förbud mot rökning på uteserveringar- ja eller nej?

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare Raderad medlem 68338
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 258
  • Visningar Visningar 14 023

Förbud mot rökning på uteserveringar?

• Ja

Röster: 232 80,6%
  • Nej

Röster: 25 8,7%
  • Ja på vissa ställen

Röster: 31 10,8%

• Antal omröstningsdeltagare
    288
Man säger väl till innan drogtestet? Eller?

Jag har ingen aning, eftersom att jag inte varit i situationen :D Men det låter ju logiskt. Jag har inte körkort (även om jag väl borde ta tag i den biten...) men det känns inte helt orealistiskt att jag skulle kunna tas som påverkad någon gång, baserat på symtom från sjukdom.

Jag är mycket positiv och hoppas verkligen att det blir förbjudet att röka på uteserveringar! Som det är nu undviker jag dem tyvärr vilket är väldigt tråkigt. Jag får migrän och håret luktar askkopp om jag så bara suttit i en minut i närheten av nån som röker. Men den som har det värst är min sambo som har astma och inte kan andas i närheten av nån som röker. Ja, och så förstås risken för cancer när man utsätts för passiv rökning. Jag hoppas att det någon gång blir rökförbud på alla offentliga platser utom så klart i anvisade "rökrutor".

Nej. Ungefär som att jag tycker man ska få röka på sin balkong. Jag uppskattar inte en kedjerökande granne på balkongen, men det är ute.
De flesta försöker vara hänsynsfulla, och jag själv gillar stt ta en cigarill på landet eller på balkongen varma sommarkvällar.

Folk som grillar på balkongen däremot...:meh:

Här där jag bor finns två varianter. Vissa resturanger har ingen smoking area och då får man gå ut utanför 'området' (typ staket, eller minst 2-3 meter iväg och röka. Naturligtvis får man inte ta med sin drink dit då.

Andra ställen har en smoking area och där får man dricka men inte äta.

Jag röker själv och bryr mig inte om vilket. Är van att gå ut och eller iväg för att ta ett bloss

Tror inte det finns nån uteservering här där du får röka över hela. Antingen inte alls eller i anvisad area

E-cigg röken är inte så trevlig den heller tycker jag... jag slipper gärna den också. Snusare har jag inget emot så länge de slänger sin snus på lämpligt ställe (och jag slipper kyssa en snusare, blä!!)
Nyfiken fråga, vad är det du ogillar med den? Det är ju inte rök ens utan vattenånga. Sedan vet jag att de finns de sorter som luktar riktigt illa och de kan de ju ta bort om de vill tillsammans med parfymförbud och ett allmänt förbud mot att lukta illa...

Nyfiken fråga, vad är det du ogillar med den? Det är ju inte rök ens utan vattenånga. Sedan vet jag att de finns de sorter som luktar riktigt illa och de kan de ju ta bort om de vill...

Det luktar kemiskt. Obehagligt att inte veta vad den innehåller. Jag tycker inte om det. Ofta när jag varit nära e-cigg så har det varit flera som rökt samtidigt och då blir det så mycket olika dofter överallt...

Nej. Ungefär som att jag tycker man ska få röka på sin balkong. Jag uppskattar inte en kedjerökande granne på balkongen, men det är ute.
De flesta försöker vara hänsynsfulla, och jag själv gillar stt ta en cigarill på landet eller på balkongen varma sommarkvällar.

Folk som grillar på balkongen däremot...:meh:

Så olika det kan vara vad man stör sig på! Jag tycker det är jättemysigt med doften av grannarnas grillande på sommaren. :love:
Just cigarettrök blir jag dock VANSINNIG på och tycker det känns nästan orimligt provocerande att jag inte kan låsa in den rökande personen i en lufttät låda i bortre Mongoliet. Som tur är har jag inga grannar som röker på balkongerna. :up:

Det luktar kemiskt. Obehagligt att inte veta vad den innehåller. Jag tycker inte om det. Ofta när jag varit nära e-cigg så har det varit flera som rökt samtidigt och då blir det så mycket olika dofter överallt...
E-juice, dvs det som bildar ångan innehåller propylene glycol vilket återfinns i en mängd skönhetsprodukter, tandkrämer, i medicinska produkter och i djurfoder. Det innehåller också vegetabiliskt glycerin vilket används som sötningsmedel, i skönhetsprodukter, tvål, handkräm, tandkräm och för att göra geler till diverse saker som vi stoppar i oss. De innehåller också någon form av smakämnen vilka också är livsmedelsgodkända. Visst finns det de som luktar kemiskt och rent av illa (träffade på en sort som luktade gammal sur gubbe :angel:) och det är ju inte så trevligt såklart men med tanke på alla mer eller mindre trevliga dofter vi utsätts för så ser jag ändå e-cigaretter som väldigt harmlösa.

10 gäster står och röker utanför staketet..lä om dem sitter en rökallergiker och får middagen förstörd...Hade det då inte varit bättre för den senare att gå in och äta?

10 personbilar står på tomgång intill en uteservering. Lä om dem sitter en person och äter och får middagen förstörd. Hade det då inte varit bättre för den senare att gå in och äta?
Jag tror inte jag sett en enda uteservering med det upplägget, det finna kanske någon men flertalet, i synnerhet som har besökare, ligger betydligt bättre till. Det finns exempelvis många trevliga uteserveringar på bakgårdar, torg och gågator som är helt bilfria. En del ligger längs vägar, men 10 bilar på tomgång? Nej det lär vara ovanlig.

För mig är det helt obegripligt att någon börjar röka idag, sen kan jag förstå att det är svårt att sluta, men börja när man vet genom forskning att det inte finns något positivt med rökningen men en väldig massa nackdelar? Så ja jag är för ett förbud mot rökning även om jag inser att det kan bli svårt att genomföra, nej jag är inte rökare.

Jag tror inte jag sett en enda uteservering med det upplägget, det finna kanske någon men flertalet, i synnerhet som har besökare, ligger betydligt bättre till. Det finns exempelvis många trevliga uteserveringar på bakgårdar, torg och gågator som är helt bilfria. En del ligger längs vägar, men 10 bilar på tomgång? Nej det lär vara ovanlig.
Det var ett exempel för att försöka illustrera hur orimligt jag tycker att det är att det är tillåtet att sprida gifter hur som helst i luften, och att jag tycker att det är ett konstigt synsätt att den som drabbas ska anpassa sig.

Hade mitt exempel varit ett reellt problem hade det förmodligen funnits en skylt med "tomgångskörning förbjuden". Inga konstigheter.

Jag älskar att sitta ute och äta. Helkul när någon då sitter och röker bredvid. Sen som fritidsledare tycker jag det fortfarande signalerar någon form av coolfaktor till kidsen som går förbi. Folk som sitter med en öl och cigg. Nä ut med dom i skämsrutan.

10 personbilar står på tomgång intill en uteservering. Lä om dem sitter en person och äter och får middagen förstörd. Hade det då inte varit bättre för den senare att gå in och äta?
Ja, jag äter inte ute bredvid en hårt trafikerad väg...så jag går in, gör inte du?

Det var ett exempel för att försöka illustrera hur orimligt jag tycker att det är att det är tillåtet att sprida gifter hur som helst i luften, och att jag tycker att det är ett konstigt synsätt att den som drabbas ska anpassa sig.

Hade mitt exempel varit ett reellt problem hade det förmodligen funnits en skylt med "tomgångskörning förbjuden". Inga konstigheter.
Det uppkommer ju ibland situationer där enskilda med speciella krav kommer i kläm.
Rökallergiker vs rökare som röker där det är tillåtet. Nu senast hörde jag om en nötallergiker som gick i taket därför att ett flygbolag inte kunde garantera att ingen av de 200 andra passagerarna inte hade nötter i sitt handbagage och därför nekade att ta med allergikern.
Dylika situationer kommer alltid att uppstå.
Så länge det inte finns ett rökförbud på trottoaren , så länge kan ju den situation jag beskrev uppstå.

Tycker det är intressant att de valt att även förbjuda e-ciggen.

Om man jämför med vanliga cigaretter så vet alla att det är farligt och kan leda till sjukdomar mm mm.

E-ciggen har ju tidigare marknadsföts som ett bra alternativ till vanlig cigg.
Numer om man läser artiklar och forskningsresultat är det inte ett speciellt bra alternativ mot de vanliga. Vissa hävdar till och med att de skulle vara värre.

Tex här (OBS äldre artikel):

https://www.aftonbladet.se/nyheter/article19930556.ab

Vanliga cigaretter har det forskats mycket om och vi vet att över tid så ger rökning stora negativa konsekvenser både för den enskilde rökaren samt samhället i stort.
E-ciggen vet vi inte med säkerhet vilka konsekvenser de medför över tid.

Jag ser gärna förbud på uteserveringar och ser gärna att det utvidgas till fler ställen (ingångar, busskurer och tågperronger är ett jävla aber exempelvis). Folk får röka bäst de vill men man kan gott visa sådan hänsyn att man faktiskt går undan så man inte stör.

Jag röker inte. Har däremot ärftligt lungemfysem i släkten och nä, jag är inte så jävla pigg på att öka risken att få den skiten jag också bara för att somliga rökare är dåliga på att ta hänsyn till omgivningen.

Liknande trådar

Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på... 50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
36 898
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara... 33 34 35
Svar
681
· Visningar
14 200
Senast: bollen__
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 232
Senast: Johanna1988
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för... 69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
39 845
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka