Fördelar och nackdelar med automatväxlad vs manuell bil (utbruten från Vad gör vi CLX)

Hur många körlektioner är vanligt i Sverige? Det låter som att många har tagit otroligt många lektioner? Är det dålig undervisning eller pumpar de pengar ur kunderna?

Jag tror standard här är 10, och behöver man lite mer så kanske 12-15. Och då är det manuell. Jag vet inte ens om det går att ta körkort för bara automat in finland (förutom om du har fysiska hinder)

Jag tror att många tar många fler lektioner. Jag gick en 2 veckors intensivkurs (en lektion om dagen på vardagar i 14 dagar). Sen var det ju kö till halkkörningen, efter det kö till teoriprovet och efter det kö till uppkörningen. Under kötiden behövde jag fortsätta köra för att inte tappa för mycket till uppkörningen. Så det blev några lektioner till.
 
Det beror ju förstås på vilken bil man har. Jag kör en stor fyrhjulsdriven suv som är automat och den är ju självklart bättre på de där vägarna du beskriver än en liten Toyota Aygo som är automat.

Men på de flesta automater kan man trycka in gaspedalen lite extra när man tror att den egentligen är i bott, just för att få det där lilla extra. Det är extra bra vid omkörningar tex.
De Rav 4 vi har borde klassas som stor suv och de funkar inte på dessa vägar. Det. Gör däremot de 6-växlade minisuvarna.
 
I alla fall när jag pratar om motorbromsning är det man menar när man växlar ner för att styra vilken fart bilen ska ha. För att man inte ska behöva använda fotbromsen.
Menar du att du låter bilen styra farten på egen hand i en brant backe, eller menar du att du att du fotbromsar oavsett längd på backen, underlag, kurvor osv?
När jag kör på hallndsåsen släpper jag gas, håller foten redo på bromsen. Bilen motorbromsar i backen. Vill jag ha mer så finns det ju växlar också på de flesta automatare.
Släpper jag gasen på ”vanlig” väg, bilen motorbromsar. Automatare motorbromsar också, men generellt lite sämre.
 
Vilken tramsig utveckling tråden tog sig. O_o

Jag har körkort för manuell låda men första bilen råkade vara en automatväxlad och jag har bara ägt automater sen dess. Jag älskar att köra bil och kör långa sträckor. Har idag en automatväxlad Land Rover som även har krypväxel och ett gäng andra funktioner som slår många andra bilar på fingrarna i terräng. Det beror ju helt enkelt på bil, det går ju inte att avfärda bilen enbart på grund av att den skulle vara manuellt växlad.

Alla mina med automatlåda har dessutom även kunnat växla manuellt när man vill det, så även nuvarande.

Slut på meddelandet.
 
Ja, vi har faktiskt haft problem på jobbet sista tiden då vi har en manuell och en automat och det är ett helt gäng personer nu som bara kan köra automat. Ev kommer vi behöva ersätta den manuella bilen med en med automat på grund av detta.
På mitt jobb är det tvärt om. Har kollegor som bara kört manuell och som inte vågar sätta sig i en automat. Jag fattar verkligen inte problemet men de vägrar köra jobbets automatbilar. Medelålders kvinnor som saknar lite flexibilitet🤪
 
Jag har körkort för manuell och skulle aldrig rekommendera någon att ta enbart för automat, förutom om man provat och det varit jättesvårt att lära sig att växla osv. Man begränsar sig ju ändå en del, både när det gäller att köra tex jobbets bilar och även på begagnatmarknaden om man ska köpa bil.

Jag föredrar dock definitivt att köra automat. Framförallt i stadstrafik, vid köer osv. Ibland får man ju fasen kramp i vänsterbenet om det är krypkörarköer och man måste koppla stup i kvarten.
Har manuellt växlad bil (för det var den som fanns tillgänglig och passade bäst vid förra bilbytet) men nästa gång blir det automat igen. Det är helt enkelt väldigt bekvämt.
 
På mitt jobb är det tvärt om. Har kollegor som bara kört manuell och som inte vågar sätta sig i en automat. Jag fattar verkligen inte problemet men de vägrar köra jobbets automatbilar. Medelålders kvinnor som saknar lite flexibilitet🤪

Jag förstår inte det svåra i att köra automatiskt heller. Lite annorlunda men inget svårt bara nån förklarar hur lite kort.

Men det finns ju folk som inte vågar köra på motorväg eller i städer också.
 
När jag kör på hallndsåsen släpper jag gas, håller foten redo på bromsen. Bilen motorbromsar i backen. Vill jag ha mer så finns det ju växlar också på de flesta automatare.
Släpper jag gasen på ”vanlig” väg, bilen motorbromsar. Automatare motorbromsar också, men generellt lite sämre.
Jo, det gör ju jag också om det bara är "normala" backar och "normala" väglag. Men t.ex. i halka och kurvor med rullgrus vill man ju undvika kraftigare (fot)bromsning och jag har lärt mig att i längre nerförsbackar ska man inte sitta och använda fotbromsen konstant.

Jag frågar alltså för att det är 25 år sedan jag körde en automat, så jag är rätt okunnig om hur nyare bilar fungerar när man i praktiken behöver få fram de funktionerna som jag skaffar mig genom att växla. (En etta och en tvåa fanns tekniskt sett på den bilen, men var knappast tänkt för, eller hade funktionella reglage för, att vara en del av vardagskörningen, och valbar trea inte alls. På den tiden hade jag bara kört stad och bekväm landsväg och hade typ ingen erfarenhet av dåligt väglag på mindre vägar)

På liknande sätt undrar jag också om de situationer då man pga. halka startar på tvåan och generellt kör på något högre växlar. Kan man få sådan körning att fungera smidigt?
Och att tänka framåt med backar och kurvor. Då låter man det bara bli så att det blir fler onödiga växlingar och att de kommer vid mindre väl valda tillfällen?

Kanske otydligt, men jag försöker förstå om automaten funkar lika bra till all körning, eller om det fortfarande är så att manuellt är mer funktionellt till vissa sorters körning. Att den är bekväm i miljöer med köer, rödljus och på stora vägar tvivlar jag inte på, men är den en jämförbar ersättare i alla sammanhang?
(frågorna allmänna inte just till dig...)
 
Jo, det gör ju jag också om det bara är "normala" backar och "normala" väglag. Men t.ex. i halka och kurvor med rullgrus vill man ju undvika kraftigare (fot)bromsning och jag har lärt mig att i längre nerförsbackar ska man inte sitta och använda fotbromsen konstant.

Jag frågar alltså för att det är 25 år sedan jag körde en automat, så jag är rätt okunnig om hur nyare bilar fungerar när man i praktiken behöver få fram de funktionerna som jag skaffar mig genom att växla. (En etta och en tvåa fanns tekniskt sett på den bilen, men var knappast tänkt för, eller hade funktionella reglage för, att vara en del av vardagskörningen, och valbar trea inte alls. På den tiden hade jag bara kört stad och bekväm landsväg och hade typ ingen erfarenhet av dåligt väglag på mindre vägar)

På liknande sätt undrar jag också om de situationer då man pga. halka startar på tvåan och generellt kör på något högre växlar. Kan man få sådan körning att fungera smidigt?
Och att tänka framåt med backar och kurvor. Då låter man det bara bli så att det blir fler onödiga växlingar och att de kommer vid mindre väl valda tillfällen?

Kanske otydligt, men jag försöker förstå om automaten funkar lika bra till all körning, eller om det fortfarande är så att manuellt är mer funktionellt till vissa sorters körning. Att den är bekväm i miljöer med köer, rödljus och på stora vägar tvivlar jag inte på, men är den en jämförbar ersättare i alla sammanhang?
(frågorna allmänna inte just till dig...)
Om man upplever att automatens växling inte är optimal i vissa situationer brukar det vara väldigt enkelt att bara justera hög/låg. Själv ser jag inte behovet, de automater jag kört brukar växla ändamålsenligt.
 
Jag förstår inte det svåra i att köra automatiskt heller. Lite annorlunda men inget svårt bara nån förklarar hur lite kort.

Men det finns ju folk som inte vågar köra på motorväg eller i städer också.
Jag tror inte de här personerna ens provat. Eller möjligen testat en gång, råkat tvärbromsa eller ngt och sen inte velat prova igen.
 
Jo, det gör ju jag också om det bara är "normala" backar och "normala" väglag. Men t.ex. i halka och kurvor med rullgrus vill man ju undvika kraftigare (fot)bromsning och jag har lärt mig att i längre nerförsbackar ska man inte sitta och använda fotbromsen konstant.

Jag frågar alltså för att det är 25 år sedan jag körde en automat, så jag är rätt okunnig om hur nyare bilar fungerar när man i praktiken behöver få fram de funktionerna som jag skaffar mig genom att växla. (En etta och en tvåa fanns tekniskt sett på den bilen, men var knappast tänkt för, eller hade funktionella reglage för, att vara en del av vardagskörningen, och valbar trea inte alls. På den tiden hade jag bara kört stad och bekväm landsväg och hade typ ingen erfarenhet av dåligt väglag på mindre vägar)

På liknande sätt undrar jag också om de situationer då man pga. halka startar på tvåan och generellt kör på något högre växlar. Kan man få sådan körning att fungera smidigt?
Och att tänka framåt med backar och kurvor. Då låter man det bara bli så att det blir fler onödiga växlingar och att de kommer vid mindre väl valda tillfällen?

Kanske otydligt, men jag försöker förstå om automaten funkar lika bra till all körning, eller om det fortfarande är så att manuellt är mer funktionellt till vissa sorters körning. Att den är bekväm i miljöer med köer, rödljus och på stora vägar tvivlar jag inte på, men är den en jämförbar ersättare i alla sammanhang?
(frågorna allmänna inte just till dig...)
Man kan inte prata om automatbilar så generellt utan hur bra tekniken fungerar är väldigt beroende på tillverkare och modell. Tex finns det modeller med DSG-automatlådor som är ökänt dåliga att använda i köer eller att dra tungt med pga att de blir överhettade och helt enkelt går sönder i förtid. Olika körteknik krävs helt enkelt även för olika typer av automatlådor.

Jag har kört både manuellt och automat och föredrar inget före det andra utan det beror helt på om jag gillar lådan i den aktuella bilen och vilken situation jag oftast kör. Skulle heller aldrig rekommendera någon att ta kort för bara automat men jag förstår problemet om man bara har automatbil hemma att öva med. Däremot så är ju inte direkt växlingen det krångliga med att köra bil för de flesta.
 
Senast ändrad:
Om man upplever att automatens växling inte är optimal i vissa situationer brukar det vara väldigt enkelt att bara justera hög/låg. Själv ser jag inte behovet, de automater jag kört brukar växla ändamålsenligt.
Har som sagt ingen egen erfarenhet att jämföra med, därav nyfiken.

Men jag växlar ju olika i en massa situationer, beroende på diverse omständigheter (omgivningen+mina framtida körplaner) som bilen inte kan vara medveten om och därför inte väga in i sammanhanget. Så jag ser för mig att det därför kommer finnas situationer då vår tolkning av vad som är ändamålsenligt skiljer sig åt.

Men det kanske är så att man bara vänjer sig att köra utifrån de förutsättningarna som bilen ger en, så att det är en svår fråga att svara på för den blir hypotetisk?
 
Har som sagt ingen egen erfarenhet att jämföra med, därav nyfiken.

Men jag växlar ju olika i en massa situationer, beroende på diverse omständigheter (omgivningen+mina framtida körplaner) som bilen inte kan vara medveten om och därför inte väga in i sammanhanget. Så jag ser för mig att det därför kommer finnas situationer då vår tolkning av vad som är ändamålsenligt skiljer sig åt.

Men det kanske är så att man bara vänjer sig att köra utifrån de förutsättningarna som bilen ger en, så att det är en svår fråga att svara på för den blir hypotetisk?
Växlingen påverkas ju av tex hur man gasar och varvtal etc, och man kan som sagt påverka själv om man vill. Tex växla ner inför en omkörning eller vad man nu vill.

Det är säkert vanesak också som du är inne på.
 
Man kan inte prata om automatbilar så generellt utan hur bra tekniken fungerar är väldigt beroende på tillverkare och modell. Tex finns det modeller med DSG-automatlådor som är ökänt dåliga att använda i köer eller att dra tungt med pga att de blir överhettade och helt enkelt går sönder i förtid. Olika körteknik krävs helt enkelt även för olika typer av automatlådor.

Jag har kört både manuellt och automat och föredrar inget före det andra utan det beror helt på om jag gillar lådan i den aktuella bilen och vilken situation jag oftast kör. Skulle heller aldrig rekommendera någon att ta kort för bara automat men jag förstår problemet om man bara har automatbil hemma att öva med. Däremot så är ju inte direkt växlingen det krångliga med att köra bil för de flesta.
Skulle du säga att det är större skillnad mellan olika automater än mellan olika manuella, så att man t.ex. vid köp behöver lägga mer vikt vid att få en som passar för de egna behoven.
Att det även om det kanske kan bli mer bra så kan det också bli mer dåligt, så att det om man inte har koll blir ett säkrare kort att ta en manuell?
 
Skulle du säga att det är större skillnad mellan olika automater än mellan olika manuella, så att man t.ex. vid köp behöver lägga mer vikt vid att få en som passar för de egna behoven.
Att det även om det kanske kan bli mer bra så kan det också bli mer dåligt, så att det om man inte har koll blir ett säkrare kort att ta en manuell?
Inte större skillnad generellt tror jag, däremot så bör man läsa på lite om skillnaden på dubbelkopplingslådor och traditionella automatlådor och hur de ska köras innan man köper en sån bil. Risken där är nog mest om man köpt en begagnad bil med DSG-låda och tidigare ägare kört den fel.
 
Jag förstår inte det svåra i att köra automatiskt heller. Lite annorlunda men inget svårt bara nån förklarar hur lite kort.

Men det finns ju folk som inte vågar köra på motorväg eller i städer också.

🙋‍♀️ Jag är en sån...🙈 Kör inte gärna i Stockholms innerstad, t ex vid Vasagatan, Kungsgatan m.fl. tycker jag är stökigt och ställer hellre bilen utanför och tar kollektivtrafik in.
 
Hur många körlektioner är vanligt i Sverige? Det låter som att många har tagit otroligt många lektioner? Är det dålig undervisning eller pumpar de pengar ur kunderna?

Jag tror standard här är 10, och behöver man lite mer så kanske 12-15. Och då är det manuell. Jag vet inte ens om det går att ta körkort för bara automat in finland (förutom om du har fysiska hinder)

Jag känner faktiskt inte mer än någon enstaka som lärt sig växla problemfritt, samt alla moment med start-i-backe, enkla och dubbla rondeller, parkering på längden, tvären och bredden, motorväg osv på bara 10 lektioner, inte ens med dubbellektioner (när jag tog körkort var 1 lektion vanligtvis 40 min, och många körde dubbellektioner för att hinna något mer än att köra iväg från, och tillbaka till, körskolan.

Generellt så kunde de med möjlighet att övningsköra privat med manuellt växlad bil och en handledare som var lämplig, ta färre lektioner. Och de utan möjlighet till det fick ta fler lektioner på körskolan. Sen varierade det såklart även mellan individer utöver det.
 
Jag känner faktiskt inte mer än någon enstaka som lärt sig växla problemfritt, samt alla moment med start-i-backe, enkla och dubbla rondeller, parkering på längden, tvären och bredden, motorväg osv på bara 10 lektioner, inte ens med dubbellektioner (när jag tog körkort var 1 lektion vanligtvis 40 min, och många körde dubbellektioner för att hinna något mer än att köra iväg från, och tillbaka till, körskolan.

Generellt så kunde de med möjlighet att övningsköra privat med manuellt växlad bil och en handledare som var lämplig, ta färre lektioner. Och de utan möjlighet till det fick ta fler lektioner på körskolan. Sen varierade det såklart även mellan individer utöver det.
Det måste ju vara nåt fel med er utbildning. Jag känner ingen som haft större problem.
 
Det måste ju vara nåt fel med er utbildning. Jag känner ingen som haft större problem.

Uppenbarligen är det fel på mig då också. Nu övningskörde jag mycket privat så jag behövde inte köra så jättemycket på körskolan, men jag hade aldrig kunnat lära in allt så att det sitter i kroppen på 4-800 minuter, dvs 7-13 timmar. Tog mig en stund innan jag ens kände mig bekväm med att, utan hack eller rusning av motorn, hitta dragläget för 1:an och sedan växling till 2:an.

Å andra sidan så tog det mig säkert en termin att kunna rida lätt och sitta ner i traven obehindrat, så jag kanske har något fel på motoriken helt enkelt.

Menar du alltså att i Finland så tränar de flesta in allt man behöver kunna vid bilkörning på ca 10 timmars körtid?
 
Uppenbarligen är det fel på mig då också. Nu övningskörde jag mycket privat så jag behövde inte köra så jättemycket på körskolan, men jag hade aldrig kunnat lära in allt så att det sitter i kroppen på 4-800 minuter, dvs 7-13 timmar. Tog mig en stund innan jag ens kände mig bekväm med att, utan hack eller rusning av motorn, hitta dragläget för 1:an och sedan växling till 2:an.

Å andra sidan så tog det mig säkert en termin att kunna rida lätt och sitta ner i traven obehindrat, så jag kanske har något fel på motoriken helt enkelt.

Menar du alltså att i Finland så tränar de flesta in allt man behöver kunna vid bilkörning på ca 10 timmars körtid?
Ja. Det är standard, och jag känner ingen som behövt extra. Därför tänker jag att utbildningen här måste vara annorlunda.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 781
Senast: inverterad
·
Fordon Jag har börjat fundera på att köpa en husbil, men inser ju vad de kostar. Har då gått över till att fundera på om husvagn är ett...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
11 676
Senast: _Taggis_
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 859
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 462
Senast: Saeta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Hur är processen
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp