En polis är generellt en mkt dålig rättskälla, precis som vilken privatperson som helst.
@Sleepan har antagligen stenkoll på de lagarna hen behöver ha koll på, men att poliser skulle kunna hela lagboken, som vissa verkar tro, är ju helt orimligt med den korta utbildningen.
@Sleepan Tänk på att det finns patienter som kan ha THC helt lagligt i sitt system. Det finns ju faktiskt 2 personer i Sverige som har licens på att få röka en specifik sort cannabis. Och det finns en uppsjö av personer som får tex sativex, som det oxå är THC i. Har dessa personer THC i sin kropp när de blir testade så skulle jag bli MKT förvånad om de åkte dit för rattfylla. Förutsatt att de då inte beter sig som att de vore höga givetvis.
Jag själv är mkt påläst om just cannabis då jag provade det mot min nervsmärta en gång i tiden. På mig fungerar inte vanliga smärtmediciner nämligen, så det fanns ingen hjälp att få. Lägg därtill att jag har kontrollbehov deluxe. Jag jobbade ju som väktare på den tiden, och både du och jag vet ju att man blir av med jobbet av en sådan sak, så det var inget lätt beslut från min sida. Men smärta är en stark motivator, tyvärr.
Tyvärr går inte sativex under högkostnadsskyddet, så det läkemedlet är ju förunnat de rika, eftersom 30 dagars förbrukning kostar 5000 kr.
Man kan oxå få cannabis utskrivet i ett EU-land och därmed få ta med det in.
Så nej, det är inte så enkelt som "positiv på THC" = rattfylla.
Nu är det för mig personligen LÄNGE sedan jag rökte på. Och när jag gjorde det så var det bara när smärtan blev outhärdlig. Det var skönt att få 1,5-2 dygns vila från smärtan då.
Men jag följer debatten, och framförallt vetenskapen kring cannabis som är extremt spännande! Fler och fler länder avkriminaliserar cannabis och det tycker jag är bra! Framförallt för människor som lever med stor smärta. Min mor har fibro tex, och är precis som jag immun mot alla smärtmediciner. Hon är sjukpensionär på 75% idag. Tänk om hon istället skulle kunna arbeta 75% om hon fick adekvat smärtlindring? I Sverige, idag, kan vi inte erbjuda det, och det känns bara dumt när det kommer fler och fler rapporter som visar att både alkohol och tobak är farligare för hälsan än cannabis. För att inte tala om morfinmedicinerna folk med smärtsjukdomar går på.