat om du behövt använda försäkringen):

Ras: Rhodesian Ridgeback
Bolag: Folksam
Livvärde: 10 000 kr
Vet vård: 40 000kr
Årspremie: 3012 kr
Självrisk: 1500 kr plus 20% 125 dagars behandlingsperiod

Ras: Rhodesian Ridgeback (kastrerad tik)
Bolag: Agria
Livvärde: 20 000 kr
Vet vård: 50 000 kr
Årspremie: 4115 kr
Självrisk: 1400 kr + 15% 125 dagar
Övrigt (t.ex. hur det fungerat om du behövt använda försäkringen): Aldrig varit problem, funkar jättebra.

Ras: Australian Shepherd (intakt tik)
Livvärde: 20 000 kr
Tilläggsförsäkringar: Rehab + Medicin
Årspremie: 3447 kr
Självrisk: 1400 kr + 15% 125 dagar.
Övrigt (t.ex. hur det fungerat om du behövt använda försäkringen): Aldrig varit problem här heller.

Ras:BC
Bolag: Sveland/Sveland/Optimal
Livvärde:12.200/10.000/10.000
Vet vård:40.000/40.000/50.000
Årspremie: 2460/1947/1094
Självrisk:1400+15%/1400+15%/1700+20%
Övrigt (t.ex. hur det fungerat om du behövt använda försäkringen): Samtliga hundar fullförsäkrade vad gäller användbarhet osv.
Sveland utnyttjad en gång vid tandskada, bara gott att säga. Optimal ej utnyttjad.

Ras: Cavalier King Charles Spaniel, Tik.
Livvärde: 13.000 kr
Vet vård: 40.000 kr
Årspremie: 2474 kr
Självrisk: 1500 kr + 20% av skadekostnaden
Övrigt: Aldrig utnyttjat försäkringen.

Ras: Tibetansk spaniel
Bolag: IF
Livvärde: 9000:-
Vet vård: 50 000:-
Årspremie: 1661:- med rabatter
Självrisk: 2500:-
Övrigt (t.ex. hur det fungerat om du behövt använda försäkringen): Jag har inte behövt utnyttja försäkringen något med tibbarna men jag hade leonbergern försäkrad hos IF också och då blev den utnyttjad några gånger, inga problem alls mer ersättningen. Snabbt och smidigt gick det.

Generell försäkringsfråga till den som är uppdaterad:

Vilket bolag har högst vet.vård och lägst självrisk + låg procentuell egen del?

Jag tillhör dem som hellre betalar lite mer i premie men slipper chockas när olyckan väl är framme.
Hittade inte någon av de bra jämförelsesidorna ex konsumenternas...verkar som jämförelse på hund är borttagen, kanske för stor skillnad och detaljer i försäkringarna numer?
Eller är det bara jag som hade otur i sökningen :)

Senast ändrad:

Ras: Dvärgpinscher
Vet vård: 40 000 kr
Årspremie: 2094 kr (1885 kr för mig inkl rabatter)
Självrisk: 1500 kr + 20%
Övrigt: Har inget att tillägga då den inte är utnyttjad.

Ras: Weimaraner 2 år
Bolag: IF
Livvärde: 13000
Vet vård: 50000
Årspremie: 3582
Självrisk: 2500, fast självrisk
Övrigt (t.ex. hur det fungerat om du behövt använda försäkringen): Jag har ALDRIG haft problem med If, det är av den anledningen jag har dem. Aldrig några problem med ersättning, flera gånger har jag bara ringt in en summa och fått ersättning utbetalt. Enda nackdelen är då att deras vetvård minskar varje år sedan hunden fyllt 7 år, det är det som skulle kunna få mig att byta bolag för nästa hund.

Ras: Cavalier King Charles Spaniel
Livvärde: 7000:- har jag för mig
Vet vård: 20 000:-
Årspremie: Stax under 1800:- (1778:- tror jag?)
Självrisk: 1500:- + 20% av resten/period
Övrigt (t.ex. hur det fungerat om du behövt använda försäkringen): Har fungerat prickfritt. Just nu önskar jag att hon vore försäkrad för det högre beloppet då vi har nått upp till taket för ersättning detta försäkringsår, men det är ju knappast folksams fel ;)

Ras: Engelsk Bullterrier
Livvärde: 8000:-
Vet vård: 25 000:-
Årspremie: 4300:- (tror jag den låg på, blir lite lägre då vi flyttat)
Självrisk: 2500:- + 20% av resten/period
Övrigt: Grämer mig oerhört att vi inte hann försäkra upp innan den onda karusellen var igång. Men vi får helt enkelt skylla oss själva :crazy:

Ras: Whippet (5 år)
Livvärde: 9000:-
Vet vård: 40 000:-
Årspremie: 2183:-
Självrisk: 1500:- + 20%

Ras: Bostonterrier (11 år)
Livvärde: 0
Vet vård: 30 000:-
Årspremie: 3573:-
Självrisk: 1500:- + 20%

Övrigt: Har några procents rabatt på hundarnas försäkringar eftersom jag har hemförsäkring i samma bolag.
Är väldigt nöjd med Folksam, försäkringen täcker rätt mycket och bolaget har alltid betalat ut snabbt och utan tjafs. Dock gillar jag inte att ersättningsbeloppet sänks med 2500:-/år efter att hunden fyllt åtta år, samtidigt som årspremien verkar gå upp...

Bra tråd!

Ras: Bearded collie
Bolag: Optimal djurförsäkring
Livvärde: 10 000
Vet vård: 50 000
Årspremie: 2196
Självrisk: 1 700+20% (självriskperiod 365 dagar)
Övrigt: Jag har använt mig av försäkringen två gånger på ett år och det har aldrig varit några problem med något. I veterinärvårdsdelen ingår ( utöver de 50 0000 kronorna) MR och CT för 5 000 kr, medicin för 2 000 och rehab för 5 000.

Ras: Australian kelpie
Livvärde: 10 000kr
Vet vård: 50 000kr
Tillägg: Rehab
Årspremie: 2512kr efter 10 % rabatt
Självrisk: 1400kr + 15% 125 dagar
Övrigt (t.ex. hur det fungerat om du behövt använda försäkringen): Utan problem hittills och den har varit väldigt prisvärd med tanke på att de betalat ut runt 10 000kr på mindre än ett år. Väntar på ersättning just nu så får se hur det fungerar den här gången.

Lite nyfiken på detta med medicin ingår då jag aldrig haft det i en försäkring. Det är alltså efter självrisken eller ligger det vid sidan om ?

2 x whippet (intakta tikar)

Rehab+Tänder
Årspremie: ca. 6100 kr för båda
Självrisk: 1400 kr + 15% 125 dagar

Endast den ena hunden har än så länge haft användning av försäkringen. Bolaget har aldrig ifrågasatt ersättningsanspråk varken för mina nuvarande hundar eller för min förra hund.

Ras: American Akita
Livvärde: 12000
Vet vård: 25000
Årspremie: 1800
Medicin: 6000

Ras:
Dvärgpinscher

Bolag:
Agria

Livvärde:
12 000

Vet vård:
50 000

Årspremie:
2 513 är ordinarie pris (vi har några rabatter)

Självrisk:
1 400 + 15 %

Övrigt:
Båda mina hundar har medicintillägg som kostar 135 kronor per år. Vi har nyttjat försäkringen 1 gång för Billy (magsjukevirus; jourtid, övernattning två nätter etc), 2 gånger för Ivan (samma magsjuka + när han blev attackerad i somras). Totalt har de betalt ut över 15 000 kronor för båda hundarna.

Agria har varit superbra och gett bästa möjliga service i alla led, jag har aldrig ens övervägt att byta bolag.

Liknande trådar

Katthälsa Jag får förhoppningsvis hem min nya vän snart men jag försöker hitta en vettig försäkring Jag är en nojjig matte och vill ha en rätt...
2
Svar
26
· Visningar
2 451
Senast: Mia_R
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 974
Senast: valpköpare
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 597
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 219
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård