Förresten, ang kutterspån...

Sv: Förresten, ang kutterspån...

Pine är fortfarande tall zebran och tall är i väldigt liten del av vårat kutterspån i Svergie eftersom vi mest har gran.
Jag vet jag har sagt det förr och just till dig.
Jag vill ha undersökningar på gran och inte tall och på linjer av råttor som inte är så drabbade av tumörer av andra orsaker eftersom tumörer tycks vara väldigt vanligt hos råttor överlag.
Min råtta är 2 år gammal nu och levt på kutter hela sitt liv och det är inte andningen eller tumörer som har fått henne att börja tackla av.
Hennes syster däremot avlivade jag för några månader sedan pga tumörer.
Så fram med en forskning nu som säger att det vi säljer i Svergie som kutter ger tumörer på råttor och att råttor som inte lever på kutter har mindre benägenhet till tumörer.
Marsvin är känsliga och får lätt luftinfektioner och dom har vi i många år på kutter utan problem. Problem får däremot några av mina av visst hö med massa olika örter i men aldrig av kutter.

Och då slänger jag in att samma sak gäller alla barrträd, dvs även gran :p
(Kanske ska tillägga att jag inte läst artikeln än utan bara gått efter vad som skrivits om den på R8forumet. Har suttit uppe i ett dygn nu så jag orkar inte läsa engelska för tillfället)

Alla sorter (bläddra på bland dom)?
http://botit.botany.wisc.edu/courses/systematics/Phyla/Coniferophyta/Pinaceae.html
Det är ju tex stor skillnad på ädelgran och vanlig gran och hur giftigt det är för djur och då är det bara två sorter jag jämför med.
Fördelen med att vara med i diskussionsgrupper i USA med smådjur är att man lättare får reda på att det som är så farlig inte är samma som vi använder eftersom det finns en hel del barrträd att välja på.
Artikeln tycker jag du skall läsa först och diskutera sedan för hur skall du veta vad som sägs i den när du själv inte läser den först?

Börja med denna biten:
most of the scientific evidence regarding wood dust exposure has been conducted in humans rather than in laboratory animals since so many people work in the production of wood products.
Texten handlar nämligen mest om hur människor har reagerat på sågspån (vad tog kutter vägen) och enligt resten av texten då främst cedar som tydligen kan framkalla astma hos människor (vilket jag inte betvivlar).
Men sågspån skall vi inte ha till våra djur och det är skillnad på sågspån och kutterspån på samma sätt som det är skillnad på vilket träd kutterspånet kommer ifrån och tom vilket barrträd det handlar om.

Jag har svårt med kanske och troligtvis texter speciellt när man då går efter människan och antar att det är det samma för djuren.
Troligtvis kan det vara farligt att äta chips pga akrylamid också ;)
Det har diskuterats detta med kutter och smådjur på många e-postlistor och samanlagda djurantalet som vägts in i dom är väl några tusentas stycken av olika arter och det har bara kommit fram till samma sak djuren har inte tagit stryk eller blivit dåliga av vårat kutterspån i Svergie och i USA beror det på vad för kutter man väljer (vad för leverantör och vad det är för träslag i) och då är det sällan lövträd som diskuteras eftersom det är för dyrt när man har många djur.
Tex så har du en uppfödare som hade strax över 200 marsvin (vuxna för ungar ej räknade) som han hade på eldningspellets (sög urin bättre) blandat med kutterspån som man använder till hästar i USA och inga hade luftvägsproblem. Denna människan var väldigt duktig (bland dom duktigaste i världen) på marsvin överlag.
Tyvärr dog han helt plötsligt men undrade man rent medicinskt om marsvin var det honom man frågade för han var grym på den delen.
Frågan är hur så många djur kan leva utan problem pga kutter när kutter nu är så farligt.

Problematiken med råttor är väl det dåliga avelsmaterialet man har med många problem med tumörer (ärftliga sådana) och dåligt immunsystem och mycoplasma pga deras dåliga "friskbarhet".
Har man benägenhet för cancer finns ju risken att vissa ämnen kan skynda på förloppet av cancern vilket inte är samma sak som att ge cancer.

Gör en egen undersökning och se vad resultatet blir.
Jag har stött och blött frågan i många mailinglistor och ingen har kunnat bevisa att kutter av barrträd ospecifikt är dåligt bara att vissa barrträd speciellt tall kan ge problem på dom övre luftvägarna (låter som perkulatorbryggare) och att ammoniak är bland det värsta när det gäller att ge luftvägsproblem inte ens cedar hamnar först där även om det är ett stort no-no.

Gäller denna forskning alla smådjur (jag har kanin), vad finns det för andra ströalternativ?

Hur tror du att torv skulle fungera som strö till råttor?

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 113
Senast: Maniac123
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 196
Senast: Ridinglady
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 617
Senast: Enya
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
75 923
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar