förbud mot rökning på uteserveringar- ja eller nej?

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare Raderad medlem 68338
  • Startdatum Startdatum

Förbud mot rökning på uteserveringar?

• Ja

Röster: 232 80,6%
  • Nej

Röster: 25 8,7%
  • Ja på vissa ställen

Röster: 31 10,8%

• Antal omröstningsdeltagare
    288
Med mitt alternativ kan du välja..gå till en rökfri mjölkbar eller den där hippa klubben där cigarröken blandas med bluesmusik och öl ;)
Jag har inte sett några rökfria uteserveringar och den passiva rökningen pågår på bra många fler ställen än på bara uteserveringen. Men du struntar fortfarande i den punkten mest troligast för att du inte vill behöva tänka på den överhuvudtaget.

Ok kan man tycka. Men det är nog den största orsaken till för tidig död..Och som vissa går på här så dröjer det väl inte länge för än bruket av kniv o gaffel regleras i lag, det med ;)
Kniv borde ju redan vara förbjudet på uteserveringar med tanke på knivlagen "på allmän plats", bara att ringa 112 direkt nån skär i köttet.
Troligen rycker lagens väktare ut direkt med blåljus för det är en enkel sak att bötfälla för, räkna pinnar är ju det viktigaste för vår kära Rikspolischef Eliasson.

Nästa steg blir att förbjuds grillning utomhus.
Det passar ju bra nu när boverket ska förbjuda vedspisar.

Du tycker inte det räcker med förbud? Nånsin?
http://www.land.se/landkoll/nya-regler-stopp-for-gamla-vedspisar/
:banghead::banghead::banghead:

När det gäller tillgänglighet handlar det inte om förbud utan istället om möjliggörande. Röka kan man göra utanför serveringen där inga andra tvingas fly en tidigare trevlig middag.

Dunka huvudet i väggen kan du göra, behövs inget förbud.

När det gäller tillgänglighet handlar det inte om förbud utan istället om möjliggörande. Röka kan man göra utanför serveringen där inga andra tvingas fly en tidigare trevlig middag.

Lite som folk som bygger in altanen. Sen behöver dom bygga en ny altan utanför den inbyggda altanen för den inbyggda blir för varm och ger ingen sol på sommaren.
Tyvärr är det förbud som önskas, frågan är vad straffskalan ska vara?
10.000 i böter eller 1 års fängelse? RPC lär vara överlycklig, det är lättare att bötfälla rökare på uteservering än att jaga våldtäktsmän. Vi ska aldrig glömma Dan Eliassons oförglömliga klassiker på musikscenen, det var innan han blev chef för Migrationsverket, Arbetsförmedlingen och nu Rikspolisstyrelsen

Jag har inte sett några rökfria uteserveringar och den passiva rökningen pågår på bra många fler ställen än på bara uteserveringen. Men du struntar fortfarande i den punkten mest troligast för att du inte vill behöva tänka på den överhuvudtaget.
Ja ute, i den egna bilen, egna balkongen och på andra ställen där rökning är tillåten.
Visst, en del tvingas att leva i en miljö där föräldrar röker, dricker, misshandlar varandra.
Men att för den sakens skull förvandla samhället i ett samhälle där storebror kontrollerar allt? nej tack..

Så köper en hästallergiker din grannfastighet, eller del av, får byggnadslov och som ett brev på posten beordras du att avveckla din hästverksamhet, för din nye granne kan inte nyttja sin trädgård....det är vad din linje leder till i den långa loppet..men då är det för sent att gnälla..bara gilla läger ;)

Lite som folk som bygger in altanen. Sen behöver dom bygga en ny altan utanför den inbyggda altanen för den inbyggda blir för varm och ger ingen sol på sommaren.
Tyvärr är det förbud som önskas, frågan är vad straffskalan ska vara?
10.000 i böter eller 1 års fängelse? RPC lär vara överlycklig, det är lättare att bötfälla rökare på uteservering än att jaga våldtäktsmän. Vi ska aldrig glömma Dan Eliassons oförglömliga klassiker på musikscenen, det var innan han blev chef för Migrationsverket, Arbetsförmedlingen och nu Rikspolisstyrelsen

Det räcker med att förbudet finns så kommer åtminstone 99% släcka direkt på anmodan och resten får väl tjafsa vidare med den de vill, precis som dem som tycker sig ha rätt att slänga McDonaldsskräp genom förarrutan mitt på vägen. 800 kr som nedskräpningsboten är väl rimligt.

10.000 i böter eller 1 års fängelse?
Det räcker väl med att bli avvisad från platsen om man envisas med att röka efter tillsägelse.
På en uteservering så räcker det väl med att inte bli serverad och utslängd för att man stör allmän ordning.
I kollektivtrafiken så blir det ju väktare som avvisar rökande rökare.
Kommer man inte med bussen eller tåget tillräckligt många gånger så låter man nog bli att röka sedan.

Det räcker väl med att bli avvisad från platsen om man envisas med att röka efter tillsägelse.
På en uteservering så räcker det väl med att inte bli serverad och utslängd för att man stör allmän ordning.
I kollektivtrafiken så blir det ju väktare som avvisar rökande rökare.
Kommer man inte med bussen eller tåget tillräckligt många gånger så låter man nog bli att röka sedan.
Och om 10 rökare står lovart om uteserveringen? Inte straffbart men väl så jobbigt för den rökallergiker som valt uteserveringen..

Och om 10 rökare står lovart om uteserveringen? Inte straffbart men väl så jobbigt för den rökallergiker som valt uteserveringen..
Det blir i alla fall bättre med ett förbud på själva uteserveringen.
Med tiden så blir nog luftförorenande aktiviteter av typ rökning förbjudet på allmän plats i planlagt område.
Typ gator, torg och trottoarer.

Jag tycker att ett förbud mot tobaksrökning på uteserveringar och busshållsplatser mm. vore helt rimligt. Det handlar om att inte utsätta andra för något som är så bevisat skadligt.
Däremot är jag emot lagförslaget som helhet. Jag ser ingen rimlighet i att användning av e-cigg ska innefattas av samma lagar som tobaksrökning. Då går det över till att bli någon form av morallag och det kan jag vara utan.

Jag forsokte ta in en rottweiler pa olika stallen i Gamla Stan och pa Kungsholmen sist jag var i Stockholm. Det var inte poppulart och jag blev nekad pa de flesta stallen sa jag forsokte aldrig ens med tva rottisar.:angel:

För en stund sedan på Riche (sitter en annan hund en bit bort också..) @Petruska

Bifogade filer

• EC35092D-E845-4EC6-838C-E19961F2ED4E.webp
    EC35092D-E845-4EC6-838C-E19961F2ED4E.webp
    97 KB · Visningar: 78
Jag tycker att ett förbud mot tobaksrökning på uteserveringar och busshållsplatser mm. vore helt rimligt. Det handlar om att inte utsätta andra för något som är så bevisat skadligt.
Däremot är jag emot lagförslaget som helhet. Jag ser ingen rimlighet i att användning av e-cigg ska innefattas av samma lagar som tobaksrökning. Då går det över till att bli någon form av morallag och det kan jag vara utan.
Naturligtvis håller jag med dig, vill den som äger busshållplatsen, järnvägsperronger eller uteserveringen ha ett förbud så inför han det.. Enkelt eller hur? Behövs ingen storebrorsmentalitet. Vad det gäller lokaler som bedriver privat verksamhet, så som restauranger så anser jag att samma regler ska gälla som för hundar. Är serveringslokalen separerad från köket avgör krögaren om han vill acceptera hundar (inte bara fyllehundar) i sin lokal. Eller om han accepterar rökning. Jag som kund kan då välja rökfri/hundfri lokal ;)

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
12 539
Senast: bollen__
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
37 007
Senast: Habina
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 274
Relationer Jag är en gammal användare, med helt nytt konto för anonymitet. Känner mig så otroligt rådvill och vad kan vara bättre än att fråga i...
6 7 8
Svar
153
· Visningar
23 227
Senast: Petruska
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar