Fördelar och nackdelar med automatväxlad vs manuell bil (utbruten från Vad gör vi CLX)

Vill man maximera risken kan man annars bogsera bil i 110 km/h på Essingeleden i full trafik. Man har säkert 1 meter till framförvarande när man ska använda sina bromsar utan servokraft.

/Ögonvittne

Vilka jäkla dårar 😅😅 Nästan beundransvärt dumt!

Jag har absolut en tung gasfot... men det betyder inte att jag kör farligt. Jag ligger inte i häcken på bilar, jag håller koll bakåt på vad som händer, jag gör inte idiotomkörningar och om det är dåligt väglag så har jag inga problem att lätta på gasen.

Men fort, det kör jag rätt ofta ;)

Exakt så, jag vill ändå hävda att det finns en skillnad (utan att glorifiera fortkörning). Dåligt väglag/sikt, mkt trafik, tätbebyggt område mm är absolut saker som får mig att köra t o m långsammare än många andra. Medan på motorväg med lite trafik, sommarväglag och dagsljus så kör jag rätt så fort jag med. :angel:
 
Jag ser mig nog absolut som en hyfsad förare (dvs troligen i praktiken inte 😅) men skulle ALDRIG ens överväga att äta medan jag kör. Alltså nr 1 är väl ändå att man fokuserar på att just köra bil när man sitter bakom ratten?

En kaffe och en fralla är inga problem för min del. Eller godis 😋 Sånt som riskerar att kladda eller behöva två händer skulle jag äta upp innan jag kör.
 
Man får mer känsla och kontroll i bilkörningen med manuell. För de flesta Svenssons har det ingen betydelse eftersom man bara använder bilen för att ta sig från punkt A till punkt B men för den som verkligen "kör" sin bil brukar manuell kännas bättre. Sedan är det mycket bättre med manuell om man kör fast i snö och måste "vicka" sig lös genom att köra fram och tillbaka och få fart för att komma lös. Men de flesta idag ringer väl bara bärgningsbilen om det skulle hända.

Sedan har vi det här med nya och gamla bilar. Automat kanske är bra i nya bilar men kör man omkring i gamla bilar brukar det vara mycket mer krångel med automat. På manuella blir kopplingen utsliten men den är bara att byta, det fixar den händiga enkelt själv hemma i garaget. När automaten går sönder går den inte att laga, den måste köras till renovering för 20-30k. Och är det CVT eller dubbelkopplingslåda är det ännu värre.

Så allt handlar om vilket förhållande man har till bilkörning och sin bil.

Aha så om man inte växlar så kör man inte utan åker med? Det är för mig en märklig inställning till bilkörande.
 
Börjar fundera på hur bra förare en behöver vara i moderna bilar idag om en inte ger sig ut på annat än vägar med bra väglag och aldrig drar något?
Backspeglar behövs inte då det är kameror som filmar så det ser ut som en orb är över bilen och filmar, bilar har inte bara backsensor utan går inte att backa om något är för nära bakom, massa antislir, antisladd och fler jag inte kommer på, bilar som bromsar om något springer ut på vägen.

Största problemet är att inte känna sig för säker när det går bra framåt.

Problemet är att man ofta måste god kunskap om hur dessa system fungerar, annars tillkommer andra risker. Som när man kör med radaravståndshållare som bromsar in bakom bilen framför, touchar bromsen, systemet kopplar ur och bromsar inte ett dugg mer. Eller bilen jag hyrde som krävde en rejäl bromstryckning för att släppa farthållaren. Istället efter att man bromsat in bakom lastbilen lägga sig i konstant fart, började den accelerera hårt.
 
Jag skulle verkligen rekommendera den extra mödan att lära sig hantera växelspak. Körning med släp, hala underlag, konstiga underlag, ta sig loss om det sätter sig fast osv - allt är enklare med manuell växel. Hatar innerligt att dra tungt med automat, de tillåter sällan att man planerar körningen så det blir mjukt för tex djur i transporten!

Alltså va?

Det går finfint att köra mjukt och planerat med släp och automat. Faktiskt även med automatväxlad buss i stadstrafik.
 
Vilka jäkla dårar 😅😅 Nästan beundransvärt dumt!



Exakt så, jag vill ändå hävda att det finns en skillnad (utan att glorifiera fortkörning). Dåligt väglag/sikt, mkt trafik, tätbebyggt område mm är absolut saker som får mig att köra t o m långsammare än många andra. Medan på motorväg med lite trafik, sommarväglag och dagsljus så kör jag rätt så fort jag med. :angel:

Ja, jag säger verkligen inte att det är RÄTT att köra för fort... men de flesta gör något som strikt sett inte är helt lagligt. Jag gnäller heller inte om jag åker dit, jag är ju medveten om att jag kört för fort.

Det är inte ovanligt att jag är karavanledare förbi vägarbeten :meh: Finns inte en suck i helvetet att jag kör för fort där (och jag brukar få en nick eller en handhälsning av de som jobbar). De har också rätt att få komma hem hela.
 
Nu gör du antaganden som jag inte alls håller med om. Jag vet inte om du utgår från dig själv eller om du har någon studie att hänvisa till? Som provförare fick man väldigt bra och tydlig utbildning i hur man skulle hantera olika typer av bilar.

Att växla eller inte växla är lite som att sila mygg och svälja kameler om man jämför med att exempelvis köra framhjulsdrivet respektive bakhjulsdrivet i kritiska körmoment. Att växla mellan två sådana bilar frekvent skulle göra mig halvtokig. Även om det var just det man gjorde som provförare (men då var det å andra sidan professionellt arbete).
Jag utgick från de mycket tydliga resultaten från en studie från Mobilitetscenter som jag läste lite snabbt för ca 4 år sedan när sonen testades inför körkortstillstånd. Jag googlade nu och hittade den. Den är liten och utförd på äldre friska personer. Trots att flera av dom inte kört automat tidigare visar studien tydligt att automaten ger en säkrare körning. Studien heter Automatprojektet.
 
Mycket tyckande och troende i tråden. Faktum är att just nedtrampandet av kopplingspedalen är ett moment som vid en inbromsning tar just den lilla lilla tid som kunde ha använts till tramp på bromsen vid ett hastigt uppdykande av ett hinder. Det går helt enkelt fortare att få stopp på en automat. Nu finns det tuuuusen människor som skriker att en kan trampa ner bägge pedalerna samtidigt...Men det gör en inte.
Jag trampar ner båda pedalerna samtidigt. Senast i morse. Det tar nog längre tid iF för mig att flytta högerfoten från gas till broms.
 
Man får mer känsla och kontroll i bilkörningen med manuell. För de flesta Svenssons har det ingen betydelse eftersom man bara använder bilen för att ta sig från punkt A till punkt B men för den som verkligen "kör" sin bil brukar manuell kännas bättre. Sedan är det mycket bättre med manuell om man kör fast i snö och måste "vicka" sig lös genom att köra fram och tillbaka och få fart för att komma lös. Men de flesta idag ringer väl bara bärgningsbilen om det skulle hända.
Det tar ju bara tid att få vänta. Det kan ju ta hur lång tid som helst.
 
Jag skulle verkligen rekommendera den extra mödan att lära sig hantera växelspak. Körning med släp, hala underlag, konstiga underlag, ta sig loss om det sätter sig fast osv - allt är enklare med manuell växel. Hatar innerligt att dra tungt med automat, de tillåter sällan att man planerar körningen så det blir mjukt för tex djur i transporten!

Men varför skulle man utgå från att man ska köra med släp eller på underlag där man kör fast, om man inte lever ett liv där det är ens vardag? Själv skulle jag inte köra med släp i de trafikmiljöer jag vanligtvis kör i eftersom jag är för dålig på att köra med släp, så jag fixar hjälp eller hemkörning när det behovet uppstår. Jag har själv körkort för manuellt, men om jag stod i valet och kvalet om att snabbare kunna ta körkort för automat så skulle släpkörning inte ligga högt på min lista.

Där jag bor har automatbilen en stor fördel och det är vid kökörning, så det kommer högre upp på min lista än släpkörning.

Så behoven är olika helt enkelt, och jag tycker man ska göra de prioriteringar som passar en själv och ens faktiska behov.
 
Jag tog körkort för automat för drygt två år sedan (33 år gammal). Anledningen till att det blev automatkörkort, var helt enkelt att det går (oftast) mycket fortare att ta = billigare. Jag har aldrig förstått varför så många verkar frälsta över att växla manuellt och ser ner på folk som kör automat. Själv tycker jag det är så skönt att slippa tänka på koppling och dragläge. Bars gasa och bromsa. 😁
Jag ser inte ner på folk som kör automat, men jag förstår inte varför det anses lättare. Jag tycker automat är svårare, de skenar ju iväg och gör som de vill? Tycker också det är svårare i halt/snöigt väglag.

När jag övningskörde körde jag mestadels manuellt men en del automat och min ständiga kommentar om automaten var "den skenar!" och jag tyckte den var läskig 😅. (Nu kan jag köra vilket som men första åren med körkort avskydde jag automater för att jag tyckte att jag inte hade kontroll.)
 
Jag hör dock trafiken, "bara" bra sämre än andra :D

Men jag har funderat på att jag har känt mig lite trögare än de flesta i ett antal år nu (lite typ av ett golden child som hamnat i verkligheten). Jag brukar vara mera uppmärksam än de flesta just pga min hörselskada, så det kändes lite ovant att höra att jag behövde bli mera uppmärksam.
Men jag får leva med min hjärna och dess begränsningar. Den får ta den tid den behöver och det den kan, det blir nog någon slags människa av mig också :D
En fråga, använder du hörapparater? Annars skulle tipsa om att gå fixa ett par. Det underlättar Mycket även om det inte ger fullt ut. Ursäkta dum fråga.

Jag själv är hörselskadad på båda öronen och använder hörapparater sedan barnsben. När jag körde bil märkte jag att drt var lättare med hörapparater på än utan. Jag tog för manuell körkort. man får känsla efter ett tag för när man ska växla osv. fördelen med manuellt körkort är att du kan köra fler bilar tycker jag. Men det är även bekvämt med automatväxlad bil. Man kan koncentrera sig mer på omgivningen och trafiken.
 
Att ha körkort för manuell ökar ju också utbudet av bilar som en kan köpa också samt att det blir lättare att låna bil av kompisar etc. Helt ärligt fattar jag inte varför en inte tar körkort för manuell direkt, det är inte speciellt komplicerat. Det är ju ett antal generationer som klarat det alldeles utmärkt.
För mig hade det blivit för dyrt att ta körkort för manuellt växlad bil. Tog över 50 lektioner för manuell men hann inte klart. När jag tog upp körningen tre år senare ville jag lägga max 20 000 kr och det hade inte räckt för att jag skulle lyckad med manuellt växlad bil.

Så för mig berodde det på ekonomi (och rekommendationer). För en kompis var det tidsaspekten som var viktigast, jon behövde ett körkort så fort som möjligt.
 
Jag har själv körkort för manuellt växlade bilar, men kör i princip bara automat idag.

Vi diskuterade precis här hemma att för äldre personer kanske det är smidigare med automat, då en av pensionärerna på gatan numera har svårt att växla.

Personligen numera så tänker jag att det är en smaksak vilket man vill köra. Nu när jag är van vid automat är det som att lära sig köra på nytt om jag hamnar i en manuell växlad bil.
Visst jag löser det, men blir ibland ett och ett annat ”kärringstopp”.

Sen tror jag på sikt om nu elbilarna kommer ta över så försvinner manuella bilar med tiden.
Har även för mig att nya bilar mer sällan säljs som manuella.
 
Jag har själv körkort för manuellt växlade bilar, men kör i princip bara automat idag.

Vi diskuterade precis här hemma att för äldre personer kanske det är smidigare med automat, då en av pensionärerna på gatan numera har svårt att växla.

Personligen numera så tänker jag att det är en smaksak vilket man vill köra. Nu när jag är van vid automat är det som att lära sig köra på nytt om jag hamnar i en manuell växlad bil.
Visst jag löser det, men blir ibland ett och ett annat ”kärringstopp”.

Sen tror jag på sikt om nu elbilarna kommer ta över så försvinner manuella bilar med tiden.
Har även för mig att nya bilar mer sällan säljs som manuella.
Ja, det blir allt svårare att hitta pärlorna i floden av tunga automatlådor. ;) Och i elbilar antar jag att det aldrig kommer att finnas manuellt växlade, det krävs nästan automatiserad drivlina.
 
Jag är 40 snart och jag var den enda på skolan som hade växel på moppen och när jag tog körkort var det typ bara gamla amerikanare som inte hade manuell.
Jag minns när jag var 15 och fick moped. En röd "tjejmoppe" som de kallades. En sådan som när bensinen tog slut kunde man trampa vidare, som en cykel. Tror märket var java. Mamma tyckte det var jättebra, en tjejmoppe som man kunde cykla på om man glömt fylla på bensin, till en tjej. Jag blev grovt förolämpad och insåg att min egen mamma inte ens kände mig.

Skulle JAG, dotter till en bilmekaniker, som älskar bilar och motorer, som tillbringade massor med tid hos pappa när han skruvade med bilar (jag fick inte vara med mammas pojkvän när han gjorde det senare, jag var ju tjej....) och som inte alls verkade speciellt "tjejig", skulle jag vilja ha en röd tjejmoped? Nej. Den byttes mot en Suzuki k 50, med växlar och allt, och jag älskade den! Skulle aldrig i mitt liv vilja ha en moped utan växlar, sån man ser i dag som man bara sätter sig på....
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 781
Senast: inverterad
·
Fordon Jag har börjat fundera på att köpa en husbil, men inser ju vad de kostar. Har då gått över till att fundera på om husvagn är ett...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
11 676
Senast: _Taggis_
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 859
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 462
Senast: Saeta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp