Sv: Förlossningsrädda, erfarenheter av aurorasamtal etc?
Vid sekundär förlossningsrädsla handlar det oftast om att man är rädd för väldigt specifika saker som gick fel förra gången, då handlar det mer om att bygga upp ett förtroende, och i viss mån bearbeta tidigare traumatiska upplevelser. Den mentala träningen handlar då också mer om att hålla fast vid tanken på att nu är nu, dvs, även om något sker som påminner om den gamla förlossningen, så är det inte samma förlossning en gång till. Har man ett trauma har man ofta fått ett specifikt gäng "triggers", saker som triggar minnet och tar en tillbaka till den traumatiska upplevelsen, så att det känns som att man är tillbaka där, som att det händer igen.
Jag födde mitt andra barn för snart 3 månader sedan, och hade sekundär förlossningsrädsla efter en traumatisk och tuff första förlossning.
Jag gick in i den andra graviditeten med den klara inställningen att föda vaginalt igen (och så blev det också), men höll dörren lite öppen för kejsarsnitt om jag inte kunde bygga upp en tillräckligt stor
egen tilltro till att chansen för att första förlossningen skulle upprepas, och att de komplikationer jag ådrog mig efter den skulle kunna återkomma/förvärras, var förhållandevis liten.
Vi var oerhört hjälpta av samtalen med vår Aurora-barnmorska, både min man och jag, och den förlossningsplan de ledde till. Utan henne hade denna förlossning definitivt inte blivit den starka 4:a av 5 (där 5 är bäst) som jag betygsatte den till i efterhand, det är jag helt övertygad om. Hon lyckades inviga trygghet i oss båda genom sitt sätt att bemöta oss, och våra tidigare erfarenheter, på ett rakt ärligt och rationellt sätt. För hur mycket statistik som än läggs fram på att andra gången "brukar" bli annorlunda än den första och ingen förlossning är den andra lik så skiter intellektet i det. I alla fall kunde inte JAG förmå mig att känna mig trygg i det, utan behövde annat att luta mig mot.
Jag upplevde sedan att personalen verkligen fokuserade på allt vi kommit överrens om under förlossningen, och när rädslan slog till med full kraft, vilket Aurora-BM:en också förberett mig på att den med största säkerhet skulle göra för några av mina triggers var så starkt kopplade till just en förlossning, så bokstavligen hängde 2 barnmorskor omedelbart över mig och såg till att jag stannade kvar i nuet. Oerhört skönt då stor del av min förlossningsrädsla handlade om hur kroppen skulle reagera av smärtminnena när de väl kom tillbaka, förutom trygghetsaspekten.
Det är faktiskt inte utan att jag, som inte är en särskilt lättrörd person, blir rörd när jag tänker på det jobb de gjorde på Aurora/förlossningen för att se till att denna gång blev så bra! Detta dessutom "trots" att jag inte födde på samma ställe första gången. Självklart skall inte det spela någon roll, men det känns ändå bra att det de facto inte heller gjorde det.