Jo, det gör ju jag också om det bara är "normala" backar och "normala" väglag. Men t.ex. i halka och kurvor med rullgrus vill man ju undvika kraftigare (fot)bromsning och jag har lärt mig att i längre nerförsbackar ska man inte sitta och använda fotbromsen konstant.
Jag frågar alltså för att det är 25 år sedan jag körde en automat, så jag är rätt okunnig om hur nyare bilar fungerar när man i praktiken behöver få fram de funktionerna som jag skaffar mig genom att växla. (En etta och en tvåa fanns tekniskt sett på den bilen, men var knappast tänkt för, eller hade funktionella reglage för, att vara en del av vardagskörningen, och valbar trea inte alls. På den tiden hade jag bara kört stad och bekväm landsväg och hade typ ingen erfarenhet av dåligt väglag på mindre vägar)
På liknande sätt undrar jag också om de situationer då man pga. halka startar på tvåan och generellt kör på något högre växlar. Kan man få sådan körning att fungera smidigt?
Och att tänka framåt med backar och kurvor. Då låter man det bara bli så att det blir fler onödiga växlingar och att de kommer vid mindre väl valda tillfällen?
Kanske otydligt, men jag försöker förstå om automaten funkar lika bra till all körning, eller om det fortfarande är så att manuellt är mer funktionellt till vissa sorters körning. Att den är bekväm i miljöer med köer, rödljus och på stora vägar tvivlar jag inte på, men är den en jämförbar ersättare i alla sammanhang?
(frågorna allmänna inte just till dig...)