Här håller jag med dig. Jag är för en legalisering av cannabis, dock både i medicinskt bruk och för nöjes skull. (Vet inte din ståndpunkt när det gäller brukande för nöjes skull men den medicinska aspekten är vi i alla fall överens om)
I mina ögon är cannabis betydligt trevligare än både alkohol och vanliga cigaretter. Jag vet ingen som blir aggressiv av cannabis (så som man kan bli av alkohol), man får ingen baksmälla, röken luktar inte alls lika illa och stannar dessutom inte kvar i kläder/hår på samma sätt som cigarettrök gör.
Därmed inte sagt att jag tycker att det ska vara okej att röka cannabis på uteserveringar, jag tycker att dem ska vara fria från all sorts rök.
Av princip så tycker jag att regeringen inte har med att göra vad deras invånare stoppar i sina kroppar, under förutsättning att det inte är överdrivet skadligt för personen och därmed belastar samhället. Sen spelar det för mig ingen roll om vi pratar tatueringar, piercingar eller idag olagliga substanser.
Anledningen till att jag skriver överdrivet skadligt är för att ja, man kan ju vara klantig och bränna sig. Att röka på är ju skadligt om man gör det jämt, precis som med allt annat. Jag pratar givetvis om användande med måtta, inte ett användande där man röker på 24/7 där det påverkar ens liv negativt.
Det tråkiga med drogpolitiken vi har idag är att så fort något nytt kommer så förbjuds det. Vilken gör det i princip omöjligt att forska på. Och det är så tråkigt för de som skulle kunna bli hjälpta. Man har ju tex upptäckt att LSD kan BOTA depressioner. Alltså inte dämpa symptomen för en tid, göra en mer avtrubbad osv osv, utan faktiskt bota. En polare läste om det och bestämde sig för att prova. Hen har haft grav dödsångest i princip hela hens liv. Men inte nu längre!
Personligen förstår jag inte hur man vågar, man vet ju aldrig vad det är i egentligen, men så lider jag inte av ångest heller, jag antar att det kan göra en rätt desperat. Jag hursom glad att hen mår bättre nu.
Jag tror att det hade varit bättre att ha det lagligt, eller åtminstone inte kriminellt. Främst för att kunna hjälpa missbrukare, så att de dels kan få vård och lättare komma ut i samhället igen. För jag tror att man biter sig själv i röven när de döms, får en prick i systemet och får ÄNNU svårare att komma in i samhället igen. Och sedan en viktig grejj, så att missbrukare inte tvingas ta vad som helst, hur smutsigt och skadligt det än är. Hellre då att staten tillverkar och säljer så att de får rena sprutor, rena preparat, gärna med doseringsanvisningar så att man minskar dödsfall så mkt som går.