Fördelar och nackdelar med automatväxlad vs manuell bil (utbruten från Vad gör vi CLX)

Jag skulle kunna vara en farlig förare i rusningstrafik, men jag skulle (i nuläget) aldrig heller köra i rusningstrafik. Om jag av någon anledning skulle behöva ta bil till jobbet t.ex. skulle jag köra mycket tidigare till jobbet för att möta så få vägtrafikanter som möjligt. På eftermiddagen skulle jag istället vänta. Vore inte det möjligt skulle jag inte ta bil (i nuläget).
 
Jag är en sån som gillar att göra saker ordentligt när jag ändå gör dom, så trots att jag hade stora problem med att lära mig växla ville jag aldrig ta för bara automat. Då hade jag inte heller en enda automatväxlad bil i bekantskapskretsen som jag skulle kunna låna. Så trots att jag kämpade länge och fick köra upp sex gånger var det värt det! Jag blev så nervös på uppkörningarna att jag hade svårt att fungera, men nu har jag kört prickfritt i 19 år och kör nästan dagligen, kan köra det mesta i de flesta miljöerna, så för mig var det helt klart värt det extra besväret.
 
Att ha körkort för manuell ökar ju också utbudet av bilar som en kan köpa också samt att det blir lättare att låna bil av kompisar etc. Helt ärligt fattar jag inte varför en inte tar körkort för manuell direkt, det är inte speciellt komplicerat. Det är ju ett antal generationer som klarat det alldeles utmärkt.
Det gäller ju att ha möjlighet att övningsköra med manuell också.
För egen del så var det inte ett alternativ att mängdträna på trafikskola, det blev för dyrt. Jag blev också så nervös och stressad av prov-situationen att jag behövde vara 100% säker i alla tänkbara situationer för att ha en liiiten chans att klara uppkörningen. Min körning på uppkörning har varit bedrövlig jämfört med min privata körning, så min privata körning måste vara snudd på perfekt för att det ska bli något körkort. Och tja, när jag skulle ta körkort första gången så hade jag ingen möjlighet att övningsköra privat i manuell bil. Jag hade tillgång till en bil, en automatväxlad.

För en som inte blir sjukt nervös av uppkörningar eller som har tillgång till övningskörning i manuell bil så förstår jag inte heller varför man skulle vilja begränsa sig i onödan.
 
Det gäller ju att ha möjlighet att övningsköra med manuell också.
För egen del så var det inte ett alternativ att mängdträna på trafikskola, det blev för dyrt. Jag blev också så nervös och stressad av prov-situationen att jag behövde vara 100% säker i alla tänkbara situationer för att ha en liiiten chans att klara uppkörningen. Min körning på uppkörning har varit bedrövlig jämfört med min privata körning, så min privata körning måste vara snudd på perfekt för att det ska bli något körkort. Och tja, när jag skulle ta körkort första gången så hade jag ingen möjlighet att övningsköra privat i manuell bil. Jag hade tillgång till en bil, en automatväxlad.

För en som inte blir sjukt nervös av uppkörningar eller som har tillgång till övningskörning i manuell bil så förstår jag inte heller varför man skulle vilja begränsa sig i onödan.

Nu hade jag visserligen tillgång till manuell bil privat för att öva med men jag var halvt hysterisk och i full panik inför uppkörningen. Automat hade inte gjort vare sig till eller från. Tydligen ansåg testledaren att jag var en ok förare ändå (seriöst, jag skakade innan) för jag tog det på första uppkörningen. Dock ansåg min körlärare (och jag!) att det var bäst att han körde tillbaka till trafikskolan, det var lite adrenalin som pumpade då :rofl:
 
Nu hade jag visserligen tillgång till manuell bil privat för att öva med men jag var halvt hysterisk och i full panik inför uppkörningen. Automat hade inte gjort vare sig till eller från. Tydligen ansåg testledaren att jag var en ok förare ändå (seriöst, jag skakade innan) för jag tog det på första uppkörningen. Dock ansåg min körlärare (och jag!) att det var bäst att han körde tillbaka till trafikskolan, det var lite adrenalin som pumpade då :rofl:
När jag körde upp häromdagen blev jag inte godkänd för att personen som skulle bedöma det hela ansåg att jag ofta låg på fel växel. Det var det största felet enligt henne. MEN bilen i fråga var en sån där supermodern sak som hade små lampor som tändes med upp- eller nerpil om den tyckte att man behövde ändra växel och en sådan lampa tändes EN gång... Så jag vet inte. Hon tyckte också att jag körde för långsamt på vissa ställen, för att jag inte ansåg att det var lämpligt att bland annat köra 50km/h på en väg där det just då stod fullt av bilar parkerade längs med vägen (jag förklarade att jag inte ville ligga i 50km/h om det plötsligt for upp en dörr eller någon kom gående ut i gatan..).

Jag har kört bil ofta(!) i 8 år nu, kört bil till/från jobb och på jobb både utanför stad och mitt inne i Sthlm, kört tvärs över hela landet till hundtävlingar i alla typer av väder och ljusförhållanden osv. Jag har aldrig varit med om någon olycka, däremot räddat upp ett flertal potentiellt farliga situationer. Men, manuellt körkort fick jag inte den här gången. Varför förstod jag inte riktigt.
 
Vi diskuterade precis här hemma att för äldre personer kanske det är smidigare med automat, då en av pensionärerna på gatan numera har svårt att växla.
Hoppas personen fortfarande skulle klara av att snabbt bromsa om tex. ett barn skulle hoppa fram bakom någon häck... Om man kunnat växla manuellt förut men det nu är för svårt på grund av ålderdom skulle jag säga att det börjar bli dags att sluta köra bil
 
När jag körde upp häromdagen blev jag inte godkänd för att personen som skulle bedöma det hela ansåg att jag ofta låg på fel växel. Det var det största felet enligt henne. MEN bilen i fråga var en sån där supermodern sak som hade små lampor som tändes med upp- eller nerpil om den tyckte att man behövde ändra växel och en sådan lampa tändes EN gång... Så jag vet inte. Hon tyckte också att jag körde för långsamt på vissa ställen, för att jag inte ansåg att det var lämpligt att bland annat köra 50km/h på en väg där det just då stod fullt av bilar parkerade längs med vägen (jag förklarade att jag inte ville ligga i 50km/h om det plötsligt for upp en dörr eller någon kom gående ut i gatan..).

Jag har kört bil ofta(!) i 8 år nu, kört bil till/från jobb och på jobb både utanför stad och mitt inne i Sthlm, kört tvärs över hela landet till hundtävlingar i alla typer av väder och ljusförhållanden osv. Jag har aldrig varit med om någon olycka, däremot räddat upp ett flertal potentiellt farliga situationer. Men, manuellt körkort fick jag inte den här gången. Varför förstod jag inte riktigt.

Helt rubbat av testledaren. Tyvärr är det ju inte direkt enhetligt hur de bedömer, min kusin blev underkänd en uppkörning när han stannade för en moped som bröt mot reglerna. Hade kusin följt reglerna från sin sida hade han kört på mopeden... något han inte ville göra.
 
Helt rubbat av testledaren. Tyvärr är det ju inte direkt enhetligt hur de bedömer, min kusin blev underkänd en uppkörning när han stannade för en moped som bröt mot reglerna. Hade kusin följt reglerna från sin sida hade han kört på mopeden... något han inte ville göra.
Det känns som om han och jag kan ha kört upp för samma person :cautious: Där jag körde nu så är det visst ca 70% av alla som blir underkända. Funderar nu på att försöka köra upp på annan ort där jag dessutom inte är lika van vid trafiken osv. Nu blir det nog per automatik att jag tar det "onödigt försiktigt" i områden där jag vet att trafiken brukar vara kaos, men när de som bedömer inte bryr sig om mina anledningar så blir det inte bra. Och alltså visst, jag kände att jag inte körde lika bra som vanligt på uppkörningen, absolut, men jag var inte en trafikfara och bilen klagade inte på växelvalet.
 
Det känns som om han och jag kan ha kört upp för samma person :cautious: Där jag körde nu så är det visst ca 70% av alla som blir underkända. Funderar nu på att försöka köra upp på annan ort där jag dessutom inte är lika van vid trafiken osv. Nu blir det nog per automatik att jag tar det "onödigt försiktigt" i områden där jag vet att trafiken brukar vara kaos, men när de som bedömer inte bryr sig om mina anledningar så blir det inte bra. Och alltså visst, jag kände att jag inte körde lika bra som vanligt på uppkörningen, absolut, men jag var inte en trafikfara och bilen klagade inte på växelvalet.

Kör upp i Falun ;) :D
 
När jag körde upp häromdagen blev jag inte godkänd för att personen som skulle bedöma det hela ansåg att jag ofta låg på fel växel. Det var det största felet enligt henne. MEN bilen i fråga var en sån där supermodern sak som hade små lampor som tändes med upp- eller nerpil om den tyckte att man behövde ändra växel och en sådan lampa tändes EN gång... Så jag vet inte. Hon tyckte också att jag körde för långsamt på vissa ställen, för att jag inte ansåg att det var lämpligt att bland annat köra 50km/h på en väg där det just då stod fullt av bilar parkerade längs med vägen (jag förklarade att jag inte ville ligga i 50km/h om det plötsligt for upp en dörr eller någon kom gående ut i gatan..).

Jag har kört bil ofta(!) i 8 år nu, kört bil till/från jobb och på jobb både utanför stad och mitt inne i Sthlm, kört tvärs över hela landet till hundtävlingar i alla typer av väder och ljusförhållanden osv. Jag har aldrig varit med om någon olycka, däremot räddat upp ett flertal potentiellt farliga situationer. Men, manuellt körkort fick jag inte den här gången. Varför förstod jag inte riktigt.
Jag körde upp för b96 efter tjugo år med manuell bil och kuggade av lite samma anledning. Tappade sugen helt för vet fortfarande inte hur jag ska köra för att klara det. Lite pinsamt för jag kör med släp varje vecka och har gjort i över tio år och kan knöla runt och backa på tävlingsplatser utan trubbel. Men klara det som alla säger är en baggis gick minsann inte...
 
En fråga, använder du hörapparater? Annars skulle tipsa om att gå fixa ett par. Det underlättar Mycket även om det inte ger fullt ut. Ursäkta dum fråga.

Jag själv är hörselskadad på båda öronen och använder hörapparater sedan barnsben. När jag körde bil märkte jag att drt var lättare med hörapparater på än utan. Jag tog för manuell körkort. man får känsla efter ett tag för när man ska växla osv. fördelen med manuellt körkort är att du kan köra fler bilar tycker jag. Men det är även bekvämt med automatväxlad bil. Man kan koncentrera sig mer på omgivningen och trafiken.
Absolut! Jag är stendöv utan hörapparater, har haft dem sen typ bebis och gick på dövskola så jag kan även teckenspråk :D Är gravt hörselskadad :up:
 
Hoppas personen fortfarande skulle klara av att snabbt bromsa om tex. ett barn skulle hoppa fram bakom någon häck... Om man kunnat växla manuellt förut men det nu är för svårt på grund av ålderdom skulle jag säga att det börjar bli dags att sluta köra bil
Det hade väl varit det bästa, rätt många äldre som inte borde sitta bakom ratten.
 
Ja, det blir allt svårare att hitta pärlorna i floden av tunga automatlådor. ;) Och i elbilar antar jag att det aldrig kommer att finnas manuellt växlade, det krävs nästan automatiserad drivlina.
vi provkörde en elbil för inte så länge sen och jag tyckte det påminde väldigt mycket om de eldrivna truckarna (fram, back, neutral) jag kört i jobbet.
Samt att den bilens växlar påminde om min egen bils automatlåda.
 
Jag körde upp för b96 efter tjugo år med manuell bil och kuggade av lite samma anledning. Tappade sugen helt för vet fortfarande inte hur jag ska köra för att klara det. Lite pinsamt för jag kör med släp varje vecka och har gjort i över tio år och kan knöla runt och backa på tävlingsplatser utan trubbel. Men klara det som alla säger är en baggis gick minsann inte...
Om man kör som om man hade en häst lastad i släpet är risken för att kuggas stor vid uppkörningarna. Öht brukar de vilja att man håller hastigheterna och accelererar upp för att inte hindra annan trafik.
 
Om man kör som om man hade en häst lastad i släpet är risken för att kuggas stor vid uppkörningarna. Öht brukar de vilja att man håller hastigheterna och accelererar upp för att inte hindra annan trafik.
Jag gasade för mycket... Dålig eko drivning blir det då... Men växlade ner för mycket innan rondeller och då läser man av situationen för dåligt dessutom.
 
Jobbannonser har börjat ta fasta på att det blivit vanligare med automatkörkort.

32816B84-6BF0-4CCB-8495-ADC566BCCC10.jpeg
 
Jag trodde aldrig jag skulle köra automat. Såå tråkigt att inte få bestämma själv ju,

Sen köpte vi en hybridbil och nu älskar jag automat.

Jag lånar ibland en manuell och kör släp med, sen försöker jag alltid växla automaten... Ibland kommer växlingsbehovet tillbaka även om jag inte kört manuellt på länge... Min kropp är väldigt väl inlärd på sånt.

Jag hade tagit körkort för manuell, dels för att det är bra att ha och dels för att ska man ändå lära sig kan man lika gärna ta allt på en gång.
 
Ohja, är valet så drastiskt skulle jag också välja begränsat, men det känns lite som bortkastade pengar när en lika gärna kan ta fullt körkort på en gång.
Jag har kört bilar med automat hela två gånger sedan jag tog körkort, det var inte ens särskilt trevligt. :D
Det är väl verkligen inte bortkastat med ett körkort? du har ju ett körkort, även om det är för "bara" automat, det är verkligen inte bortkastade pengar. Motsats till dig då så har alla bilar vi haft, samt min familj haft varit automat, så för min del så vart det "onödigt" med att ta för manuell.
 
Jag känner att jag har lite svårt för att göra flera saker samtidigt, jag är inte så himla snabb med att "byta" i tankarna. Därav bättre att bli trygg på det jag kan först.

Jag har dock inte planerat att köra med släp heller.

Tillägg: Och jadå, jag ska inte ta körkort riktigt än. Jag behöver fortfarande mera träning för att bli mera van :)
Tycker du gör helt rätt!
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 781
Senast: inverterad
·
Fordon Jag har börjat fundera på att köpa en husbil, men inser ju vad de kostar. Har då gått över till att fundera på om husvagn är ett...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
11 676
Senast: _Taggis_
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 859
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 462
Senast: Saeta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Hur är processen
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp