Sv: Förlossningsrädda, erfarenheter av aurorasamtal etc?
Nej, precis, givetvis är ju planen alltid att det ska gå fint. Ingen förlossningsavdelning med sinnet i behåll skapar ju medvetet mardrömsförlossningar, de är olycksfall i arbetet pga att förloppet är så oförutsägbart, och att man är bakbunden för vad man kan göra medicinskt för mamman pga barnet. Även den bästa personal kan ju ibland vara trött och utan eftertanke, men givetvis är det ju ingen som önskar eller planerar för att personalen ska klanta sig, det händer ändå. Och all personal är heller inte den bästa, en del borde kanske egentligen göra något annat.
Jag vet faktiskt inte riktigt vad som går att göra för att det ska bli bättre, det beror ju väldigt mycket på hur mycket personalen är "styrbar", så att säga. Går det att påverka deras agerande på något sätt genom förebyggande åtgärder? Det vet jag inte, jag vet inte hur avdelningen är organiserad, och hur deras ledarskap ser ut. Som patient upplever jag att man har minst sagt begränsade möjligheter att påverka deras agerande, får man så mycket lugnande att man pendlar mellan att vara vaken och sova, så är det svårt att göra sig förstådd på något lämpligt sätt, och instruera personalen om hur de bör agera (eller bli lyssnad på, för den delen), likaså om man är väldigt smärtpåverkad. Det är ju inte alltid man vet exakt vad som vore den rätta medicinska åtgärden heller, om man saknar medicinsk utbildning. Så även om det gick att göra sig förstådd, så vet man ju inte.
Det jag vet är att förra gången gick det inte. Jag hade t ex svår klåda, som syntes bara man tittade på mig (kliade mig konstant, blodiga upprivna sår på hela kroppen) och som stod tydligt i journalen, plus att jag och min man talade om det. Trots detta så missade personalen det helt, eller snarare, missade att ta med det i underlaget för de beslut de fattade. Jag vet faktiskt inte riktigt på vilket sätt man rimligt kan tro att man kan överföra information till dem på ett sådant sätt att de kan ta till sig den. Jag hoppas ju naturligtvis att det finns något sätt, men i nuläget vet jag inte hur det skulle gå till. Uppenbart är ju skriftlig, muntlig och visuell information i kombination inte tillräckligt på långa vägar.
Det är ju lite det, om jag visste hur man botar förlossningsrädsla så skulle jag göra det själv, då behövde jag ingen vård. Men jag vet inte, det är därför jag vänder mig till sjukhuset för hjälp.