Övningskör man inte privat i Finland?Ja. Det är standard, och jag känner ingen som behövt extra. Därför tänker jag att utbildningen här måste vara annorlunda.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Övningskör man inte privat i Finland?Ja. Det är standard, och jag känner ingen som behövt extra. Därför tänker jag att utbildningen här måste vara annorlunda.
Jag känner heller inte igen att det skulle ta fler än 10 lektioner cirka. Eller det gjorde inte det när jag tog körkort. Då var det snarare ovanligt att det tog fler. Däremot idag så verkar det ta hutlöst många.Jag känner faktiskt inte mer än någon enstaka som lärt sig växla problemfritt, samt alla moment med start-i-backe, enkla och dubbla rondeller, parkering på längden, tvären och bredden, motorväg osv på bara 10 lektioner, inte ens med dubbellektioner (när jag tog körkort var 1 lektion vanligtvis 40 min, och många körde dubbellektioner för att hinna något mer än att köra iväg från, och tillbaka till, körskolan.
Generellt så kunde de med möjlighet att övningsköra privat med manuellt växlad bil och en handledare som var lämplig, ta färre lektioner. Och de utan möjlighet till det fick ta fler lektioner på körskolan. Sen varierade det såklart även mellan individer utöver det.
Jag tog körkort -96. Då var det vanligt med omkring 10 40 min lektioner. Men då var det vanligt att övningsköra privat. Och intensivkurs var inte vanligt iaf här.Jag känner faktiskt inte mer än någon enstaka som lärt sig växla problemfritt, samt alla moment med start-i-backe, enkla och dubbla rondeller, parkering på längden, tvären och bredden, motorväg osv på bara 10 lektioner, inte ens med dubbellektioner (när jag tog körkort var 1 lektion vanligtvis 40 min, och många körde dubbellektioner för att hinna något mer än att köra iväg från, och tillbaka till, körskolan.
Generellt så kunde de med möjlighet att övningsköra privat med manuellt växlad bil och en handledare som var lämplig, ta färre lektioner. Och de utan möjlighet till det fick ta fler lektioner på körskolan. Sen varierade det såklart även mellan individer utöver det.
Oftast kan du på en automat ställa in hur bilen ska växla - så i kuperad terräng kan du be den att välja lägre växlar. Dvs få av oss kör så att det är ett riktigt problem.Jo, det gör ju jag också om det bara är "normala" backar och "normala" väglag. Men t.ex. i halka och kurvor med rullgrus vill man ju undvika kraftigare (fot)bromsning och jag har lärt mig att i längre nerförsbackar ska man inte sitta och använda fotbromsen konstant.
Jag frågar alltså för att det är 25 år sedan jag körde en automat, så jag är rätt okunnig om hur nyare bilar fungerar när man i praktiken behöver få fram de funktionerna som jag skaffar mig genom att växla. (En etta och en tvåa fanns tekniskt sett på den bilen, men var knappast tänkt för, eller hade funktionella reglage för, att vara en del av vardagskörningen, och valbar trea inte alls. På den tiden hade jag bara kört stad och bekväm landsväg och hade typ ingen erfarenhet av dåligt väglag på mindre vägar)
På liknande sätt undrar jag också om de situationer då man pga. halka startar på tvåan och generellt kör på något högre växlar. Kan man få sådan körning att fungera smidigt?
Och att tänka framåt med backar och kurvor. Då låter man det bara bli så att det blir fler onödiga växlingar och att de kommer vid mindre väl valda tillfällen?
Kanske otydligt, men jag försöker förstå om automaten funkar lika bra till all körning, eller om det fortfarande är så att manuellt är mer funktionellt till vissa sorters körning. Att den är bekväm i miljöer med köer, rödljus och på stora vägar tvivlar jag inte på, men är den en jämförbar ersättare i alla sammanhang?
(frågorna allmänna inte just till dig...)
Jag tog körkort -96. Då var det vanligt med omkring 10 40 min lektioner. Men då var det vanligt att övningsköra privat. Och intensivkurs var inte vanligt iaf här.
Övningskör man inte privat i Finland?
Jaha, jag känner knappt några. I såfall har det varit några som har lantbruk och traktor och åkrar för skrotbilar. Det gör nog mer till ovanlighetenDe finnar jag känner har alla kört sedan de var betydligt yngre än vad lagen stipulerar
Måste vara andra krav i uppkörningen om det är normalt att klara den med körerfarenhet som endast är tio timmar totalt?Jaha, jag känner knappt några. I såfall har det varit några som har lantbruk och traktor och åkrar för skrotbilar. Det gör nog mer till ovanligheten
Men @Flixon ja man kan övningsköra privat, men då måste ju föräldern fixa tillstånd och göra prov plus att det kostar en del. Man har inte både körskola och privat körning. Då måste man ju betala dubbelt.
De flesta tror jag nog går som vanligt hos körskola där man kör sina tio lektioner och har sina teoritimmar (minns inte antal) och sedan skriver man teoritest och sen kör man upp.
Tror du? Eller kan körskolan ha annorlunda eller bättre innehåll?Måste vara andra krav i uppkörningen om det är normalt att klara den med körerfarenhet som endast är tio timmar totalt?
Alltså jag har extremt svårt att se hur någon kan lära sig att köra bil på endast 10 körtimmar om de inte kör något utöver dessa lektioner. Det låter helt orimligt. Det är inget fel på våra lektioner, det krävs bara lite mer tid bakom ratten för att man ska bli en säker och bra förare.Tror du? Eller kan körskolan ha annorlunda eller bättre innehåll?
Vad är det du tänker att är annorlunda i uppkörningen? Att man får få motorstopp, att man får glömma blinkers, att man inte kan fickparkera eller att man inte behöver köra energisnålt?
Näe, jag tror inte alls det är enklare. Det är nog väldigt noga att man inte gör minsta fel.
Jag tänker nog att på tio hela timmar har man lärt sig att manövrera en vanlig personbil. Det är ju det enda man behöver lära sig på de timmarna. Jag tycker det låter som en ganska lång tid.
Edit: teorin pluggar man ju på teorilektioner och på egen tid
Fast det är ju mer än manövrering som ska till för att få ett körkort...Tror du? Eller kan körskolan ha annorlunda eller bättre innehåll?
Vad är det du tänker att är annorlunda i uppkörningen? Att man får få motorstopp, att man får glömma blinkers, att man inte kan fickparkera eller att man inte behöver köra energisnålt?
Näe, jag tror inte alls det är enklare. Det är nog väldigt noga att man inte gör minsta fel.
Jag tänker nog att på tio hela timmar har man lärt sig att manövrera en vanlig personbil. Det är ju det enda man behöver lära sig på de timmarna. Jag tycker det låter som en ganska lång tid.
Edit: teorin pluggar man ju på teorilektioner och på egen tid
Precis. Manövreringen övade jag på med pappa på en öde parkeringsplats och i ett tomt industriområde innan jag ens släpptes ut i vanlig trafik. Dels bara lära sig att köra bilen men också få kläm på allt man ska lyckas automatisera. Minns att hela grejen med blinka, titta, koppla, växla, bromsa, svänga osv kändes rätt krångligt i börjanFast det är ju mer än manövrering som ska till för att få ett körkort...
Att manövreringen sitter någorlunda är väl bara grunden för att kunna börja öva på helheten i körandet. Det är ju att man kan vara en säker förare i trafiken som är målet, inte att man klarar att ratta fordonet från punkt A till punkt B.
Men det låter jättekonstigt i mina öron. Alla jag känner har klarat sig utmärkt på dessa 10-15 timmar. Och de är duktiga förare.Alltså jag har extremt svårt att se hur någon kan lära sig att köra bil på endast 10 körtimmar om de inte kör något utöver dessa lektioner. Det låter helt orimligt. Det är inget fel på våra lektioner, det krävs bara lite mer tid bakom ratten för att man ska bli en säker och bra förare.
Man ska ju inte bara lära sig att manövrera bilen utan också få in rutin på en mängd olika trafiksituationer, läsa av trafikflödet mm.
Det är många saker i bilkörningen som behöver automatiseras om man ska bli en säker förare och det tar mer än 10 körtimmar att lära sig nya beteenden så bra att de automatiseras.
När jag tog körkort (2005) så tog jag nog ca 10 lektioner men jag körde även frekvent med mina föräldrar mellan 16-18 års ålder, så som de flesta gör om de har möjlighet.
Jag var på högskolans öde parkering en helg. En massa träd i betongram som man kunde svänga runt. På hela första lektionen släppte jag inte bromsen (vilket på den automatväxlade bilen ger något över 20 km/h på plan mark).Precis. Manövreringen övade jag på med pappa på en öde parkeringsplats och i ett tomt industriområde innan jag ens släpptes ut i vanlig trafik. Dels bara lära sig att köra bilen men också få kläm på allt man ska lyckas automatisera. Minns att hela grejen med blinka, titta, koppla, växla, bromsa, svänga osv kändes rätt krångligt i början
Ja men var de duktiga förare när de körde upp?Men det låter jättekonstigt i mina öron. Alla jag känner har klarat sig utmärkt på dessa 10-15 timmar. Och de är duktiga förare.
Att köra var hemskt. Första lektionen (o som sagt, hade aldrig suttit i förarsätet innan) skulle jag lära mig starta, köra och stanna. Så fort jag startat bilen skulle jag ut på en 30 väg och för att komma dit var det annan 30-väg, korsning osv. Livrädd.Precis. Manövreringen övade jag på med pappa på en öde parkeringsplats och i ett tomt industriområde innan jag ens släpptes ut i vanlig trafik. Dels bara lära sig att köra bilen men också få kläm på allt man ska lyckas automatisera. Minns att hela grejen med blinka, titta, koppla, växla, bromsa, svänga osv kändes rätt krångligt i början
Förstår att det var jobbigt! Jag var glad att jag kunde börja försiktigt.Att köra var hemskt. Första lektionen (o som sagt, hade aldrig suttit i förarsätet innan) skulle jag lära mig starta, köra och stanna. Så fort jag startat bilen skulle jag ut på en 30 väg och för att komma dit var det annan 30-väg, korsning osv. Livrädd.
3e körlektionen var på en 70 väg.
Från att ha haft en manuell låda som uppmanade att köra ekonomiskt var (jag kunde hålla kolla på det) det frustrerande att hamna i en automat som inte gjorde det....Jag lånade brorsans bil en period, det var en avlagd gammal taxivolvo med automatlåda -jag har sällan varit på frustrerad. Den jäveln ville ju aldrig växla på rätt varv!