Fördelar och nackdelar med automatväxlad vs manuell bil (utbruten från Vad gör vi CLX)

Själv gillar jag att köra bil - dvs själva aktiviteten köra bil - och då är ju manuellt det självklara valet. Att lyssna till motorn och köra efter ljudet. Att maxa acceleration eller att försöka påverka bränsleåtgången. Som att dansa.

Ville jag däremot bara köra för att ta mig och snabbt och lätt få körkortet då vore automat lika självklart. Mycket lättsammare vid kökörning. Cavet är väl om man blir begränsad, men då handlar det lite om hur ens arbetssituation ser ut och hur sannolikt det är att man behöver låna eller hyra bil.

Det går ju att komplettera om man upplever sig begränsad.
 
På mitt jobb har det varit krav på manuellt körkort "alltid". Just jobb är en anledning till att jag inte skulle rekommendera någon att ta automatkörkort, så himla synd att begränsa sig på arbetsmarknaden.
Vi resonerade som så med vår yngste att han genom automatkort kunde få trafikvana utan att behöva fundera på vilken växel som var lämpligast och om han sen behöver ta manuell. Han är lite övernoggrann och hade definitivt behövt dubbla körlektionsantalet med växelspak. Han har ju inga problem med trafikregler eller övrigt framförande av bilen. Idag, 3 år senare, skulle han lätt kunna öva in växlandet också men har inget behov.
 
Kan inte se behovet av att ta manuellt körkort. Nu har jag elbil så använder i princip endast en pedal, så skönt! Och köra släp är fantastiskt med både automat och elbil, växlingar är alltid ryckigare med manuell och Kommer det en oväntad backe blir det det där hacket med växling.
 
Vi resonerade som så med vår yngste att han genom automatkort kunde få trafikvana utan att behöva fundera på vilken växel som var lämpligast och om han sen behöver ta manuell. Han är lite övernoggrann och hade definitivt behövt dubbla körlektionsantalet med växelspak. Han har ju inga problem med trafikregler eller övrigt framförande av bilen. Idag, 3 år senare, skulle han lätt kunna öva in växlandet också men har inget behov.
Ja det går ju alltid att komplettera med manuellt sen om behovet uppstår, förstås.
 
Kör man manuellt dagligen dags, så är det inte många som växlar ryckigt/hackigt. Det är ju något som beror på ovana/osäkerhet.
Nä herregud har kört manuell sedan -96 typ dagligen. Inga problem i stadskörning heller. Övningskörde på stor parkering för att träna på växling. Det görs ju bara att byta växlar.
 
Jag visste ärligt talat inte ens att det gick att ta körkort för bara automat. Hade aldrig gjort det oavsett. Dels för att jag vill kunna köra alla bilar och dels för att det inte känns som om man kan köra på riktigt om man inte ens kan växla. 😅 Jag tycker dessutom att det är roligt att köra bil, men inte med automat för då "åker" man bara liksom.
 
Men varför lägga sån värdering i det? "Inte ens kan växla", 'inte köra på riktigt', "handikappbil" – vid det här laget känns det som att automatkörkortinnehavarnas viktigaste uppgift i samhället visst är att ge folk som kör manuellt tillfälle att känna sig överlägsna. Begriper inte snobberiet, och igen, funkofobin gör mig förbannad.

Personliga preferenser, fine, jobbrelaterade skäl, absolut, men den här föraktfulla sidan av det hela är så meningslös.
 
Men varför lägga sån värdering i det? "Inte ens kan växla", 'inte köra på riktigt', "handikappbil" – vid det här laget känns det som att automatkörkortinnehavarnas viktigaste uppgift i samhället visst är att ge folk som kör manuellt tillfälle att känna sig överlägsna. Begriper inte snobberiet, och igen, funkofobin gör mig förbannad.

Personliga preferenser, fine, jobbrelaterade skäl, absolut, men den här föraktfulla sidan av det hela är så meningslös.
Ledsen om det uppfattades på det sättet. För MIG hade det känts som om jag inte hade lärt mig att köra bil ordentligt om jag inte hade lärt mig att köra manuellt. Andra får självfallet känna och göra precis som de vill. Varför skulle det vara snobberi? Det är ju inte som att jag tycker att någon som väljer att inte lära sig köra manuellt är mindre värd eller korkad på något sätt.
 
Kan inte se behovet av att ta manuellt körkort. Nu har jag elbil så använder i princip endast en pedal, så skönt! Och köra släp är fantastiskt med både automat och elbil, växlingar är alltid ryckigare med manuell och Kommer det en oväntad backe blir det det där hacket med växling.
Kör också elbil men håller inte med. Har aldrig haft problem med hack eller ryck i växlingen varken i backe eller med släp. Det är ett förarproblem. Manuellt är oslagbart mot automat när man behöver det där extra i backar och besvärligt underlag. Av just den anledningen har vi forfarande kvar några manuella bilar i jobbets bilpark för att kunna ta oss till de vårdtagare som bor besvärligast till. Automatbilarna är chanslösa på de vägarna, ffa vintertid.
 
Manuellt är oslagbart mot automat när man behöver det där extra i backar och besvärligt underlag. Av just den anledningen har vi forfarande kvar några manuella bilar i jobbets bilpark för att kunna ta oss till de vårdtagare som bor besvärligast till. Automatbilarna är chanslösa på de vägarna, ffa vintertid.
Det beror ju förstås på vilken bil man har. Jag kör en stor fyrhjulsdriven suv som är automat och den är ju självklart bättre på de där vägarna du beskriver än en liten Toyota Aygo som är automat.

Men på de flesta automater kan man trycka in gaspedalen lite extra när man tror att den egentligen är i bott, just för att få det där lilla extra. Det är extra bra vid omkörningar tex.
 
Men varför lägga sån värdering i det? "Inte ens kan växla", 'inte köra på riktigt', "handikappbil" – vid det här laget känns det som att automatkörkortinnehavarnas viktigaste uppgift i samhället visst är att ge folk som kör manuellt tillfälle att känna sig överlägsna. Begriper inte snobberiet, och igen, funkofobin gör mig förbannad.

Personliga preferenser, fine, jobbrelaterade skäl, absolut, men den här föraktfulla sidan av det hela är så meningslös.
håller helt med dig. Sen kan jag tycka när folk skriver att man blir begränsad av automatkörkort, man blir väl ännu mer begränsad utan körkort alls? Det är väl väldigt mycket trevligare att peppa till något körkort än att se ner på folk som endast har automatkörkort (och jo jag tycker man gör det i den här tråden).
 
Det beror ju förstås på vilken bil man har. Jag kör en stor fyrhjulsdriven suv som är automat och den är ju självklart bättre på de där vägarna du beskriver än en liten Toyota Aygo som är automat.

Men på de flesta automater kan man trycka in gaspedalen lite extra när man tror att den egentligen är i bott, just för att få det där lilla extra. Det är extra bria vid omkörningar tex.
Men när man vill ha "det lilla extra" är det oftast mer driv och inte mer fart. Motorbroms i en brant nedförsbacke. Att kunna gasa utan att åka snabbare.

(många (alla?) automater har extra lägen - men att lägga i dem är sällan lika intuitivt eller inövat som att växla ner)
 
Men när man vill ha "det lilla extra" är det oftast mer driv och inte mer fart. Motorbroms i en brant nedförsbacke. Att kunna gasa utan att åka snabbare.

(många (alla?) automater har extra lägen - men att lägga i dem är sällan lika intuitivt eller inövat som att växla ner)
De flesta automater jag kört, och det är många eftersom jag är fd yrkeschaufför har ett djävla bra klipp när man får till den där extra centimetern. Det går att gasa sig rakt ned för stup ifall det skulle vara så, så vaddå motorbroms i nedförsbacke? Gasar man gasar man. När man slutar gasa motorbromsar bilen.
 
De flesta automater jag kört, och det är många eftersom jag är fd yrkeschaufför har ett djävla bra klipp när man får till den där extra centimetern. Det går att gasa sig rakt ned för stup ifall det skulle vara så, så vaddå motorbroms i nedförsbacke? Gasar man gasar man. När man slutar gasa motorbromsar bilen.
I alla fall när jag pratar om motorbromsning är det man menar när man växlar ner för att styra vilken fart bilen ska ha. För att man inte ska behöva använda fotbromsen.
Menar du att du låter bilen styra farten på egen hand i en brant backe, eller menar du att du att du fotbromsar oavsett längd på backen, underlag, kurvor osv?
 
Hur många körlektioner är vanligt i Sverige? Det låter som att många har tagit otroligt många lektioner? Är det dålig undervisning eller pumpar de pengar ur kunderna?

Jag tror standard här är 10, och behöver man lite mer så kanske 12-15. Och då är det manuell. Jag vet inte ens om det går att ta körkort för bara automat in finland (förutom om du har fysiska hinder)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 781
Senast: inverterad
·
Fordon Jag har börjat fundera på att köpa en husbil, men inser ju vad de kostar. Har då gått över till att fundera på om husvagn är ett...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
11 676
Senast: _Taggis_
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 859
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 462
Senast: Saeta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp