Det där är jättevanligt, även om man tex ska jobba i kassan på bensinmack.Jobbannonser har börjat ta fasta på att det blivit vanligare med automatkörkort.
Visa bifogad fil 99714
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det där är jättevanligt, även om man tex ska jobba i kassan på bensinmack.Jobbannonser har börjat ta fasta på att det blivit vanligare med automatkörkort.
Visa bifogad fil 99714
På mitt jobb har det varit krav på manuellt körkort "alltid". Just jobb är en anledning till att jag inte skulle rekommendera någon att ta automatkörkort, så himla synd att begränsa sig på arbetsmarknaden.Jobbannonser har börjat ta fasta på att det blivit vanligare med automatkörkort.
Visa bifogad fil 99714
Vi resonerade som så med vår yngste att han genom automatkort kunde få trafikvana utan att behöva fundera på vilken växel som var lämpligast och om han sen behöver ta manuell. Han är lite övernoggrann och hade definitivt behövt dubbla körlektionsantalet med växelspak. Han har ju inga problem med trafikregler eller övrigt framförande av bilen. Idag, 3 år senare, skulle han lätt kunna öva in växlandet också men har inget behov.På mitt jobb har det varit krav på manuellt körkort "alltid". Just jobb är en anledning till att jag inte skulle rekommendera någon att ta automatkörkort, så himla synd att begränsa sig på arbetsmarknaden.
Ja det går ju alltid att komplettera med manuellt sen om behovet uppstår, förstås.Vi resonerade som så med vår yngste att han genom automatkort kunde få trafikvana utan att behöva fundera på vilken växel som var lämpligast och om han sen behöver ta manuell. Han är lite övernoggrann och hade definitivt behövt dubbla körlektionsantalet med växelspak. Han har ju inga problem med trafikregler eller övrigt framförande av bilen. Idag, 3 år senare, skulle han lätt kunna öva in växlandet också men har inget behov.
växlingar är alltid ryckigare med manuell och Kommer det en oväntad backe blir det det där hacket med växling.
Nä herregud har kört manuell sedan -96 typ dagligen. Inga problem i stadskörning heller. Övningskörde på stor parkering för att träna på växling. Det görs ju bara att byta växlar.Kör man manuellt dagligen dags, så är det inte många som växlar ryckigt/hackigt. Det är ju något som beror på ovana/osäkerhet.
Ja, vi har faktiskt haft problem på jobbet sista tiden då vi har en manuell och en automat och det är ett helt gäng personer nu som bara kan köra automat. Ev kommer vi behöva ersätta den manuella bilen med en med automat på grund av detta.Jobbannonser har börjat ta fasta på att det blivit vanligare med automatkörkort.
Visa bifogad fil 99714
Ledsen om det uppfattades på det sättet. För MIG hade det känts som om jag inte hade lärt mig att köra bil ordentligt om jag inte hade lärt mig att köra manuellt. Andra får självfallet känna och göra precis som de vill. Varför skulle det vara snobberi? Det är ju inte som att jag tycker att någon som väljer att inte lära sig köra manuellt är mindre värd eller korkad på något sätt.Men varför lägga sån värdering i det? "Inte ens kan växla", 'inte köra på riktigt', "handikappbil" – vid det här laget känns det som att automatkörkortinnehavarnas viktigaste uppgift i samhället visst är att ge folk som kör manuellt tillfälle att känna sig överlägsna. Begriper inte snobberiet, och igen, funkofobin gör mig förbannad.
Personliga preferenser, fine, jobbrelaterade skäl, absolut, men den här föraktfulla sidan av det hela är så meningslös.
Kör också elbil men håller inte med. Har aldrig haft problem med hack eller ryck i växlingen varken i backe eller med släp. Det är ett förarproblem. Manuellt är oslagbart mot automat när man behöver det där extra i backar och besvärligt underlag. Av just den anledningen har vi forfarande kvar några manuella bilar i jobbets bilpark för att kunna ta oss till de vårdtagare som bor besvärligast till. Automatbilarna är chanslösa på de vägarna, ffa vintertid.Kan inte se behovet av att ta manuellt körkort. Nu har jag elbil så använder i princip endast en pedal, så skönt! Och köra släp är fantastiskt med både automat och elbil, växlingar är alltid ryckigare med manuell och Kommer det en oväntad backe blir det det där hacket med växling.
Det beror ju förstås på vilken bil man har. Jag kör en stor fyrhjulsdriven suv som är automat och den är ju självklart bättre på de där vägarna du beskriver än en liten Toyota Aygo som är automat.Manuellt är oslagbart mot automat när man behöver det där extra i backar och besvärligt underlag. Av just den anledningen har vi forfarande kvar några manuella bilar i jobbets bilpark för att kunna ta oss till de vårdtagare som bor besvärligast till. Automatbilarna är chanslösa på de vägarna, ffa vintertid.
håller helt med dig. Sen kan jag tycka när folk skriver att man blir begränsad av automatkörkort, man blir väl ännu mer begränsad utan körkort alls? Det är väl väldigt mycket trevligare att peppa till något körkort än att se ner på folk som endast har automatkörkort (och jo jag tycker man gör det i den här tråden).Men varför lägga sån värdering i det? "Inte ens kan växla", 'inte köra på riktigt', "handikappbil" – vid det här laget känns det som att automatkörkortinnehavarnas viktigaste uppgift i samhället visst är att ge folk som kör manuellt tillfälle att känna sig överlägsna. Begriper inte snobberiet, och igen, funkofobin gör mig förbannad.
Personliga preferenser, fine, jobbrelaterade skäl, absolut, men den här föraktfulla sidan av det hela är så meningslös.
Men när man vill ha "det lilla extra" är det oftast mer driv och inte mer fart. Motorbroms i en brant nedförsbacke. Att kunna gasa utan att åka snabbare.Det beror ju förstås på vilken bil man har. Jag kör en stor fyrhjulsdriven suv som är automat och den är ju självklart bättre på de där vägarna du beskriver än en liten Toyota Aygo som är automat.
Men på de flesta automater kan man trycka in gaspedalen lite extra när man tror att den egentligen är i bott, just för att få det där lilla extra. Det är extra bria vid omkörningar tex.
De flesta automater jag kört, och det är många eftersom jag är fd yrkeschaufför har ett djävla bra klipp när man får till den där extra centimetern. Det går att gasa sig rakt ned för stup ifall det skulle vara så, så vaddå motorbroms i nedförsbacke? Gasar man gasar man. När man slutar gasa motorbromsar bilen.Men när man vill ha "det lilla extra" är det oftast mer driv och inte mer fart. Motorbroms i en brant nedförsbacke. Att kunna gasa utan att åka snabbare.
(många (alla?) automater har extra lägen - men att lägga i dem är sällan lika intuitivt eller inövat som att växla ner)
I alla fall när jag pratar om motorbromsning är det man menar när man växlar ner för att styra vilken fart bilen ska ha. För att man inte ska behöva använda fotbromsen.De flesta automater jag kört, och det är många eftersom jag är fd yrkeschaufför har ett djävla bra klipp när man får till den där extra centimetern. Det går att gasa sig rakt ned för stup ifall det skulle vara så, så vaddå motorbroms i nedförsbacke? Gasar man gasar man. När man slutar gasa motorbromsar bilen.