förbud mot rökning på uteserveringar- ja eller nej?

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare Raderad medlem 68338
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 258
  • Visningar Visningar 14 023

Förbud mot rökning på uteserveringar?

• Ja

Röster: 232 80,6%
  • Nej

Röster: 25 8,7%
  • Ja på vissa ställen

Röster: 31 10,8%

• Antal omröstningsdeltagare
    288
Det här är ju en helt annan diskussion och alla som gör de själva vill när det gäller att röka cannabis.
Men bara ett tips i all välmening OM du kör bil.
Thc sitter kvar i blodet typ en vecka, och under denna tid ses man som drograttfull. Det kanske du redan vet och undviker att köra bil då, men det verkar vara rätt många som inte känner till det...

Inga problem, jag röker bara cannabis när jag har förutsättningar för det. Det blir inte varje vecka direkt, eller ens varje år om det vill sig så. :)

Det här är ju en helt annan diskussion och alla som gör de själva vill när det gäller att röka cannabis.
Men bara ett tips i all välmening OM du kör bil.
Thc sitter kvar i blodet typ en vecka, och under denna tid ses man som drograttfull. Det kanske du redan vet och undviker att köra bil då, men det verkar vara rätt många som inte känner till det...
Sanning med modifikation, det finns folk som pissar rent dagen efter de har rökt på. Och dessutom, om man inte är hög just när man kör så har ju polisen ingen anledning att ta in en för drogtest? Såvida man inte är känd för polisen alltså. Men som vanlig svensson så är det ju ingen reel risk alls.

Hög (och därmed olämplig att köra bil) är man ju bara i några timmar efteråt.

Tycker det vore jättebra. Jag har ju valt att inte röka så tycker det är mindre kul att utsättas för andra personers rök, speciellt när jag äter. Maten smakar typ fimp och jag får kväljningar och svårt att andas om någon röker i närheten. Tvärtom mot alla som vill ha barnförbud tycker jag uteservering är rätt smidigt med barn eftersom man enkelt kan turas om att gå iväg och rasta uttråkade barn en bit bort och slippa störa övriga gäster, men undviker uteserveringar nu på grund av att jag inte vill utsätta barnen eller mig själv för all rök. Så personligen kommer jag nog besöka uteserveringar oftare om det blir rökförbud :)

• Gilla
Reactions: ptr
Personen i fråga har inte googlat, men frågade läkaren om rökningen kan ha någon orsak till det här. "Neeeejdå!" sa läkaren, och personen fortsatte röka som en jäkla tok :grin: (Personen sa själv att om hjärtproblemet hängde ihop med rökningen så skulle hen sluta, men personen går på vad läkaren säger)

Jag har mycket svårt att tro att en läkare skulle svara på det viset. Ofta hör folk vad de vill höra.

Helt klart för ett förbud! Röklukt är vidrigt, och inte hälsosamt för någon. Skrikiga barn stör jag mig på, men dom äventyrar åtminstone ingens hälsa så som cigaretter gör (eller möjligen den mentala då ;) ).

Sanning med modifikation, det finns folk som pissar rent dagen efter de har rökt på. Och dessutom, om man inte är hög just när man kör så har ju polisen ingen anledning att ta in en för drogtest? Såvida man inte är känd för polisen alltså. Men som vanlig svensson så är det ju ingen reel risk alls.

Hög (och därmed olämplig att köra bil) är man ju bara i några timmar efteråt.

Ja, det finns folk som pissar negativt dagen efter, men det finns också folk där det sitter i betydligt längre. Blodet en vecka, kisset en månad. Men det beror såklart på hur mycket man röker.

Och jo, polisen har all anledning att ta in en på drogtest även om man inte är hög just när man kör. Så länge det finns tillräckligt med saker som gör en misstänksam mot att personen intagit någon form av narkotika (nervöst beteende, stora pupiller, rödsprängda ögon mm) så kan även en "Svensson" som inte förekommer få lämna blod&urin.
Sen är det ju inte bara en av de sakerna som gör att misstanke uppstår utan en kombination av flera.

Men att köra bil innan man vet att THC-n försvunnit ur kroppen är bara dumt. Det är ju inte alltid en känner sig full eller påverkad bara för att man har över 0,2 promille men ändå rattfull i lagens mening.

Ja, det finns folk som pissar negativt dagen efter, men det finns också folk där det sitter i betydligt längre. Blodet en vecka, kisset en månad. Men det beror såklart på hur mycket man röker.

Och jo, polisen har all anledning att ta in en på drogtest även om man inte är hög just när man kör. Så länge det finns tillräckligt med saker som gör en misstänksam mot att personen intagit någon form av narkotika (nervöst beteende, stora pupiller, rödsprängda ögon mm) så kan även en "Svensson" som inte förekommer få lämna blod&urin.
Sen är det ju inte bara en av de sakerna som gör att misstanke uppstår utan en kombination av flera.

Men att köra bil innan man vet att THC-n försvunnit ur kroppen är bara dumt. Det är ju inte alltid en känner sig full eller påverkad bara för att man har över 0,2 promille men ändå rattfull i lagens mening.
Fast de symptomen du pratar om finns ju inte efter några timmar, så om någon röker på på fredagskvällen och sedan kör bil på lördag förmiddag så har de inte röda ögon, stora pupiller osv. Nervöst beteende har nog de flesta som stoppas av polisen.

Varför skulle man undvika att köra bil när man inte är påverkad längre?

Lite OT, men apropå drogtest. @Sleepan Jag är ganska ny på det här med att äta centralstimulerande mediciner som kan ge utslag vid ett drogtext, så hur gör man i ett sådant fall? Bör man ha med förpackningen, där det står ens namn på, för att underlätta vid eventuellt test?

Fast just nikotinbruk är redan uppmuntrat. Ingen säger något om snusare, nikotintuggummin, plåster eller sprayer. Isåfall får all form av nikotinbruk förbjudas och det är dubbelmoralen i det hela jag vänder mig emot. Pratar man om snusförbud så kommer direkt argumentet att det inte skadar någon annan och vad är då skillnaden mot e-cigaretter? Är det provocerande att de liknar cigaretter?

E-cigg röken är inte så trevlig den heller tycker jag... jag slipper gärna den också. Snusare har jag inget emot så länge de slänger sin snus på lämpligt ställe (och jag slipper kyssa en snusare, blä!!)

Lite OT, men apropå drogtest. @Sleepan Jag är ganska ny på det här med att äta centralstimulerande mediciner som kan ge utslag vid ett drogtext, så hur gör man i ett sådant fall? Bör man ha med förpackningen, där det står ens namn på, för att underlätta vid eventuellt test?

Man säger väl till innan drogtestet? Eller?

Ang barn tänker jag såhär:
Jag var som barn ofta med på krog och restaurang, redan från ganska unga år. Mina föräldrar krävde dock att jag betedde mig, dvs hade normalt bortskick, talade i normal samtalston och inte sprang runt i lokalen.
Problemet tycker jag är när barnen stör omgivningen, vilket tyvärr är ganska vanligt pga slappa föräldrar. Känns som att många föräldrar vill gå ut men samtidigt inte engagera sig i sina barn.

Ett spädbarn som sover - ok. Ett spädbarn som skriker vilt - då tycker jag att föräldern bör lämna lokalen av respekt till andra. Är detta för krångligt är kanske barnet för litet för att tas med helt enkelt?
Större barn som sitter snällt och äter middag med familjen och pratar i normal samtalston, inga problem, bara trevligt med olika åldrar och familjär stämning på krogen! Dock nej till att barnen skriker, ställer sig på stolar, springer runt i lokalen osv.

Jag håller helt med dig. Barn får vara där men de ska uppföra sig. Vill man att barnen ska få rumla runt som barn gärna gör får man göra det på en lekplats innan.

Ett problem med alltförmånga nikotinmissbrukare är att de envisas att slänga fimpar och portionssnusar omkring sig. Någon får städa det där och trevligare parkjobb är det gått om.

Fast de symptomen du pratar om finns ju inte efter några timmar, så om någon röker på på fredagskvällen och sedan kör bil på lördag förmiddag så har de inte röda ögon, stora pupiller osv. Nervöst beteende har nog de flesta som stoppas av polisen.

Varför skulle man undvika att köra bil när man inte är påverkad längre?

För att du enligt lagens mening är det.

Det är ju alltid bra att ta med receptet, så blir det inga missförstånd eller frågor. :)

Ja? Det betyder ju inte att alla drograttfulla är feldömda? Eller vad menar du?

Har dessutom varit med om att transportstyrelsen tagit körkort av folk ÄVEN om de inte varit drograttfulla, eftersom det räckt för dem att personerna hade det i urinen, vilket lett till att de inte tyckt att personen ska ha kvar sitt körkort. Men det får ju stå för transportstyrelsen.

Liknande trådar

Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på... 50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
36 898
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara... 33 34 35
Svar
681
· Visningar
14 200
Senast: bollen__
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 231
Senast: Johanna1988
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för... 69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
39 845
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka