förbud mot rökning på uteserveringar- ja eller nej?

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare Raderad medlem 68338
  • Startdatum Startdatum

Förbud mot rökning på uteserveringar?

• Ja

Röster: 232 80,6%
  • Nej

Röster: 25 8,7%
  • Ja på vissa ställen

Röster: 31 10,8%

• Antal omröstningsdeltagare
    288
Med olja antar jag att du menar cbd-olja och då behöver du inte oroa dig för såna problem.
Sanning med modifikation. Än så länge är ju den marknaden okontrollerad, och därmed kan det finnas THC i, och då är det ju olagligt, trots att mängden är så liten att man inte kan bli hög.

Men det är bra att veta om det, så att man vet vad man tar för risker.

Med olja antar jag att du menar cbd-olja och då behöver du inte oroa dig för såna problem.
Det kanske jag gör? Jag vet faktiskt inte. Jag hör många på både jobbet och privat som tycker att cannabisolja ska legaliseras såtillvida att läkare iallafall ska kunna skriva ut. Jag har inte alls någon kunskap därav min fundering.

Det kanske jag gör? Jag vet faktiskt inte. Jag hör många på både jobbet och privat som tycker att cannabisolja ska legaliseras såtillvida att läkare iallafall ska kunna skriva ut. Jag har inte alls någon kunskap därav min fundering.
Kortfattat kan man säga att effekterna i cannabis kommer från två ämnen huvudsakligen, THC och CBD. THC är olagligt och det som gör en hög osv, CBD är inte olagligt och är det folk ofta använder mot inflammationer osv på eget bevåg. Problemet är att eftersom cannabis är så stigmatiserat så är allt ganska okontrollerat och även om man köper en cbd-olja så är det inte helt säkert att den är helt/tillräckligt fri från THC.

Det finns många medicinska användningsområden för cannabis, både thc och cbd men tyvärr hindras användning och forskning på det pga stigmatiseringar och gammaldags drogmoral.

Akuta och långvariga psykiska och fysiska effekter i hjärnan:

http://www.hjarnguiden.se/index.php?option=com_content&view=article&id=45&Itemid=55

@kimmis87 :)

(Postar i tråden om nån mer är intresserad)
En 10 år gammal text ser jag inte som en säker källa, framförallt inte utan källhänvisning. Det är ju på senare år man verkligen har djupdykt i forskningen kring cannabis. Dessutom så var den inte så djupgående alls?

Men tack för att du tänkte på mig :love:

En 10 år gammal text ser jag inte som en säker källa, framförallt inte utan källhänvisning. Det är ju på senare år man verkligen har djupdykt i forskningen kring cannabis. Dessutom så var den inte så djupgående alls?

Men tack för att du tänkte på mig :love:
Ja den är lite gammal men tyckte den var överskådlig iaf och sammanfattar bra.
Från Karolinska institutet har de även mer nutida artiklar.
Finns även från utlandet men där är jag mer osäker på hur källan är tillförlitlig så dit vill jag inte länka.

Ja den är lite gammal men tyckte den var överskådlig iaf och sammanfattar bra.
Från Karolinska institutet har de även mer nutida artiklar.
Finns även från utlandet men där är jag mer osäker på hur källan är tillförlitlig så dit vill jag inte länka.
Jag tänker att utlandet, på ställen där det är lagligt med cannabis ändå är de enda ställena där de kan forska riktigt ordentligt på det? Så jag ser de som mer tillförlitliga än svenska källor faktiskt.

I de stater där det är lagligt så kan de ju ha ett mkt stort underlag av personer. Och de är säkerligen fler som bara brukar ibland. I Sverige borde det vara svårare att få tag på brukare tänker jag. De som vården vet om missbrukar ju antagligen istället, och även om man såklart ska forska på det med, så känns det inte lika intressant. Allt är ju farligt om man missbrukar det. Däremot är det ju intressant med hur mkt som krävs för att det ska bli farligt, vart gränsen går osv. Samt hur pass farligt det är vid normalt bruk, och där jämför jag mig själv med min alkoholkonsumtion, som består av kanske bruk varannan månad? Mer sällan på vintern, och kanske 1 gång/månad på sommaren, och då i form av 1-2 cider till maten på någon restaurang.

Jag tyckte att det saknades mkt information. Hur mkt rökte de som de studerade på? Vilken ålder var de i, när de började, nu? Hur mådde de innan/efter? Hur många ingick i studien?

Ja, jag är säker. Som sagt, jag jobbar heltid med människor som missbrukar.

De som tagit amfetamin och heroin i 30 år och själva är över 50 bast är i betydligt bättre mentalt skick än de som rökt på för mycket och fortarande är under 30 år gamla. Cannabis är en riktigt ful drog, just eftersom den är så förskönad.
Jag är inte inläst på ämnet men gissar att det finns fler högfungerande medelålders cannabismissbrukare än högfungerande medelålders amfetamin/opiatmissbrukare. Du träffar ju de som har problem.

Svarar på ursprungsfrågan..

Ja, jag är till 100% för ett förbud mot rökning på uteserveringar. Det är inte kul att få sin middag förstörd för att en del väljer att blåsa ut rökmoln bland matborden. Personligen kan jag inte vistas i en sån miljö pga att jag är överkänslig mot vissa dofter, framför allt cigarettrök. Jag tycker inte att det är okej att alla som av en eller annan anledning inte vill eller kan vara passiva rökare ska behöva avstå från att t ex gå ut och äta sommartid. Det är ju känt att rökning inte är hälsosamt. Med det sagt tycker jag att alla får välja själva om de vill röka eller inte, men det bör inte gå ut över andra. Eller åtminstone drabba andra så lite som möjligt. Jag får t ex acceptera att vissa rökare i min omgivning går iväg och röker och sedan kommer tillbaka och luktar rök om kläder osv. Detta innebär förvisso att jag inte kan vara nära dem då jag får svårt att andas, men de har i alla fall gått ifrån för själva rökandet. Det har hänt på jobbet att jag behövt gå ut från t ex mindre konferensrum och liknande när personer som rökt kommit tillbaka från sin rökpaus. Det tycker jag känns mindre bra. Rökning förstör verkligen en hel del för mig och många med mig, så att slippa det på uteservering skulle vara jätteskönt.

Kostnaderna för alkoholrelaterade problem kostar samhället 45 miljarder varje år, fetma kostar samhället 20 miljarder per år, ska dessa också förbjudas bara för att alla vet att både alkohol och övervikt är ohälsosamt? Alkohol bidrar ju dessutom till att en rad brott begås, vilka också kostar samhället en ansenlig summa varje år och verkligen orsakar lidande för de som blir utsatta.

Jag är inte för förbud rent generellt när det kommer till folks livsval, nej.

Jag svarade på landsbygdsbos inlägg om att så länge samhället tjänar på rökning kommer det vara tillåtet. Men siffrorna visar ju tydligt att samhället inte tjänar på det, utan förlorar tvärtom mycket pengar varje år. Vi snackar ju inte heller om att förbjuda rökning, utan att begränsa det på allmänna platser.
Mot alkohol finns redan begränsningar, du får t.ex. inte sitta och dricka på vissa allmänna platser.

Börjar svara själv. Jag är inte rökare (kan i sällsynta festliga tillfällen falla till föga men det är enormt sällan). Kan ändå tycka att folk ska kunna unna sig en cigg. Samtidigt förstår jag att det kan vara störande för vissa. Bör inte restaurangägaren/krogen själv kunna välja detta?

Jag är för ett förbud! Är inte rökare och får ofta flytta mig från uteserveringen eller få matstunden störd för att jag störs av röken.
Att låta restaurangerna själva välja tror jag inte räcker. Blir konflikter personal/gäster och risk att tappa kunder antar jag.

Jag är icke rökare och jag vill inte se ett förbud. Det är ingen som har blivit våldtagen, misshandlad, skadat någon i trafiken eller i värsta fall dödat någon för att den har rökt. Men allt detta händer varje vecka när personer dricker alkohol. Är det då inte bättre att förbjuda alkohol och slippa allt det jag har listat upp, vecka efter vecka.
Men att införa ett förbud mot att dricka tycks vara helt tabubelagt :meh:

Jag är icke rökare och jag vill inte se ett förbud. Det är ingen som har blivit våldtagen, misshandlad, skadat någon i trafiken eller i värsta fall dödat någon för att den har rökt. Men allt detta händer varje vecka när personer dricker alkohol. Är det då inte bättre att förbjuda alkohol och slippa allt det jag har listat upp, vecka efter vecka.
Det är många som dött av passiv rökning.

Jag älskar vin osv, men skulle nog överleva ett alkoholfritt Sverige, det skulle göra samhället en tjänst! :)

Tänkvärt men ändå något helt annat. Om en person röker på uteserveringen måste jag lämna omgående (om det inte blåser starkt åt rätt håll). Om de dricker 20 shots, så blir jag inte påverkad förrän denne möjligen blir aggressiv (1 av 10 har väl den benägenheten).

Det är en tillgänglighetsfråga, inte en fråga om vad som skadar och dödar mest.

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
12 539
Senast: bollen__
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
37 007
Senast: Habina
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 274
Relationer Jag är en gammal användare, med helt nytt konto för anonymitet. Känner mig så otroligt rådvill och vad kan vara bättre än att fråga i...
6 7 8
Svar
153
· Visningar
23 227
Senast: Petruska
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar